TY - JOUR T1 - Comparison of the Effect of (Child-oriented and Teacher-oriented) Educational Methods on the Motor Skills Development of Children TT - مقایسه تأثیر شیوه های آموزشی (کودک محور و معلم محور) بر تحول مهارت های حرکتی کودکان JF - childmh JO - childmh VL - 6 IS - 1 UR - http://childmentalhealth.ir/article-1-467-fa.html Y1 - 2019 SP - 251 EP - 264 KW - Educational methods KW - child-oriented and teacher-oriented training KW - motor skills N2 - زمینه و هدف: مهارت‌های حرکتی بنیادی، پایه مهارت‌های پیشرفته ورزشی است و این مهارت‌ها باید در سنین پیش‌دبستانی و دبستانی مورد توجه قرار گیرند. هدف از پژوهش حاضر مقایسه تأثیر شیوه‌­های آموزشی کودک­م حور و معلم­ محور بر تحول مهارت‌های حرکتی درشت کودکان پیش‌دبستانی بود. روش: این پژوهش از نوع علی -مقایسه‌ای است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کودکان مهدکودک‌های شهرستان کاشان در 92-93 بود که تعداد 78 کودک از سه مهدکودک (49 دختر و 29 پسر) به روش نمونه­ گیری خوشه ­ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. کودکان بر حسب روی­ آورد آموزشی در حال اجرای مهد کودک­ها به دو گروه کودک ­محور و معلم ­محور تقسیم شدند. در گروه معلم ­محور، مربی مرکز فعالیت­ های خود را به صورت برنامه ­های رایج و سیستماتیک؛ و در گروه کودک­ محور، مربی مرکز با دادن آزادی عمل و فرصت بازی به کودکان، فعالیت آموزشی خود را اجرا کردند و پژوهشگر بعد از مشاهده و ارزیابی شیوه­ آموزشی هر دو شیوه، به اندازه­گیری مهارت­ های حرکتی پایه کودکان پرداخت. ارزیابی و پایش مهارت های حرکتی کودکان به مدت 3 هفته و هر هفته 3 جلسه یک ساعته، ادامه پیدا کرد. از آزمون تحول حرکتی درشت-2 اولریخ (2000) برای اندازه ­گیری مهارت‌های حرکتی بنیادی استفاده شد و برای مقایسه بین دو گروه، تحلیل واریانس چندمتغیره به کار گرفته شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد گروه آموزش کودک‌محور در تحول مهارت‌های دستکاری، برتر از گروه معلم ­محور بوده ولی در مهارت‌های جابجایی، تفاوتی بین دو گروه مشاهده نشد (0/05<p). نتیجه­ گیری: نتایج پژوهش نشان داد در روی­آورد آموزشی کودک ­محور، شرایطی فراهم می ­شود که منجر به افزایش فعالیت بدنی و بازی کودکان می­ شود که در نهایت منجر به تسهیل تحول مهارت­ های دستکاری در کودکان پیش­دبستانی می­شود. در نتیجه می‌توان بیان داشت اتخاذ شیوه تدریس کودک ­محور، نیاز کودکان به تشویق، فرصت تمرین کردن، و بازی را به خوبی برآورده می‌سازد. M3 10.29252/jcmh.6.1.21 ER -