@ARTICLE{Golparvar, author = {Madadi Zavareh, Sara and Golparvar, Mohsen and Aghaei, Asghar and }, title = {A Comparison of the Effect of Positive Existential Therapy and Iranian-Islamic Positive Therapy on Affective Capital of Female Students with Social Anxiety}, volume = {6}, number = {3}, abstract ={زمینه و هدف: سرمایه عاطفی یکی از جدیدترین سازه ­هایی است که می ­تواند به دانش ­آموزان دختر برای غلبه بر مشکلات خود، کمک قابل توجهی کند­. این پژوهش با هدف مقایسه تأثیر درمان مثبت­ نگری وجودگرا و درمان مثبت ­نگر ایرانی- اسلامی بر سرمایه عاطفی دانش ­آموزان دختر دارای اضطراب اجتماعی انجام شد. روش: روش پژوهش از نوع نیمه­ آزمایشی و طرح پژوهش، سه گروهی دومرحله‌ای (پیش­آزمون و پس­آزمون) بود. نمونه مورد مطالعه شامل 45 نفر از دانش­آموزان دختر مبتلابه اضطراب اجتماعی در دامنه سنی 15 تا 18 سال و مقطع متوسطه دوم شهر اردستان در سال 1396 بوده است که با انتساب تصادفی در سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه گواه) جایدهی شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه اضطراب اجتماعی کانور و همکاران (2000) و پرسشنامه سرمایه عاطفی گل­پرور (­1395) در مراحل پیش ­آزمون و پس ­آزمون استفاده شد. گروه درمان مثبت­ نگری وجود­گرا به مدت 10 جلسه و گروه درمان مثبت­ نگری ایرانی- اسلامی به مدت 11 جلسه تحت درمان قرار گرفته­ اند و گروه گواه هیچ‌گونه درمانی دریافت نکرده است. داده ­ها از طریق تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافته­ ها: نتایج نشان داد که بین درمان مثبت­ نگری وجودگرا و درمان مثبت ­نگر ایرانی- اسلامی با گروه گواه در سرمایه عاطفی و سه مؤلفه آن یعنی عاطفه مثبت، احساس انرژی، و شادمانی در پس ­آزمون، پس از کنترل پیش ­آزمون تفاوت معناداری وجود دارد (0/01>p)؛ اما بین درمان مثبت­ نگر ایرانی-اسلامی با درمان مثبت­ نگر وجودگرا در سرمایه عاطفی و مؤلفه‌های آن تفاوت معناداری وجود ندارد. نتیجه ­گیری: بر پایه یافته ­های این پژوهش، به نظر می­ رسد که درمان مثبت­ نگری وجودگرا و درمان مثبت ­نگر ایرانی- اسلامی به دلیل یاری دختران دارای اضطراب اجتماعی برای مقابله با اضطراب خود، می ­تواند موجب ارتقاء سرمایه عاطفی آنها شود. }, URL = {http://childmentalhealth.ir/article-1-587-fa.html}, eprint = {http://childmentalhealth.ir/article-1-587-fa.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Child Mental Health}, doi = {10.29252/jcmh.6.3.11}, year = {2019} }