TY - JOUR T1 - The Effectiveness of Psychosocial Program on Speed and Accuracy of Information Processing in Students with Sluggish Cognitive Tempo (SCT) TT - اثربخشی برنامه مداخله روانی- اجتماعی بر سرعت و دقت پردازش اطلاعات دانش‌آموزان دارای ضرب‌آهنگ شناختی کند JF - childmh JO - childmh VL - 7 IS - 2 UR - http://childmentalhealth.ir/article-1-510-fa.html Y1 - 2020 SP - 108 EP - 119 KW - Psycho-social program KW - sluggish cognitive tempo KW - speed and accuracy of information processing N2 - زمینه و هدف: ضرب‌آهنگ شناختی کند، مجموعه‌ای از نشانه‌هایی است که برای توصیف نوع خاصی از اختلال توجه، تمرکز حواس، و کندی در پردازش اطلاعات به کار می‌رود. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه روانی- اجتماعی بر سرعت و دقت پردازش اطلاعات دانش‌آموزان دارای ضرب‌آهنگ شناختی کند انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه­آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دارای نشانه‌های ضرب‌آهنگ شناختی کند سنین 9 تا 12 سال مدارس آموزش عمومی شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 بود. نمونه پژوهش شامل 60 دانش‌آموز با ضرب‌آهنگ شناختی کند بود که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده و به ‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. به ‌منظور شناسایی و تشخیص این دانش‌آموزان از پرسشنامه ضرب‌آهنگ شناختی کند (برنز، 2019) و برای ارزیابی سرعت و دقت پردازش اطلاعات از آزمون توجه بریکنکامپ (1981) استفاده شد. گروه آزمایش در 8 جلسه 60 دقیقه‌ای برنامه‌ مداخله‌ روانی- اجتماعی شرکت کردند و افراد گروه گواه، مداخله‌ای دریافت نکردند. داده‌های به ‌دست‌آمده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری تجزیه‌ و تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین میانگین نمره‌های گروه آزمایش و گواه در سرعت و دقت پردازش اطلاعات، تفاوت معنا‌داری وجود دارد (0/001>p و 32/4=F) و نمرات گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه در مرحله پس­آزمون به طور معناداری افزایش یافته است. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج به دست آمده در این مطالعه می‌توان نتیجه‌گیری کرد که برنامه توانبخشی روانی– اجتماعی می‌تواند باعث افزایش سرعت و دقت پردازش اطلاعات شود و بدین ‌ترتیب بخش زیادی از مشکلات رفتاری و تحصیلی دانش‌آموزان را به سبب سرعت کند پردازش داده­ها و اطلاعات در خانه و مدرسه، کاهش دهد. M3 10.29252/jcmh.7.2.10 ER -