RT - Journal Article T1 - The Effectiveness of Training Time-Based and Event-Based Prospective Memory Strategies on Prospective Memory Performance among Children with Attention Deficits Hyperactivity Disorder JF - childmh YR - 2019 JO - childmh VO - 5 IS - 4 UR - http://childmentalhealth.ir/article-1-503-fa.html SP - 39 EP - 51 K1 - Attention deficit hyperactivity disorder K1 - event-based prospective memory K1 - strategy K1 - time-based prospective memory AB - زمینه و هدف: کودکان مبتلا به اختلال نارسایی ­توجه/فزون­ کنشی دارای نارسایی معنادار در برنامه­ ریزی، مهار کردن تکلیف در حال انجام، و تکمیل تکالیف مربوط به زمان آینده، هستند. هدف این مطالعه، بررسی تأثیر آموزش راهبرد حافظه آینده ­نگر زمان­ محور و رویداد­محور در بهبود عملکرد حافظه آینده­ نگرکودکان مبتلا به اختلال نارسایی ­توجه/فزون­ کنشی بود. روش: پژوهش حاضر با روش آزمایشی از طریق طرح ت ک­آزمودنی با مدل ABAB انجام شد. نمونه مورد مطالعه شامل 3 نفر از کودکان پسر 7 تا 10 ساله مبتلا به نارسایی­ توجه/فزون­ کنشی در مقطع ابتدایی شهر قم بود که در سال تحصیلی 97-1396 مشغول به تحصیل بودند و به روش نمونه ­گیری هدفمند انتخاب شدند. هر 3 کودک، 12 جلسه انفرادی آموزش راهبرد حافظه آینده ­نگر دریافت کردند. ابزار مورد استفاده، شامل تکلیف حافظه آینده­ نگر (کرنز،2000)، مقیاس درجه ­بندی مشکلات رفتاری کودکان -فرم معلم (کانرز، 1998)، ویراست چهارم آزمون هوشی وکسلر (وکسلر، 2003) بود. برای آموزش راهبردها، برنامه­ مداخله­ ای حافظه آینده­ نگر والدم، دفالت و مک­دنیل ( 2014) متناسب­سازی و مورد استفاده قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده­ ها از تحلیل بصری و اندازه اثر کوهن استفاده شد. یافته­ ها: یافته ­ها نشان داد در تکلیف زمان­ محور، تعداد چک­ کردن سوخت و در تکلیف رویدادمحور، تشخیص درست نشانه­ ها در جلسات درمان، و پیگیری افزایش پیدا کرد. اندازه اثر آموزش راهبرد در بهبود عملکرد حافظه آینده­نگر زمان­ محور و رویدادمحور بین 15/1 تا 7/2 به دست آمد که اندازه اثر بالایی است. نتیجه­ گیری: آموزش راهبردهای حافظه آینده ­نگر موجب بهبود رفتارهای نظارت­ کردن و تشخیص به موقع نشانه ­های تکالیف آینده­ نگر می­ شود، در نتیجه عملکرد حافظه آینده ­نگر و انجام تکالیف روزانه در این کودکان بهبود می­ یابد. LA eng UL http://childmentalhealth.ir/article-1-503-fa.html M3 ER -