@ARTICLE{Asgari, author = {Kashani, Marjan and Asgari, Parviz and Dortaj, Fariborz and Ehteshamzadeh, Parvin and Eftekhar, Zahra and }, title = {The Effect of Cognitive Emotion Regulation Training on the Signs of Anger in Boys with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder (ADHD)}, volume = {7}, number = {3}, abstract ={زمینه و هدف: با توجه به نتایج مطالعات مختلف حاکی از مشکلات خودتنظیمی هیجانی در کودکان با اختلال نارسایی­ توجه/ فزون­کنشی، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش تنظیم شناختی هیجان بر نمره خشم کودکان پسر مبتلا به این اختلال انجام شد. روش: روش پژوهش نیمه­ آزمایشی با طرح پیش ­آزمون-پس ­آزمون و گروه گواه بود. نمونه مورد مطالعه 40 نفر از کودکان با اختلال نارسایی ­توجه/ فزون­کنشی 12 ساله مقطع ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 96-95 بوده است که به ‌صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه به تصادف جایدهی شدند. ابتدا از هر دو گروه پیش‌آزمون به عمل آمد و سپس افراد گروه آزمایش به مدت دوازده جلسه 45 دقیقه‌ای آموزش تنظیم شناختی را دریافت کردند و بعد از پایان جلسات آموزشی از هر دو گروه پس‌آزمون به عمل آمد. ابزار پژوهش شل=امل پرسشنامه سنجش والد کانرز (1970)، پرسشنامه حالت – صفت خشم اسپیلبرگر (1999) بود. جهت تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داده است که آموزش تنظیم شناختی هیجان به‌ طور معنادار موجب کاهش خشم کودکان پسر با اختلال نارسایی توجه/ فزون­کنشی شده است F=271/83 , P>0/05)) نتیجه‌گیری: دانش­آموزان با اختلال نارسایی توجه/ فزون­کنشی در مهار هیجانات منف،ی مهارت چندانی ندارند. با آموزش تنظیم شناختی هیجان می‌توان جایگزینی هیجانات مثبت را تقویت کرد و این موضوع به کاهش خشم کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزون­کنشی منجر می­شود. }, URL = {http://childmentalhealth.ir/article-1-536-fa.html}, eprint = {http://childmentalhealth.ir/article-1-536-fa.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Child Mental Health}, doi = {10.52547/jcmh.7.3.25}, year = {2020} }