Quarterly Journal of Child Mental Health
فصلنامه سلامت روان کودک
J Child Ment Health
Literature & Humanities
http://childmentalhealth.ir
1
admin
2423-3552
2476-5740
10.61186/jcmh
fa
jalali
1400
5
1
gregorian
2021
8
1
8
2
online
1
fulltext
fa
واکاوی و شناسایی مؤلفههای کیفیت فرایند تعامل مربی–کودک: پژوهش کیفی
Exploring and Identifying the Components of Teacher-Child Interaction Process Quality: A Qualitative Research
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><strong><span style="color:blue;"><span style="font-family:B Zar;">زمینه و هدف:</span></span></strong> <span style="font-family:B Zar;">کیفیت فرایند تعامل بین کودک و مربی، با توجه به حساسیت، سهولت اثرپذیری، پایداری و عمق یادگیری کودکان در این دوران، موجب تسهیل فرایند آموزش و تحقق هرچه بهتر هدفهای نظام آموزشوپرورش خواهد شد. </span><span style="font-family:B Zar;">بدین ترتیب هدف این پژوهش واکاوی و شناسایی مؤلفههای کیفیت فرایند تعامل مربی و کودک در مهدهایکودک شهر تهران بود. </span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><br>
<strong><span style="color:blue;"><span style="font-family:B Zar;">روش:</span></span></strong> <span style="font-family:B Zar;">این پژوهش به روش کیفی با رویآورد پدیدارشناسی توصیفی در سال 1399 انجام شد. بدین منظور</span><span style="font-family:B Zar;">، 10</span><span style="font-family:B Zar;"> نفر از مربیان گروه سنی چهار تا شش سال شهر تهران با روش نمونهگیری متجانس و 8 نفر از اعضای هیئت علمی </span><span style="font-family:B Zar;">دانشگاه</span><span style="font-family:B Zar;"> با نمونهگیری هدفمندگلوفهبرفی و تداوم تا میزان اشباع، انتخاب شدند. دادهها از طریق روش مصاحبه نیمهساختاریافته جمعآوری و سپس با استفاده از روش کلایزی تحلیل شد. روایی دادههای کیفی با استفاده از چهار معیار قضاوت لینکن و گوبا و پایایی دادههای کیفی از طریق پایایی بازآزمون (شاخص ثبات) و روش توافق بین دو کدگذار (توافق درون موضوعی) تایید شده است.</span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><br>
<strong><span style="color:blue;"><span style="font-family:B Zar;">یافتهها:</span></span></strong> <span style="font-family:B Zar;">با تحلیل دادهها، </span><span style="font-family:B Zar;">22 مضمون فرعی و 6 مضمون اصلی استخراج شد که مضمونهای اصلی عبارتاند از: ویژگیهای فردی، فضای عاطفی مثبت، حمایت گری، فرصتهای یادگیری، مشارکت گروهی، و مدیریت رفتار.</span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="color:blue;"><span style="font-family:B Zar;">نتیجهگیری: </span></span></span></strong><span dir="RTL"><span style="font-family:B Zar;">نتایج این پژوهش نشان داد که </span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:B Zar;">مربیان نقش اساسی در فراهمسازی شرایط و فرصتها در جهت تحول مطلوب کودکان بر عهده دارند، تحولی که مرتبط با کیفیت فرایند تعامل کودک با مربی است</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:B Zar;">. </span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:B Zar;">استلزام های نتایج به دست آمده در مقاله مورد بحث قرار گرفته است.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background and Purpose:</strong> The quality of the interaction process between the child and the teacher considering the sensitivity, ease of effectiveness, stability, and depth of learning of children in this period will facilitate the educational process and better achieve the goals of the education system. Therefore, the present study aimed to explore and identify the components of the process quality of teacher<span dir="RTL">-</span>child interaction in kindergartens in Tehran.<br>
<strong>Method:</strong> This research was conducted by qualitative method with the descriptive phenomenological approach in 2020. To this end, ten educators for the age group of four to six years in Tehran were selected by homogeneous sampling method and eight faculty members were selected through snowball purposive sampling that continued until saturation. Data were collected by semi-structured interview and then coded and analyzed by Colaizzi’s method. The validity of qualitative data has been confirmed using four judgment criteria of Lincoln and Guba, the reliability of qualitative data has also been confirmed through test-retest reliability (validity index) and intercoder agreement (intra-subject agreement).<br>
<strong>Results:</strong> By analyzing the data, 22 sub-themes and 6 main themes were extracted, the main themes are: individual characteristics, positive emotional climate, supportiveness, learning opportunities, group participation, and behavior management.<br>
<strong>Conclusion: </strong>The results of this study showed that educators have a crucial role in providing conditions and opportunities for the optimal development of children, that is related to the educator<span dir="RTL">-</span>children interaction process quality. The implications of the results are discussed in the article.</div>
کیفیت فرایند تعامل,
مربی-کودک,
مهدکودک
Process quality, educator-children interaction,
kindergarten
62
77
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-1757-1&slc_lang=fa&sid=1
Sakineh
Rahpeyma Aghmiuni
سکینه
راه پیما آغمیونی
roya.rahpeyma@yahoo.com
100319475328460014053
100319475328460014053
No
Department of Educational Psychology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه روانشناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
Fariborz
Dortaj
فریبرز
درتاج
f_dortaj@yahoo.com
100319475328460014054
100319475328460014054
Yes
Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
Aboutaleb
Seadatee Shamir
ابوطالب
سعادتی شامیر
seadatee@yahoo.com
100319475328460014055
100319475328460014055
No
Department of Psychology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه روانشناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
Khadijeh
Abolmaali
خدیجه
ابوالمعالی
sama.abolmaali@gmail.com
100319475328460014056
100319475328460014056
No
Department of Psychology, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran
گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران