AU - Ghasemi, Mahmoud AU - Mirseifi Fard, Lila Saadat AU - Khalili, Fayyaz AU - Karami, Monireh TI - The Effect of Perceptual-Motor Skills Training on Improvement of Handwriting in Preschool Children PT - JOURNAL ARTICLE TA - childmh JN - childmh VO - 7 VI - 3 IP - 3 4099 - http://childmentalhealth.ir/article-1-599-fa.html 4100 - http://childmentalhealth.ir/article-1-599-fa.pdf SO - childmh 3 AB  - زمینه و هدف: یکی از مشکلات شایع در مدارس پیش‌دبستانی، خوانایی دست­خط کودکان است. خط، مهارت ادراکی- حرکتی پیچیده‌ای است که به بلوغ و یکپارچگی مجموعه­ای از مهارت‌های، شناختی، ادراکی، و حرکتی بستگی دارد که از طریق آموزش ایجاد می‌شود. به این ترتیب هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های ادراکی- حرکتی بر بهبود مهارت دست­خط در کودکان پیش‌دبستانی بوده است. روش: طرح پژوهش حاضر از نوع نیمه­آزمایشی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی کوکان پسر پیش‌دبستانی 5 تا 6 سال ارجاع داده شده به مرکز مشاوره آموزش و پرورش ناحیه 2 شهر اصفهان در سال تحصیلی 96-97 بوده است که با استفاده از مقیاس مشکلات دست­خط کشاورزی و شجاعی (1394) مورد غربالگری قرار گرفتند. نمونه مورد مطالعه شامل 20 کودک دارای مشکلات دست­خط از جامعه آماری ذکر شده بودند که به شیوه در دسترس انتخاب، و به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه (10 کودک در گروه آزمایش و 10 کودک در گروه گواه) جایدهی شدند. گروه آزمایش برنامه تمرینی مهارت‌های ادراکی - حرکتی را به مدت 16 جلسه 45 دقیقه­ای دریافت کرد و در این مدت، گروه گواه به فعالیت‌های معمول خود پرداخت. در پایان برنامه مداخله­ای از هر دو گروه پس‌آزمون به عمل آمد. ابزار اندازه‌گیری در این پژوهش شامل سیاهه مشکلات دست خط کشاورزی و شجاعی (1394) بود. برای تحلیل داده‌ها نیز از آزمون تحلیل کوواریانس تک­متغیری و چندمتغیری استفاده شد. یافته‌ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد آموزشی مهارت‌های ادراکی- حرکتی بر بهبود مشکلات دست­خط (73/14=F، 001/0=P)، خرده­مقیاس‌های خطاهای دست­خط (40/12=F، 002/0=P) و خطاهای وضعیت بدن هنگام نوشتن (12/6=F، 024/0=P) پسران پیش‌دبستانی 4 تا 6 سال، مؤثر است. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش می‌توان گفت که استفاده از مهارت‌های ادراکی ـ حرکتی با تقویت عضلات دست و مهارت‌های حرکتی درشت و ظریف دست در تحول مهارت‌های دست­خط مؤثر است. در نتیجه این شیوه می‌تواند به عنوان یک شیوه تکمیلی در کنار درمان‌های اصلی این اختلال به‌ کار رود. CP - IRAN IN - Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran LG - eng PB - childmh PG - 96 PT - Research YR - 2020