Quarterly Journal of Child Mental Health
فصلنامه سلامت روان کودک
J Child Ment Health
Literature & Humanities
http://childmentalhealth.ir
1
admin
2423-3552
2476-5740
10.61186/jcmh
fa
jalali
1395
4
1
gregorian
2016
7
1
3
1
online
1
fulltext
fa
مقایسه راهبردهای مقابله ای و تنظیم هیجان دانشآموزان دارای نشانه های اختلال های هیجانی مرتبط با اضطراب با گروه بهنجار
Comparing the Coping Strategies and Emotion Regulation of Students with Symptoms of Anxiety-Related Emotional Disorders and Normal Group
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>زمینه و هدف:</strong> دوران کودکی و نوجوانی شرایط خاصی دارد. مشکل در مقابله و تنظیم هیجان می­تواند منجر به اختلال­های اضطرابی شود. هدف این پژوهش مقایسه راهبردهای مقابله­ ای و تنظیم هیجان دانش ­آموزان دارای نشانه ­های اختلال­ های هیجانی مرتبط با اضطراب با گروه بهنجار بود.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>روش­:</strong> روش از نوع علّی- مقایسه ­ای بود. 331 نفر از دانش­ آموزان مقطع راهنمایی شهرستان تویسرکان در سال تحصیلی 94- 1393 به روش نمونه­ گیری تصادفی طبقه ­ای انتخاب شدند و پس از غربالگری 60 نفر انتخاب گردیدند (30 نفر با اضطراب بالا، 30 نفر با اضطراب پایین). آزمودنی­ ها پرسشنامه­ های راهبردهای مقابله ­ای اندلر و پارکر (1990)، تنظیم هیجان گراس و جان (2003) و اختلال­ های هیجانی مرتبط با اضطراب (2000) را پاسخ دادند. داده­ ها به کمک نرم­افزار اسپیاساس و با روش تحلیل واریانس چندمتغیره تجزیهوتحلیل شد.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>یافتهها:</strong> یافته­های این پژوهش نشان داد که بین راهبردهای مقابله ­ای و تنظیم هیجان دانش ­آموزان دارای نشانه­های اختلال­ های هیجانی مرتبط با اضطراب با گروه بهنجار ازنظر آماری تفاوت معنادار وجود دارد (05/0 > <span dir="LTR">P</span>). همچنین بین دو گروه موردبررسی ازنظر مؤلفه ­های متغیرهای مذکور بهعنوان یک متغیر ترکیبی، تفاوت معنادار آماری به ­دست آمد. هرچند راهبرد مقابله­ ای مسئله­ مدار و تنظیم هیجان از نوع ارزیابی مجدد تفاوت معناداری را در گروه­ های مورد مقایسه نشان نداد اما ازنظر راهبرد مقابله ­ای هیجان­ مدار، راهبرد مقابله ­ای اجتنابی و تنظیم هیجان از نوع فرونشانی، تفاوت بین دو گروه مورد مقایسه معنادار بود (05/0 > <span dir="LTR">P</span>).</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>نتیجه­ گیری:</strong> نوع مقابله دانش ­آموزان با مسائل و مشکلات و نیز شیوه­ای که هیجان ­های خود را تنظیم می ­کنند، در بروز نشانه­ های اختلال­ های هیجانی مرتبط با اضطراب نقش دارد.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Background and purpose:</strong> Childhood and adolescence has special conditions. Difficulty in coping and emotional regulation can lead to anxiety disorders. The purpose of this research was comparing the coping strategies and emotion regulation of students having symptoms of anxiety-related emotional disorders with normal group.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Method:</strong> The method of this research was causative-comparative. 331 students of middle school from Touyserkan city were selected by categorized sampling method. 60 persons were selected after screening (30 persons with high anxiety, 30 persons with low anxiety) as a sample. Subjects answered Andler & Parker Coping Strategies (1990), Cross & John Emotion Regulation (2003), and Anxiety-Related Emotional Disorders (2000) questionnaires. Data was analyzed by SPSS and with MANOVA method.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Results:</strong> The results of this research showed that there is a statistical significant difference among coping strategies and emotion regulation of students having symptoms of anxiety-related emotional disorders with normal group (P < 0.05). Also, it is obtained significant statistical difference between two groups for components of mentioned variables as a mixed variable. However, problem-oriented coping strategy and emotion regulation of reappraisal does not demonstrate any significant difference between two groups. Also the difference between two groups in emotion-oriented coping strategy, avoidant coping strategy, and emotion regulation of suppression was significant (P < 0.05).</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Conclusion: </strong>The type of coping of students with problems and the way that they regulate their emotions has important role in incidence of symptoms of anxiety-related emotional disorders.</p>
راهبردهای مقابله ای, تنظیم هیجان, اضطراب
Coping Strategies, emotion regulation, anxiety
41
51
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-117-2&slc_lang=fa&sid=1
Majid
Mahmoud Alilou
مجید
محمود علیلو
10031947532846003074
10031947532846003074
No
Zeinab
Khanjani
زینب
خانجانی
10031947532846003075
10031947532846003075
No
Ahmad
Bayat
احمد
بیات
bayata61@yahoo.com
10031947532846003076
10031947532846003076
Yes