RT - Journal Article T1 - Effectiveness of Mother-Child Rhythmic Movement Games Training on the Reduction of Verbal and Nonverbal Aggression in Children JF - childmh YR - 2020 JO - childmh VO - 7 IS - 3 UR - http://childmentalhealth.ir/article-1-621-fa.html SP - 234 EP - 247 K1 - Rhythmic movement games K1 - mother-child K1 - verbal and nonverbal aggression AB - زمینه و هدف: پرخاشگری یکی از عمده‌ترین مشکلات رفتاری در کودکان است که بیشتر نتیجه خانواده‌های سازمان­نایافته، ساختار ناسالم، و نحوه ارتباط نامطلوب والدین با کودک است؛ بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی آموزش بازی‌های حرکتی موزون مادر-کودک بر کاهش پرخاشگری کلامی و غیرکلامی کودکان 3 تا 5 سال انجام شد. روش: پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه و پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری شامل دختران و پسران 3 تا 5 سال حاضر در مهدکودک دانشگاه شهید بهشتی در سال 1396 بود. پس از غربالگری با مقیاس پرخاشگری واحدی و همکاران (1387)، 18 دختر و پسر به همراه مادران­شان به شیوه در دسترس انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و گواه به‌ صورت تصادفی، جایدهی شدند. کودکان و مادران گروه آزمایشی به مدت 10 جلسه تحت آموزش بازی‌های حرکتی موزون مادر-کودک قرار گرفتند، اما گروه گواه هیچ مداخله­ ای دریافت نکرد. داده‌ها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس اندازه‌‌های مکرر تحلیل شد. یافته‌ها: یافته‌ها تفاوت معناداری را بین عملکرد دو گروه آزمایش و گواه در پرخاشگری کلی (68/6=F، 02/0=P)، پرخاشگری کلامی-تهاجمی (59/16=F، 001/0=P)، پرخاشگری جسمانی-تهاجمی (16/14=F، 002/0=P) و پرخاشگری رابطه‌ای (36/22=F، 000/0=P) در مرحله پس‌آزمون و پس از دو ماه پیگیری نشان داد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش می‌توان گفت که کودکان با استفاده از بازی­های حرکتی موزون، نحوه رویارویی با محرک‌ها را آموخته و آن را به محیط اطراف خود و به ‌خصوص در ارتباط با همسالان تعمیم دادند و در نتیجه پرخاشگری کلامی و غیرکلامی در آنها کاهش یافت؛ بنابراین این شیوه می‌تواند به عنوان یک شیوه تکمیلی در کنار درمان‌های اصلی این اختلال به‌کار رود. LA eng UL http://childmentalhealth.ir/article-1-621-fa.html M3 10.52547/jcmh.7.3.19 ER -