Quarterly Journal of Child Mental Health
فصلنامه سلامت روان کودک
J Child Ment Health
Literature & Humanities
http://childmentalhealth.ir
1
admin
2423-3552
2476-5740
10.61186/jcmh
fa
jalali
1399
5
1
gregorian
2020
8
1
7
2
online
1
fulltext
fa
ساخت و تعیین شاخص های روان سنجی مقیاس ناگویی هیجانی کودکان
Construction and Determination of Psychometric Properties of Children's Alexithymia Scale
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><strong><span style="color:blue;"><span style="font-family:B Zar;">زمینه و هدف:</span></span></strong> <span style="font-family:B Zar;">ناگویی هیجانی به ­عنوان دشواری در شناسایی و بیان احساسات، تفکر بیرونی­ محور، و فرایندهای تخیلی محدود، تعریف شده است. بیشتر مطالعات در زمینه ناگویی هیجانی در افراد بزرگسال انجام شده و پژوهش های کمتری جهت ارزیابی ناگویی هیجانی کودکان انجام­ شده است؛ بنابراین هدف این پژوهش ساخت، اعتباریابی، و شناسایی ساختار عاملی مقیاس ناگویی هیجانی کودکان بود.</span><br>
<strong><span style="color:blue;"><span style="font-family:B Zar;">روش­:</span></span></strong> <span style="font-family:B Zar;">این پژوهش به روش توصیفی- پیمایشی انجام شد و جامعه­ آماری آن شامل تمامی دانش ­آموزان مقطع ابتدایی شهر قروه در سال تحصیلی 99-1398 بود. حجم نمونه شامل 260 دانش­ آموز از جامعه ذکر شده بود که به ­شیوه­ نمونه­ گیری خوشه­ ای تصادفی انتخاب شدند. مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو (ریف و همکاران، 2006) جهت تعیین روایی همگرا، و مقیاس محقق ­ساخته­ ناگویی هیجانی کودکان توسط والدین دانش ­آموزان تکمیل شد. داده­ ها به کمک نرم ­افزارهای</span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"> SPSS 22 </span></span><span style="font-family:B Zar;"> و </span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"> LISREL 8.5</span></span><span style="font-family:B Zar;">و به روش ضریب همبستگی، تحلیل عاملی اکتشافی، و تأییدی تحلیل شدند. همچنین روایی محتوایی این مقیاس توسط 4 نفر از متخصصان حوزه­ روان­ شناسی تأیید شد.</span><br>
<strong><span style="color:blue;"><span style="font-family:B Zar;">یافته­ ها:</span></span></strong> <span style="font-family:B Zar;">نتایج تحلیل عاملی نشان داد که پنج عامل دشواری در شناسایی احساسات، دشواری در بیان احساسات، دشواری در خیال ­پردازی، دشواری در تشخیص احساسات از تغییرات فیزیولوژیکی، و تفکر عینی با مقدار ویژه­ بالاتر از 1 توانسته ­اند 59/26 درصد از واریانس گویه­ ها را تبیین کنند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان­ داد که شاخص برازش مدل، در سطح مطلوبی قرار دارد. یافته­ های این پژوهش نشان داد که میزان آلفای کرونباخ برای کل مقیاس70/. و برای هر یک از عوامل دشواری در شناسایی احساسات، دشواری در بیان احساسات، دشواری در خیال­ پردازی، دشواری در تشخیص احساسات از تغییرات فیزیولوژیکی، و تفکر عینی به ترتیب 89/.، 81/.، 88/.،60/. و 71/. به ­دست آمد.</span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="color:blue;"><span style="font-family:B Zar;">نتیجه­ گیری:</span></span></span></strong> <span dir="RTL"><span style="font-family:B Zar;">بر اساس نتایج به دست آمده از این مطالعه می ­توان نتیجه ­گیری کرد که مقیاس 26 گویه­ ای ناگویی هیجانی کودکان از نظر اعتبار و ساختار عاملی، ابزار مناسبی جهت استفاده در حوزه­ های مختلف روان ­شناسی، آموزشی، و پژوهشی است و استفاده از این آن به تمامی متخصصان و پژوهشگران حوزه­ روان­ شناسی، پبشنهاد می­ شود.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background and Purpose:</strong> Alexithymia is defined as difficulties in identifying and describing the feelings, externally oriented thinking and limited imaginative processes. Most of studies on alexithymia have been performed on adults and less research has been done to assess alexithymia in children. Therefore the purpose of this study was to construct, validate and identify the factor structure of a children's alexithymia scale.<br>
<strong>Method:</strong> This research was a descriptive-survey study. The study population included all the primary school students of Qorveh city in the academic year 2019-2020. A sample of 260 students was randomly selected from this population by cluster sampling. Toronto Alexithymia Scale (Rieffe et al., 2006) for establishing concurrent validation and Researcher-made Questionnaire of Children's Alexithymia were completed by the parents. Data were analyzed by SPSS 22 and LISREL 8.5 using correlation coefficient, exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis. Also the content validity of this scale was confirmed by four experts in the field of psychology.<br>
<strong>Results:</strong> Factor analysis showed that the five factors of difficulty in identifying the feelings, difficulty in describing the feelings, difficulty in imagination, difficulty in distinguishing the feelings from the physiological changes, and objective thinking with the specific value greater than 1, explained 59.26% of item variance. Results of confirmatory factor analysis showed that model fit indices were good. Findings of this research showed that Cronbach's alpha for the whole scale was 0.70. The value of Cronbach's alpha for each of the factors of difficulty in identifying the feelings, difficulty in describing the feelings, difficulty in imagination, difficulty in distinguishing feelings from physiological changes, and objective thinking were 0.89, 0.81, 0.88, 0.60, and 0.71 respectively.<br>
<strong>Conclusion:</strong> Based on the results of this study, it can be concluded that the 26-item Children's Alexithymia Scale is a suitable tool for being used in fields of psychology, education and research and its use is suggested to all professionals and researches in the area of psychology.</div>
ساخت و اعتباریابی, ساختار عاملی, ناگویی هیجانی
Construction and validation, factor structure, alexithymia
66
78
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-1641-1&slc_lang=fa&sid=1
Bayan
Nesai Moghadam
بیان
نسائی مقدم
100319475328460010827
100319475328460010827
No
Faculty of Economics and Social Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamadan, Iran
دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
Abolghasem
Yaghoobi
ابوالقاسم
یعقوبی
bayannesai@yahoo.com
100319475328460010828
100319475328460010828
Yes
Department of Psychology, Faculty of Economics and Social Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamadan, Iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان ، ایران
Rasool
Kordnoghabi
رسول
کرد نوقابی
100319475328460010829
100319475328460010829
No
Department of Psychology, Faculty of Economics and Social Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamadan, Iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان ، ایران
Khosro
Rashid
خسرو
رشید
100319475328460010830
100319475328460010830
No
Department of Psychology, Faculty of Economics and Social Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamadan, Iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان ، ایران