@ARTICLE{Ghamarani, author = {Samadi, Maryam and Ghamarani, Amir and Faramarzi, Salar and }, title = {Role of PASS Cognitive Processes in Explaining the Ability of Word Reading and Text Comprehension in Children with Dyslexia}, volume = {7}, number = {2}, abstract ={زمینه و هدف: نارساخوانی، اختلالی عصبی تحولی است که اخیراً پژوهشگران بر همبسته‌های شناختی این اختلال متمرکز شده‌اند. شناسایی فرایندهای شناختی این گروه از افراد می‌تواند درک عمیق‌تری از این اختلال و هدایت برنامه‌های مداخله‌ای مؤثر، فراهم کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش فرایندهای شناختی پاس (برنامه‌ریزی، توجه، پردازش هم‌زمان، و متوالی) در تبیین توانایی خواندن کلمه و درک متن در کودکان مبتلا به نارساخوانی انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی دانش‌آموزان نارساخوان مشغول به تحصیل در پایه­ دوم تا پنجم ابتدایی شهر اصفهان در سال 1397-1396 بود که نمونه­ای به حجم 100 دانش‌آموز از این جامعه به‌ صورت نمونه‌گیری چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از ماتریس‌های پیش‌رونده ریون (1956)، آزمون خواندن و نارساخوانی (کرمی نوری و مرادی، 1384) و ویرایش دوم نظام سنجش شناختی (ناگلیری، داس و گلدشتاین، 2014) استفاده شد. داده‌ها با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تجزیه ‌و تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که "خواندن کلمه" با پردازش هم‌زمان، متوالی، و توجه؛ و "درک متن" با پردازش هم‌زمان، متوالی، برنامه‌ریزی، و توجه، رابطه دارد (0/01p≤). بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون، پردازش متوالی و هم‌زمان، 49 درصد از واریانس متغیر "خواندن کلمه"؛ و برنامه­ریزی و پردازش متوالی، 44 درصد از واریانس متغیر "درک متن" را پیش­بینی می­کنند. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که کودکان نارساخوان، دارای عملکرد ناقص در سطح پردازش هم‌زمان، متوالی، و برنامه‌ریزی هستند. این یافته‌ها می‌تواند در فرایند تشخیص و طراحی مداخلات برای اختلال نارساخوانی، مفید باشد. در واقع شناسایی فرایندهای شناختی مربوط به فرایند خواندن می‌تواند درک عمیق‌تری از چگونگی تسهیل و بهبود عملکرد خواندن از طریق آموزش صریح فرایندهای پاس، فراهم آورد. }, URL = {http://childmentalhealth.ir/article-1-593-fa.html}, eprint = {http://childmentalhealth.ir/article-1-593-fa.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Child Mental Health}, doi = {10.29252/jcmh.7.2.23}, year = {2020} }