TY - JOUR T1 - Effectiveness of Cognitive Rehabilitation Program on Attention Dimensions and Reading Efficacy in Students with Dyslexia TT - اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی توجه بر ابعاد توجه و کارآمدی خواندن دانش‎آموزان نارساخوان JF - childmh JO - childmh VL - 7 IS - 3 UR - http://childmentalhealth.ir/article-1-665-fa.html Y1 - 2020 SP - 167 EP - 181 KW - Attention KW - dyslexia KW - cognitive rehabilitation KW - reading efficacy N2 - زمینه و هدف: نارساخوانی رایج‌ترین نوع اختلال یادگیری خاص است. یکی از مهم‌ترین عواملی که با نارساخوانی در ارتباط است، دامنه توجه و ابعاد آن است که می‌تواند بر دقت، سرعت، و درک خواندن تأثیرگذار باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی و تقویت توجه بر ابعاد ‌توجه و کارآمدی خواندن دانش‌آموزان نارساخوان انجام شد. روش: طرح پژوهش حاضر، نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون- پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمام دانش‌آموزان پسر پایه سوم ابتدایی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 96-1395 بود که از بین آنها تعداد 30 دانش‌آموز نارساخوان به صورت در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) به صورت تصادفی جایدهی شدند. گروه‌‌ آزمایش در 12 جلسه 45 دقیقه‌ای، برنامه توانبخشی و تقویت توجه را دریافت کردند و افراد گروه مداخله هیچ­گونه مداخله­ای را دریافت نکردند. ابزارهای پژوهش شامل نسخه چهارم آزمون‌ تشخیصی هوش وکسلر کودکان (عابدی، 1392)، آزمون اختلال خواندن (نصفت، 1381)، آزمون استروپ (استروپ، 1935)، آزمون دسته‌بندی کارت‌های ویسکانسین (گرنت و برگ، 1948) و آزمون عملکرد پیوسته (رازولد، 1956) بود. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس با تکرار اندازه‌گیری تحلیل شدند. یافته‎ها: یافته­های پژوهش نشان داد برنامه توانبخشی شناختی توجه، بر توجه انتخابی، توجه انتقالی، و کارآمدی خواندن دانش­آموزان نارساخوان اثربخش است و تأثیر این شیوه مداخله بعد از پیگیری دو ماهه، پایدار بوده است؛ اما بر توجه پایدار، تأثیر معناداری ندارد (خطای ارتکاب: 52/1F=، 05/0 ؛ خطای غفلت: 32/2F=، 05/0 ؛ زمان واکنش: 13/0= F، 05/0 ). نتیجه‌گیری: بر اساس یافته­های پژوهش حاضر، می­توان نتیجه گرفت که روش مداخله به کار گرفته شده در این مطالعه با تقویت ابعاد توجه و افزایش دقت و پردازش دقیق­تر حروف و کلمات خوانده شده، باعث بهبود کارآمدی خواندن دانش­آموزان نارساخوان شده است. M3 10.52547/jcmh.7.3.14 ER -