TY - JOUR T1 - The Comparison of Emotional-Behavioral Problems and Aggression in Students with/without Specific Learning Disability TT - مقایسه مشکلات هیجانی - رفتاری و پرخاشگری در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص JF - childmh JO - childmh VL - 7 IS - 2 UR - http://childmentalhealth.ir/article-1-758-fa.html Y1 - 2020 SP - 169 EP - 182 KW - Emotional-behavioral problems KW - specific learning disability KW - aggression N2 - زمینه و هدف: توانایی خواندن و ریاضی در زندگی دانش‌آموزان نقشی محوری دارد و غفلت از آن می‌تواند با مشکلات هیجانی-رفتاری همراه شود. با توجه به فراوانی مشکلات سازشی در دانش­آموزان با انواع اختلال­ های یادگیری خاص، پژوهش حاضر با هدف مقایسه مشکلات هیجانی- رفتاری و پرخاشگری در دانش‌آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص انجام شد. روش: طرح پژوهش توصیفی از نوع تحلیلی- مقطعی بود. جامعه آماری این پژوهش، تمامی دانش ­آموزان مقطع ابتدایی با و بدون اختلالات یادگیری (ریاضی و خواندن) شهرستان رشت در سال تحصیلی 98-1397 بودند. دانش­آموزان دو گروه مبتلا به اختلال نارساخوانی (14 نفر) و حساب‌نارسایی (16 نفر) به شیوه نمونه‌گیری در دسترس و دانش‌آموزان گروه غیرمبتلا (28 نفر) به‌ روش نمونه‌گیری هدفمند، انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر، پرسشنامه پرخاشگری کودکان دبستانی‌(شهیم، 1385) و مقیاس درجه‌بندی والدین کانرز- فرم والدین (1996) بود. یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس یک­طرفه نشان داد که بین مشکلات هیجانی- رفتاری در گروه‌های مختلف، تفاوت معنادار وجود دارد (0/01>P،43/72F=). همچنین نتایج نشان داد که از نظر پرخاشگری، تفاوت در گروه‌های سه‌گانه معنادار است (0/01>P،10/88F=). با توجه به نتایج آزمون تعقیبی گیمز- هاول، این تفاوت به نفع گروه غیرمبتلا بود؛ اما تفاوتی از نظر سطوح پرخاشگری و مشکلات هیجانی-رفتاری بین دو گروه دانش‌آموزان با اختلال نارساخوانی و حساب­نارسایی مشاهده نشد (0/05P>). نتیجه‌گیری: بر اساس یافته ­های این پژوهش، دانش ­آموزان با اختلالات یادگیری خاص مشکلاتی در رفتار هنجاری، تکانشگری، مهارت ­های بین‌فردی، و ارتباطی دارند و ممکن است به دلیل همین مشکلات، عملکرد تحصیلی پایینی را تجربه کنند. علاوه ‌بر این چون دانش ­آموزان با اختلالات یادگیری به طور مداوم شکست را تجربه می­ کنند، در نتیجه در برابر مشکلات هیجانی- رفتاری، آسیب ­پذیرتر بوده و مشکلات بیشتری را تجربه می­ کنند. M3 10.29252/jcmh.7.2.15 ER -