AU - Ghasemipour, Yadollah AU - RoshanBehnaaz, Behnaz TI - Investigating the Relationship Between Mindfulness and Social Support with Mental Health of Mothers with Mentally Retarded Child PT - JOURNAL ARTICLE TA - childmh JN - childmh VO - 6 VI - 1 IP - 1 4099 - http://childmentalhealth.ir/article-1-658-fa.html 4100 - http://childmentalhealth.ir/article-1-658-fa.pdf SO - childmh 1 AB  - زمینه و هدف: وجود کودک کم­ توان ذهنی در یک خانواده، سلامت روانی اعضای آن را به خطر می­ اندازد، با این وجود متغیرهای دیگری نیز در تبیین وضعیت روان­ شناختی والدین این کودکان نقش ایفا می­ کنند. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه ذهن ­آگاهی و حمایت اجتماعی با سلامت روانی مادران دارای کودک کم­توان ذهنی بود. روش: تعداد 92 نفر از مادران دارای حداقل یک فرزند کم ­توان ذهنی آموزش ­پذیر در دامنه سنی 6 تا 14 سال به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. روش نمونه گیری به صورت در دسترس بود. آزمودنی­ ها به پرسشنامه ­ای متشکل از مقیاس­ های ذهن ­آگاهی (براون و ریان، 2003)، مقیاس چند بعدی حمایت اجتماعی ادراک­شده (زیمت، دهلم، زیمت و فارلی، 1998)، افسردگی، اضطراب و تنیدگی (لاویبوند و لاویبوند، 1995) پاسخ دادند. داده ­ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد ذهن­ آگاهی با ابعاد افسردگی، اضطراب، و تنیدگی، رابطه معنی­ دار و معکوسی دارد (0/01P< )؛ یعنی میزان بالای ذهن ­آگاهی با سطح پایین افسردگی، اضطراب، و تنیدگی، همراه است. اما بین حمایت اجتماعی و سلامت روان، رابطه معنی­ داری به دست نیامد. نتایج همچنین نشان داد که ذهن ­آگاهی توانست به صورت معنی­ داری افسردگی (بتا= 0/50) و اضطراب (بتا= 0/46) مادران را پیش ­بینی کند (0/001P< )، اما تنیدگی مادران توسط هیچ­ کدام از متغیرهای ذهن­آگاهی و حمایت اجتماعی، پیش­ بینی نشد. نتیجه­ گیری: از آنجا که نگهداری از کودک کم­توان ذهنی، تنیدگی، اضطراب، و افسردگی مادران را افزایش می­ دهد، بنابراین لزوم طراحی مداخلات روان­ شناختی مبتنی بر افزایش ذهن ­آگاهی، ضروری است. CP - IRAN IN - Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Malayer University, Hamedan, Iran LG - eng PB - childmh PG - 176 PT - Research YR - 2019