TY - JOUR JF - childmh JO - J Child Ment Health VL - 6 IS - 4 PY - 2020 Y1 - 2020/1/01 TI - The Effect of Family Interaction Program Training on Couple Satisfaction and Communication Skills in Children with Autism Spectrum Disorder TT - تأثیر آموزش برنامه تعاملات درون خانوادگی مادران بر رضامندی زوجیت و مهارت‌های ارتباطی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم N2 - زمینه و هدف: اوتیسم اختلالی است که با مشکلاتی در تعامل اجتماعی، برقراری ارتباط، و الگوهای رفتار تکراری و محدود همراه است. بر اساس نتایج مطالعات مختلف، بعضی از مادران دارای کودک مبتلا به اوتیسم نسبت ­به مادران دارای کودک بهنجار، سطوح بالاتری از نشانه ­های افسردگی و تنیدگی را نشان می­دهند و حتی رضایت کمتری از رابطه زناشویی دارند؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر تأثیر آموزش تعاملات درون­خانوادگی مادران بر رضامندی زوجیت و مهارت­های ارتباطی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم بود. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه­ آزمایشی با طرح پیش ­آزمون – پس ­آزمون- پیگیری و گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم ساکن تهران در سال 1396 بود. نمونه پژوهش شامل 24 مادر دارای کودک مبتلا به اوتیسم از جامعه آماری مذکور بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در گروه آزمایش و گواه (هر گروه شامل 12 نفر) جای دهی شدند. برنامه مداخله­ ای به مدت 12 جلسه به گروه آزمایش آموزش داده­ شد و گروه گواه این آموزش را دریافت نکرده ­است. در پایان هر دو گروه در مرحله پس­ آزمون و پیگیری مورد ارزیابی قرار گرفتند. ابزار پژوهش، مقیاس درجه ­بندی اوتیسم گیلیام (1994) و پرسشنامه رضامندی زوجیت افروز (1391) بود که در سه مرحله توسط افراد نمونه تکمیل شدند. داده ­های به­ دست آمده­ نیز با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد بررسی قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج تحلیل داده ­ها نشان داد که برنامه مداخله­ ای باعث افزایش میانگین خرده­ مقیاس ­های رضامندی زوجیت، تعاملات درون خانواده، و مهارت­ های ارتباطی کودکان اوتیسم درگروه آزمایش شده است (0/05>P)؛ درحالی‌که افراد گروه گواه در تمام خرده­ مقیاس ­ها­ی پس ­آزمون، تغییر قابل توجهی نداشتند. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته ­های پژوهش حاضر می ­توان نتیجه گرفت که آموزش برنامه درون­ خانوادگی به ­کار گرفته شده در این مطالعه با افزایش سطح خودآگاهی والد و بهبود تعامل مناسب با کودک و همسر توانسته است سطح مهارت­ های ارتباطی کودکان مبتلا به اوتیسم را ارتقا داده و همچنین به بهبود رضامندی زوجیت منجر شود. SP - 278 EP - 289 AU - poormand, sedigheh AU - Yazdi, Seyedeh Monavar AU - Ghasemzadeh, Sogand AD - Alzahra University KW - Autism disorder KW - communication skills KW - couple satisfaction KW - family interactions UR - http://childmentalhealth.ir/article-1-642-fa.html DO - 10.29252/jcmh.6.4.25 ER -