%0 Journal Article %A Ashori, Mohammad %A Arabi, Alireza %T The Effect of Time Perspective Program on the Perceived Social Support in Mothers of Children with Hearing Impairment %J Quarterly Journal of Child Mental Health %V 7 %N 2 %U http://childmentalhealth.ir/article-1-586-fa.html %R 10.29252/jcmh.7.2.20 %D 2020 %K Time perspective, perceived social support, children with hearing impairment, %X زمینه و هدف: والدین کودکان کم‌شنوا در حمایت اجتماعی ادراک شده با مشکل مواجه هستند و نسبت به زندگی خود، نگرشی منفی دارند. از سوی دیگر، برنامه افق زمانی که منعکس کننده پسخوراندها، باورها، و ارزش­های افراد در طول زمان است با حمایت اجتماعی ادراک شده، مرتبط است. پژوهش حاضر به ‌منظور بررسی تأثیر آموزش برنامه افق زمانی بر حمایت اجتماعی ادراک شده در مادران کودکان کم‌شنوا انجام شد. روش‌: پژوهش حاضر از نوع شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و گروه گواه بود. نمونه مورد مطالعه شامل 30 نفر از مادران کودکان کم‌شنوا در دامنه سنی 7 تا 10 سال در سال تحصیلی 97-1396 بودند که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب، و به تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه، جایدهی شدند. گروه آزمایش در10 جلسه آموزش برنامه افق زمانی (هفته‌ای 2 جلسه، هر جلسه 60 دقیقه‌) شرکت کردند؛ در حالی ‌که گروه گواه در فهرست انتظار قرار گرفتند. ابزار استفاده‌ شده در این پژوهش، مقیاس ارزیابی حمایت اجتماعی ادراک شده (زیمت، دهلم، زیمت و فارلی، 1988) بود. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش برنامه افق زمانی، اثر معناداری بر حمایت اجتماعی ادراک شده در مادران کودکان کم‌شنوا در سطح کل (0/0001P< و 50/04F=) و در سطح خرده‌مقیاس‌های حمایت از طرف خانواده (12/28F=)، حمایت از طرف دوستان (10/74F=)، و حمایت از طرف افراد مهم زندگی (13/65F=) داشته است (0/001P<). نتیجه‌گیری: افق زمان به این موضوع که افراد چگونه رفتارشان را به گذشته، حال، و آینده ربط می‌دهند و همچنین به بهزیستی فردی و تجربه‌های شخصی افراد، وابسته است و بر فرایندهای شناختی و همچنین روابط اجتماعی آنها تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین به نظر می‌رسد که آموزش این برنامه‌ نقش مهمی در حمایت اجتماعی ادراک مادران کودکان کم‌شنوا ایفا می‌کند. %> http://childmentalhealth.ir/article-1-586-fa.pdf %P 229-240 %& 229 %! %9 Research %L A-10-744-1 %+ Department of Psychology and Education of People with Special Needs, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan, Iran %G eng %@ 2423-3552 %[ 2020