@ARTICLE{Motahari Nasab, author = {Motahari Nasab, Zahra and Mirhoseini, Fateme Alsadat and Asli Azad, Moslem and }, title = {Effectiveness of Cognitive Emotional Regulation Training on Emotional Knowledge and Emotional Control of Poorly Supervised Students}, volume = {6}, number = {4}, abstract ={زمینه و هدف: کودکانی که بدسرپرست هستند، آسیب­های روان شناختی گوناگونی را در سال ­های بعد تجربه می­ کنند. این کودکان از بستر تحولی نامناسبی برخوردارند که آنها را مستعد ابتلا به آشفتگی‌های روان‌شناختی و هیجانی می‌سازد. به همین دلیل به­ کارگیری درمان­ های روان‌شناختی مناسب برای آنها بسیار ضروری است. در همین راستا هدف از این­ پژوهش بررسی اثربخشی نظم­ جویی شناختی هیجان بر دانش هیجانی و مهار هیجانی دانش ­­آموزان بدسرپرست بود. روش: روش پژوهش حاضر نیمه­ آزمایشی با طرح پیش ­آزمون-پس ­آزمون با گروه گواه بود. در این پژوهش جامعه آماری را تمامی دانش‌آموزان 12 تا 16 ساله بدسرپرست دوره اول متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل می‌دادند. نمونه مورد مطالعه شامل 30 نفر از جامعه مذکور بودند که با روش نمونه‌گیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدند و در گروه­ های آزمایش و گواه جایدهی شدند. سپس گروه آزمایش مداخله نظم ­جویی شناختی هیجان را در 8 جلسه 90 دقیقه‌ای طی دو ماه و نیم دریافت کردند، در حالی که گروه گواه این مداخله را در طول فرایند انجام پژوهش دریافت نکرد. پرسشنامه‌های مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه مهار هیجانی (راجر و نشوور، 1987) و آزمون دانش هیجانی (ایزارد و همکاران، 2003) بود. داده‌های حاصل از پژوهش با آزمون تحلیل کواریانس و نرم‌افزار آماری SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها نشان داد که نظم ­جویی شناختی هیجان بر دانش هیجانی و مهار هیجانی دانش ­­آموزان بدسرپرست مؤثر بوده است (0/001>p)؛ بدین‌صورت که این درمان توانسته دانش هیجانی و مهار هیجانی دانش ­­آموزان بدسرپرست را بهبود بخشد. اندازه اثر به­دست آمده نیز حاکی از آن بود که به ترتیب 84 و 77 درصد تغییرات متغیرهای دانش هیجانی و مهار هیجانی دانش ­­آموزان بدسرپرست توسط مداخله نظم­ جویی شناختی هیجان تبیین می‌شود. نتیجه‌گیری: نظم ­جویی شناختی هیجان با استفاده از روش‌هایی مانند شناخت انواع هیجان، آموزش راه ­های کاهش هیجانات منفی، توجه آگاهانه به هیجان فعلی، آموزش ارزیابی مجدد و ابراز هیجانات مثبت و منفی، و آموزش تغییر هیجانات منفی می‌تواند بر فرایند پردازشی هیجان و در نتیجه بر دانش و مهار هیجانی دانش‌آموزان بدسرپرست تأثیر بگذارد. }, URL = {http://childmentalhealth.ir/article-1-456-fa.html}, eprint = {http://childmentalhealth.ir/article-1-456-fa.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Child Mental Health}, doi = {10.29252/jcmh.6.4.10}, year = {2020} }