%0 Journal Article %A Heidari, Roya %A Azadimanesh, Pegah %A Ranjbar Horoee, Sedigheh %T The Effectiveness of Training the Behavioral Management Flow Chart (BMFC) Program to Mothers on the Aggressive Behavior of Students with Oppositional Defiant Disorder %J Quarterly Journal of Child Mental Health %V 6 %N 3 %U http://childmentalhealth.ir/article-1-710-fa.html %R 10.29252/jcmh.6.3.10 %D 2019 %K Behavioral management flow chart, aggressive behavior, oppositional defiant disorder, %X زمینه و هدف: نافرمانی مقابله ­ای علت بیشترین ارجاع والدین به مراکز درمانی است. علائم این اختلال در دوران کودکی و پیش­ دبستانی بروز پیدا می­ کنند و در صورت عدم درمان، ادامه یافته و نتایج منفی بلندمدتی از جمله اخراج از مدرسه و ایجاد اختلال شخصیتی را به دنبال دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش برنامه روندنمای مدیریت رفتار به مادران بر رفتار پرخاشگرانه دانش ­آموزان مبتلابه اختلال نافرمانی مقابله ­ای بود. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه و پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آماری شامل مادران دانش­ آموزان پسر 9-7 سال شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 97-1396 بود. 30 نفر از مادران کودکانی که بر اساس فهرست رفتاری کودک اخنباخ (2001) و مقیاس علائم مرضی کودکان گادو و اسپرایسفیکن (1994) مبتلابه اختلال نافرمانی مقابله ­ای تشخیص داده شده بودند، به شیوه نمونه ­گیری در دسترس انتخاب شدند. مادران به‌صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه جایدهی شدند و سپس برنامه روندنمای مدیریت رفتار به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ­ای فقط برای گروه آزمایش اجرا شد. برای تجزیه تحلیل داده ­ها از طرح تحلیل واریانس مختلط با اندازه­ گیری مکرر استفاده شد. یافته: یافته ­های پژوهش نشان داد برنامه روندنمای مدیریت رفتار بر رفتار پرخاشگرانه (29/21F=، 0/01>P) اثر معناداری داشته و این نتایج در دوره پیگیری دوماهه نیز پایدار بود. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته­ های پژوهش حاضر می­ توان استنباط کرد که برنامه روندنمای مدیریت رفتار با آموزش چگونگی مواجه ­سازی کودک با پیامدهای منطقی، بدون به­کارگیری روش­ های تنبیهی سخت­گیرانه، می ­تواند منجر به کاهش رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان مبتلابه اختلال نافرمانی شود. %> http://childmentalhealth.ir/article-1-710-fa.pdf %P 101-111 %& 101 %! %9 Research %L A-10-931-1 %+ Faculty of Humanities & Social Sciences, University of Kurdistan, Iran %G eng %@ 2423-3552 %[ 2019