AU - Bazoolnejad, Masoumeh AU - Mohammadzadeh, Jahanshah Mohammadzadeh AU - Ahmadi, Vahid AU - Sayemiri, Kurosh AU - Mami, Shahram TI - The Effect of Educational Intervention based on Quinn Program on Personality Traits of Preschool Children PT - JOURNAL ARTICLE TA - childmh JN - childmh VO - 5 VI - 3 IP - 3 4099 - http://childmentalhealth.ir/article-1-524-fa.html 4100 - http://childmentalhealth.ir/article-1-524-fa.pdf SO - childmh 3 AB  - زمینه و هدف: شواهد پژوهشی حاکی از این است که تحول شناختی در شکل­ گیری شخصیت عامل تعیین ­کننده مهمی است. این پژوهش با هدف تأثیر مداخله آموزشی بر اساس برنامه کویین بر ویژگی­ های شخصیتی (کنجکاوی، سرسپردگی به علایق خود، پشتکار، تحمل شکست، و خود مهارگری) کودکان پیش­دبستانی انجام شد. روش: روش پژوهش در این پژوهش آزمایشی از نوع پیش ­آزمون- پس ­آزمون- پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی مادران کودکان پنج ساله حاضر در مهدهای کودک و مراکز پیش­ دبستانی منطقه 3 شهر تهران در سال تحصیلی 1397- 1396 بودند که تعداد 80 نفر از آنها به شیوه نمونه ­گیری خوشه­ای انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه مساوی 40 نفری جایدهی شده ­اند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های انگیزه انجام کار در کودکان (گی یست و کیل هافنر ، 1998)، خودمهارگری (کندال و ویلکاکس، 1979) و تحمل کام ­نایافتگی (هارینگتون، 2005) بود. گروه آزمایش در 7 جلسه 90 دقیقه ­ای تحت آموزش برنامه کویین قرار گرفتند. داده ­ها با استفاده از تحلیل کواریانس با اندازه­ گیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند. یافته ­ها: یافته ­های پژوهش نشان داد که برنامه آموزشی کویین تأثیر معناداری بر ویژگی های شخصیت (کنجکاوی، سرسپردگی به علایق خود، پشتکار، تحمل شکست، و خودمهارگری) کودکان پیش ­دبستانی داشت­؛ همچنین تأثیر این برنامه در مرحله پیگیری نیز پایدار بوده است (0.01>P). نتیجه ­گیری: بر اساس یافته­ های پژوهش حاضر، برنامه آموزشی کویین با ایجاد تغییرات مثبت در مادران مانند افزایش هوش هیجانی بر ویژگی­ های شخصیتی فرزندان آنها تأثیرگذار بوده است. CP - IRAN IN - Department of Social science, Faculty of Human Sciences, Ilam Uuniversity, Ilam, Iran LG - eng PB - childmh PG - 34 PT - Research YR - 2018