TY - JOUR T1 - Evaluation of the Structural Model of Achievement Motivation Based on the School Climate and Values Related to Study with the Mediation of Meta-Emotion in Students TT - ارزیابی مدل ساختاری انگیزش پیشرفت بر اساس جو مدرسه و ارزش‌های وابسته به تحصیل با واسطه گری فراهیجان در دانش آموزان JF - childmh JO - childmh VL - 5 IS - 4 UR - http://childmentalhealth.ir/article-1-609-fa.html Y1 - 2019 SP - 110 EP - 121 KW - Achievement motivation KW - school climate KW - values related to study KW - meta-emotion N2 - زمینه و هدف: انگیزش، انرژی و جهت رفتار را تعیین می­کند و هدف تمام نظام­ های تعلّیم و تربیت، افزایش انگیزش پیشرفت در دانش­ آموزان است؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر ارزیابی مدل ساختاری انگیزش پیشرفت بر اساس جو مدرسه و ارزش­های وابسته به تحصیل با واسطه­ گری فراهیجان در دانش­ آموزان بود. روش: روش پژوهش حاضر همبستگی و نمونه مورد مطالعه 380 نفر (190 دختر و 190 پسر) از دانش­ آموزان مقطع متوسطه اول در دامنه سنی 15-13 ساله شهر شیراز در سال تحصیلی 1396-1395 بود که به شیوه نمونه ­گیری خوشه­ای چندمرحله ­ای انتخاب و به پرسشنامه ­های جو مدرسه (زولیگ و همکاران، 2009)، پرسشنامه محقق ­ساخته ارزش­ های وابسته به تحصیل (1396)، دیدگاه فراهیجانی (میتمنسگربر و همکاران، 2009)، و انگیزش پیشرفت (هرمنس، 1970) پاسخ دادند. داده­ ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و معادلات رگرسیونی در قالب تحلیل مسیر، تحلیل شدند. یافته­ ها: یافته­ ها نشان داد که جو مدرسه، ارزش ­های وابسته به تحصیل، و فراهیجان بر انگیزش تأثیر مستقیم دارد. همچنین مشخص شد که جو مدرسه و ارزش ­های وابسته به تحصیل از طریق فراهیجان بر انگیزش، تأثیر غیرمستقیم دارد (0/01P=). نتیجه ­گیری: مثبت بودن ارزش­ های وابسته به تحصیل، داشتن جوی مدرس ه­ای حمایت­ کننده و تشویق ­گر، و دیدگاه فراهیجانی مناسب که شامل پذیرش هیجان­ های منفی و مثبت است، می­ تواند باعث بهبود انگیزش پیشرفت در دانش ­آموزان شود. M3 ER -