TY - JOUR JF - childmh JO - J Child Ment Health VL - 6 IS - 2 PY - 2019 Y1 - 2019/7/01 TI - The Causal Relationship between Self-Compassion and Civic-Academic Behaviors: The Mediating Role of Parental Autonomy Support TT - رابطه‌ علّی خودشفقت‌ورزی با رفتارهای مدنی- تحصیلی دانش‎آموزان: نقش میانجی حمایت خودمختاری والدینی N2 - زمینه و هدف: رفتارهای مدنی- تحصیلی زمینه همکاری و مشارکت را در تعامل­ های اجتماعی فراهم می­­ آورند که به وسیله متغیرهای پیشایندی مانند خودشفقت‌ورزی و حمایت خودمختاری والدین تأثیر می‌پذیرد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه علّی خودشفقت‌ورزی با رفتارهای مدنی-تحصیلی دانش‎آموزان و نقش میانجی­ گری حمایت خودمختاری والدینی است. روش: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری این پژوهش تمام دانش‎آموزان پایه­­ های نهم و دهم شهر مهاباد در سال تحصیلی 96-1395 بود که با استفاده از روش نمونه ­گیری تصادفی خوشه ­ای چندمرحله ­ای، تعداد 645 دانش ‏آموز انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه­‎ خودشفقت‌ورزی نف (2003)، پرسشنامه رفتارهای مدنی-تحصیلی گل­پرور(1389)، مقیاس سبک­ های والدگری گرولنیک، دسی و ریان (1997) بود. داده‌ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نسخه 24 نرم‌افزار ایموس تحلیل شد. یافته‌ها: بر اساس مدل معادلات ساختاری، روابط بین متغیرها از برازش قابل قبولی برخوردار بود و یافته ­ها نشان داد که روابط بین خودشفقت‌ورزی با رفتارهای مدنی-تحصیلی(0/01 p<)، خودشفقت‌ورزی با حمایت خودمختاری والدینی (0/01 p<)، و حمایت خودمختاری والدینی با رفتارهای مدنی-تحصیلی (0/01 p<)، معنی‌دار است. یافته‌ها حاکی از آن است خودشفقت‌ورزی و حمایت از خودمختاری30 درصد واریانس رفتارهای مدنی - تحصیلی و خودشفقت‌ورزی20 درصد از واریانس حمایت از خودمختاری را پیش‌بینی و تبیین می ­کند. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، حمایت خودمختاری والدینی در رابطه بین خودشفقت‌ورزی و رفتارهای مدنی-تحصیلی دانش‌آموزان نقش میانجی­ گری معنی‌داری دارد و باعث تسهیل بیشتر در پیش‌بینی رفتارهای مدنی-تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود. بنابراین، آموزش و ارتقای خودشفقت‌ورزی و آموزش مهارت‌های حمایت خودمختاری والدینی می ­تواند بهبود عملکرد تحصیلی و سلامت رفتارهای اجتماعی دانش ­آموزان را فراهم سازد. SP - 145 EP - 157 AU - Kord, Bahman AU - Mansori, Masomeh AD - Department of Psychology, Mahabad Branch, Islamic Azad University, Mahabad, Iran KW - Self-compassion KW - parental autonomy support KW - civic-academic behaviors UR - http://childmentalhealth.ir/article-1-709-fa.html DO - 10.29252/jcmh.6.2.13 ER -