TY - JOUR JF - childmh JO - J Child Ment Health VL - 7 IS - 1 PY - 2020 Y1 - 2020/4/01 TI - The Effectiveness of Hope Therapy on Promoting Mental Health and Reducing Academic Burnout in High School Students at Risk or Academic Burn-out TT - اثربخشی آموزش برنامۀ امیدبخشی بر ارتقای سلامت روانی و کاهش فرسودگی تحصیلی دانش‎آموزان تیزهوش N2 - زمینه و هدف: در سال‌های اخیر، مربیان، پژوهشگران، و متخصصان، بیش‌ازپیش، ضرورت توجه به سلامت روان افراد تیزهوش را احساس کرده‌اند؛ به همین جهت، جنبشی برای مطالعه و پژوهش در این حوزه شکل ‌گرفته است. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش برنامۀ امیدبخشی بر ارتقای سلامت روانی و کاهش فرسودگی تحصیلی دانش ­آموزان تیزهوش انجام شد. روش: روش این پژوهش، نیمه‎آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون-پیگیری با گروه گواه بود. جامعۀ آماری شامل تمامی دانش‌آموزان تیزهوش دبیرستانی شهرستان سبزوار در سال تحصیلی 95-1394 بود که در معرض فرسودگی تحصیلی قرار داشتند. از این جامعه آماری، 30 دانش‌آموز با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده و به ‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و گواه (15 نفر) قرار گرفتند. گردآوری داده‌ها به کمک پرسشنامۀ سلامت عمومی (گلدبرگ و هیلر، 1979) و پرسشنامۀ فرسودگی تحصیلی ماسلاچ (شوفلی، بیکر، هاگدین، شاپ و کلیدر، 2001) انجام شد. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه هفتگی، تحت آموزش امیدبخشی قرار گرفت و گروه گواه هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. پس از اتمام جلسات، مجدداً هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه ­های ذکر شده مورد آزمون قرار گرفتند و در پایان داده‌های به­ دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس سنجش مکرر تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج تحلیل اندازه‌گیری‌های مکرر نشان داد که آموزش برنامۀ امیدبخشی به‌طور معناداری موجب ارتقای ابعاد سلامت روانی و کاهش فرسودگی تحصیلی می‌شود (p<0.05). نتیجه‌گیری: بر اساس یافته ­های به­دست آمده در این مطالعه می ­توان نتیجه­ گیری کرد که برنامه امیدبخشی با ایجاد اهداف واقع­ بینانه و کاهش سطح ناامیدی در گروه آزمایش باعث ارتقای سلامت روانی آنها شده است. SP - 128 EP - 140 AU - Mahdavi, Mojtaba AU - Behpajooh, Ahmad AU - Hasanzadeh, Saeed AU - Sajadi Anari, Seyed Saeed AD - Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Iran KW - Giftedness KW - mental health KW - academic burnout UR - http://childmentalhealth.ir/article-1-519-fa.html DO - 10.29252/jcmh.7.1.12 ER -