Quarterly Journal of Child Mental Health
فصلنامه سلامت روان کودک
J Child Ment Health
Literature & Humanities
http://childmentalhealth.ir
1
admin
2423-3552
2476-5740
10.61186/jcmh
fa
jalali
1399
11
1
gregorian
2021
2
1
7
4
online
1
fulltext
fa
تعیین ویژگی های روان سنجی پرسشنامه سنجش خردمندی دانش آموزان
An Investigation of Psychometric Properties of Wisdom Assessment Scale for Students
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><span style="color:#3300ff;"><strong><span style="font-family:B Zar;">زمینه و هدف</span></strong><span style="font-family:B Zar;">:</span> </span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:B Zar;">تقویت خردمندی در کنار هوشمندی برای پیشرفت معنوی و علمی دانش­ آموزان موضوعی ضروری است. بدین ترتیب باید شاخص های رفتاری و میزان خردمندی دانش ­آموزان با ابزاری معتبر و روا و متناسب با فرهنگ اسلامی سنجیده شود. این مطالعه با هدف </span><span style="font-family:B Zar;">بررسی ویژگی­ های روان­سنجی پرسشنامه سنجش خردمندی دانش­ آموزان سلمانی، شهریاری و دوایی، انجام شده است.</span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:14.0pt;"></span></span><br>
</span><span style="color:#3300ff;"><strong><span style="font-family:B Zar;">روش</span></strong><span style="font-family:B Zar;">:</span></span><span style="color:#000000;"> <span style="font-family:B Zar;">مطالعه حاضر به لحاظ هدف جزء پژوهش­های توسعه ­ای </span><span style="font-family:Arial,sans-serif;">–</span><span style="font-family:B Zar;"> کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری داده ­ها از نوع توصیفی- پیمایشی است.</span><span style="font-family:B Zar;"> جامعه آماری شامل تمامی دانش ­آموزان تیزهوش و دارای هوش متوسط دوره اول متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-97 بود. برای نمونه ­گیری از روش تصادفی خوشه­ای استفاده شد و تعداد 400 نفر با پرسشنامه سنجش میزان خردمندی دانش ­آموزان نوجوان به صورت انفرادی مورد آزمون قرار گرفتند. داده ­ها به کمک نرم­ افزارهای </span><span dir="LTR">SPSS</span><span style="font-family:B Zar;"> و </span><span dir="LTR">AMOS</span><span style="font-family:B Zar;"> و به روش ضریب همبستگی، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی تحلیل شدند.</span><strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:14.0pt;"></span></span></strong></span><br>
<span style="color:#3300ff;"><strong><span style="font-family:B Zar;">یافته ­ها</span></strong><span style="font-family:B Zar;">:</span> </span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:B Zar;">نتایج تحلیل عاملی نشان داد که هشت عامل خردمندی عمومی، خردمندی دینی، خرمندی عاطفی- هیجانی، خردمندی انسانی، خردمندی معنوی، خردمندی اخلاقی، خردمندی اجتماعی، و خردمندی علمی با مقادیر ویژه بالاتر از یک توانسته ­اند 49/71 درصد از واریانس گویه­ ها را تبیین کنند. نتایج </span><span style="font-family:B Zar;">تحلیل عاملی تأییدی مرتبه نخست نشان داد که شاخص برازش مدل، در سطح مطلوبی قرار دارد. اعتبار پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 89/0 محاسبه شد.</span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:14.0pt;"></span></span></span><br>
<span style="color:#3300ff;"> <strong><span style="font-family:B Zar;">نتیجه ­گیری</span></strong><span style="font-family:B Zar;">:</span></span><span style="color:#000000;"> <span style="font-family:B Zar;">هماهنگی بین عوامل با نمره کل قابل قبول است و شاخص برازش مدل، در سطح مطلوبی قرار دارد که نشان می­دهد پرسشنامه از کفایت لازم برخوردار است. </span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:14.0pt;"></span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#0000ff;"><strong>Background and Purpose:</strong></span><span style="color:#000000;"> Strengthening the wisdom alongside the intelligence is essential for students' spiritual and scientific progress. Accordingly, the behavioral indicators and the level of wisdom of students should be measured with a valid and reliable tool in accordance with the Islamic culture. This study aims to investigate the psychometric properties of the wisdom assessment scale for adolescent students, constructed by Salmaniardani, Shahriariahmadi, and Davaee. <span dir="RTL"></span></span><br>
<span style="color:#0000ff;"><strong>Method:</strong></span><span style="color:#000000;"> This research was an applied-developmental and a descriptive-survey study in the method of gathering the data. The study population included all the high-IQ students and average-IQ students of the first cycle of the secondary school in Isfahan in the academic year 2018-2019. Cluster random sampling was used and 400 students were individually tested by the questionnaire for measuring the wisdom. Data were analyzed by SPSS and AMOS software using correlation coefficient and exploratory and confirmatory factor analysis.</span><br>
<span style="color:#0000ff;"><strong>Results:</strong></span><span style="color:#000000;"> The results of factor analysis showed that the eight factors of general wisdom, religious wisdom, emotional wisdom, human wisdom, spiritual wisdom, moral wisdom, social wisdom, and scientific wisdom with eigenvalues higher than one explained 71.49% of the variance of items. The results of the first-order confirmatory factor analysis showed that the model fit index was optimal. The reliability of the questionnaire calculated by Cronbach's alpha was 0.895.</span><br>
<span style="color:#0000ff;"><strong>Conclusion:</strong></span><span style="color:#000000;"> The coordination between the factors and the total score is acceptable and the model fit index is optimal, indicating the adequacy of the questionnaire.</span></div>
پرسشنامه خردمندی, ویژگی های روان سنجی, دانش آموزان
Wisdom assessment scale, psychometric properties, students
129
147
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-1659-1&slc_lang=fa&sid=1
Mohammadali
Salmaniardani
محمد علی
سلمانی اردانی
msalmanian16@yahoo.com
100319475328460013725
100319475328460013725
Yes
Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
Mansureh
Shahriariahmadi
منصوره
شهریاری احمدی
mansure_shahriari@yahoo.com
100319475328460013726
100319475328460013726
No
Department of Psychology of Exceptional Children, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه روان شناسی کودکان استثنائی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
Mahdi
Davaee
مهدی
دوایی
davaee@yahoo.com
100319475328460013727
100319475328460013727
No
Department of Educational Sciences, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه علوم تربیتی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران