RT - Journal Article T1 - The Effectiveness of Child-based Mindfulness Program on Impulsivity and Aggression in Children with Externalizing Disorders JF - childmh YR - 2020 JO - childmh VO - 6 IS - 4 UR - http://childmentalhealth.ir/article-1-438-fa.html SP - 144 EP - 155 K1 - Mindfulness K1 - impulsivity K1 - aggressive K1 - externalizing disorders AB - زمینه و هدف: اختلالات هیجانی رفتاری می­توانند به آینده تحصیلی، ارتباطی، و فردی کودکان آسیب جدی وارد سازند. در این ارتباط روش­های مختلفی برای درمان آسیب‌های روان­شناختی کودکان به‌کار گرفته شده است که یکی از انواع این روش­ها، آموزش ذهن‌آگاهی کودک­محور است. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی ذهن­آگاهی کودک­محور بر تکانشگری و پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری برون­نمود انجام گرفت. روش: روش پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی کودکان پسر 9 تا 12 ساله دارای اختلال­های رفتاری برون­نمود شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بود. در این پژوهش 30 کودک از جمعه آماری مذکور با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب، و با گمارش تصادفی در گروه‌های آزمایش و گروه گواه جایدهی شدند. گروه آزمایش مداخله آموزشی را طی دو ماه و نیم در 10 جلسه 75 دقیقه‌ای دریافت کردند، در حالی که افراد گروه گواه این مداخله را در طول فرایند انجام پژوهش دریافت نکردند. پرسشنامه‌های مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه سیاهه رفتاری کودکان (آخنباخ و رسکورلا، 2001)، پرسشنامه پرخاشگری کودکان (شهیم، 1385) و پرسشنامه‌ تکانشگری (پاتون، استانفورد و بارت، 1995) بود. داده‌های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل کوواریانس توسط نرم‌افزار آماری SPSS24 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش ذهن‌آگاهی کودک‌محور بر تکانشگری و پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال رفتاری برون­نمود تأثیر معناداری داشته است (F=29/29, 83/46؛ P<0/001). میزان تأثیر ذهن‌آگاهی کودک‌محور بر تکانشگری و پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال رفتاری برون­نمود به ترتیب 55 و 75 درصد بود. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان چنین نتیجه گرفت که درمان ذهن‌آگاهی با بهره‌گیری از فنونی همانند افکار، هیجانات و رفتار آگاهانه می‌تواند به‌عنوان یک درمان کارآمد جهت کاهش تکانشگری و پرخاشگری کودکان مبتلابه اختلال رفتاری برون­نمود مورد استفاده گیرد. LA eng UL http://childmentalhealth.ir/article-1-438-fa.html M3 10.29252/jcmh.6.4.14 ER -