@ARTICLE{Niknam, author = {Niknam, Karim and Ghobari Bonab, Bagher and Hassanzadeh, Saied and }, title = {The Effect of Creative Problem Solving Training on Creativity and Life Satisfaction of Gifted Boy Students}, volume = {6}, number = {2}, abstract ={زمینه و هدف: دانش ‏آموزان تیزهوش و خلاق سرمایه ‏های بالقوه هر جامعه هستند و پرورش و شکوفایی استعدادهای آنها همواره از دغدغه­ های نظام آموزشی است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی تأثیر آموزش حل ‏مسئله خلاقانه بر بهبود خلاقیت و رضایت از زندگی پسران تیزهوش انجام گرفت. روش: این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی و با طرح پیش ‏آزمون-پس ‏آزمون با گروه گواه اجرا شد. جامعه آماری 452 نفر از دانش ‏آموزان دبیرستان‏ های دوره اول متوسطه استعدادهای درخشان پسرانه شهر اردبیل در سال‏ تحصیلی 96- 1395 بود. نمونه مورد مطالعه 46 نفر دانش ­آموز تیزهوش در دامنه سنی13 تا 5/14ساله از جامعه مذکور بودند که به شیوه نمونه‏ گیری خوشه ‏ای انتخاب و با انتساب تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. ابزارهای پژوهشی شامل آزمون‏ های هوش استنفورد–بینه–تهران (افروز و کامکاری،1390)، رضایت از زندگی هوبنر (2001)، و خلاقیت تورنس (1998) بود. شرکت‏ کنندگان گروه آزمایش طی 13 جلسه در برنامه آموزشی حل مسئله شرکت کردند، در حالی که گروه گواه این مداخله را دریافت نکرد. داده‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس تک ­متغیره و چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند. یافته ‏ها: نتایج تحلیل داده­ ها نشان داد میانگین نمرات خلاقیت و رضایت از زندگی گروه آزمایش و گواه در مرحله پس ­آزمون تفاوت معناداری دارند و نمرات گروه آزمایش به طور معناداری بالاتر از گروه گواه بود (0/05 p<). نتیجه ‏گیری: یافته ‏های پژوهش حاضر دلالت براین دارد که برنامه آموزش حل‏ مسئله خلاقانه علاوه بر افزایش خلاقیت در دانش ‏آموزان، موجب بهبود رضایت از زندگی آنان نیز می‏ شود. برتری نمره گروه آزمایش در بعد رضایت از دوستان نشان داد که عمده ‏ترین تأثیر برنامه حل‏ مسئله خلاقانه در روابط بین‏ فردی است. }, URL = {http://childmentalhealth.ir/article-1-540-fa.html}, eprint = {http://childmentalhealth.ir/article-1-540-fa.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Child Mental Health}, doi = {10.29252/jcmh.6.2.18}, year = {2019} }