@ARTICLE{Bahrami, author = {Bahrami, Mansoureh and Vahedi, Shahram and Adib, Yousef and Badri Gargari, Rahim and }, title = {Effectiveness of Parent Management Training (PMT) on Reducing Bullying and Improving Cognitive Emotion Regulation in Students}, volume = {7}, number = {1}, abstract ={زمینه و هدف: پدیده­ قلدری یکی از مهم­ترین مسائل شایع کودکان امروزی در مدارس است که پیامد­های نامطلوب و مخربی بر بهزیستی روانی و اجتماعی دانش ­آموزان دارد. در این میان نقش چشمگیر خانواده و نظام تربیتی والدین یکی از مهم­ترین عواملی است که باعث یادگیری و مشارکت کردن کودکان و نوجوانان در جریان ­های قلدری است. در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزش مدیریت والدین بر کاهش قلدری و بهبود تنظیم شناختی هیجان دانش ­آموزان انجام شد. روش: روش پژوهش نیمه ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون- پس ­آزمون و گروه گواه بود. نمونه­ مورد مطالعه شامل 36 نفر از کودکان پایه­ تحصیلی چهارم و پنجم مدارس ابتدایی در دامنه­ سنی 10 تا 12 سال شهر کرج در سال 1397-96 بودند که به­ شیوه نمونه­ گیری خوشه­ای تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 18 نفر) به صورت تصادفی جایدهی یافتند. ابزار پژوهش شامل فرم کودکان پرسشنامه­ قلدری اولویوس(1996) و تنظیم شناختی هیجان گرانفسکی و همکاران (2001) بود. والدین گروه آزمایش طی 9 جلسه 90 دقیقه­ ای (1 جلسه در هفته و به‌صورت متوالی) تحت آموزش مدیریت والدین قرار گرفتند و گروه گواه مداخله ­ای دریافت نکرد. برای تجزیه و تحلیل داده ­ها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره با نرم افزار20spss استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل داده ­ها نشان داد که مداخله­ آموزش مدیریت والدین توانسته است به‌طور معناداری باعث کاهش نشانه­ های قلدری (0/001 P<، 120/61=) و کاهش راهبردهای سازش­ نایافته (0/001>p؛ 17/98=F) و افزایش راهبردهای سازش ­یافته (0/001>p؛ 83/15=F) در تنظیم شناختی هیجان دانش­آموزان شود (0/001 P<، 14/07F=). نتیجه گیری: بر اساس یافته ­های پژوهش حاضر می­ توان نتیجه گرفت که نقش آموزش مدیریت والدین و تغییر در شیوه­ والدگری و همچنین الگوهای رفتاری والدین در یادگیری و بروز رفتارهای قلدری فرزندان، بسیار چشمگیر بوده و به کاهش رفتار­های قلدری فرزندان در این مطالعه، شده است. }, URL = {http://childmentalhealth.ir/article-1-507-fa.html}, eprint = {http://childmentalhealth.ir/article-1-507-fa.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Child Mental Health}, doi = {10.29252/jcmh.7.1.14}, year = {2020} }