Quarterly Journal of Child Mental Health
فصلنامه سلامت روان کودک
J Child Ment Health
Literature & Humanities
http://childmentalhealth.ir
1
admin
2423-3552
2476-5740
10.61186/jcmh
fa
jalali
1395
12
1
gregorian
2017
3
1
3
4
online
1
fulltext
fa
سنجش کنشی رفتار: رویآوردی در طراحی مداخلات رفتاری برای رفتارهای چالشانگیز در مدارس
Functional Behavior Assessment (FBA): An Approach to Behavioral Intervention Planning for the Challenging Behaviors in Schools
تخصصي
Special
گزارش مورد
case report
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر به توصیف بنیادهای مفهومی سنجش کنشی رفتار، تاریخچه، روشها و نقش این سنجش در طراحی مداخلات رفتاری، و مروری بر تعدادی از پژوهشهای مربوط، با تأکید بر رفتارهای چالشانگیز در مدارس پرداخته است.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>منابع دادهها:</strong> پایگاههای مجلات <span dir="LTR">PubMed, PsycNET, Science Direct, Elsevier, Springer, SAGE Proquest</span> و <span dir="LTR">Google scholar</span> برای جستجوی اطلاعات استفاده شدند.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>روش مطالعه: </strong>روش پژوهش، مطالعه مبانی نظری و پژوهشی بود. تعدادی از مقالات و پایاننامههای معتبری که روش سنجش کنشی رفتار را در ارتباط با رفتارهای چالشانگیز در کودکان و نوجوانان، تا تاریخ 30 جولای سال 2016 مورد استفاده قرار داده بودند، مورد ارزیابی قرار گرفتند. مطالعات انتخاب ­شده بر اساس نظریهها و الگوهای موجود مرتبط با سنجش کنشی رفتار ترکیب شدند.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>یافته­ ها:</strong> رفتارهای چالشانگیز در موقعیتهای مختلف و به ­ویژه در موقعیتهای آموزشی، با یادگیری و تحول فرد تداخل میکند یا اینکه برای خود کودک و سایرین آسیبرسان است. سنجش کنشی رفتار به عنوان رویآوردی که در برابر شکلشناسی رفتار مطرح شد، به دنبال شناسایی کنش رفتارهای چالشانگیز بوده و به طراحی مداخلات تقویتمحور و برگرفته از نتایج این سنجش میپردازد. در طول 70 سال گذشته، مطالعات بی شماری این رویآورد را در رابطه با مشکلات رفتاری متعدد مورد بررسی قرار دادهاند.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>نتیجهگیری:</strong> مروری بر ادبیات پژوهشیِ سنجش کنشی رفتار، کارآمدی این رویآورد و در نتیجه، اهمیت و ضرورت کاربست آن را به ­ویژه در جایگاه آموزش عمومی و تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه نشان میدهد.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Purpose:</strong> This study describes the conceptual foundations of functional behavior assessment (FBA) history, methods and its role in designing behavioral interventions, and review of a number of researches with an emphasis on challenging behavior in schools.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Source of Data:</strong> SAGE journals, Springer, Elsevier, Science Direct, PsycNET, PubMed, Proquest and Google scholar databases were used to search for information.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Method:</strong> A literature review was utilized as a method of this study. A number of valid articles and thesis which were used functional behavior assessment for challenging behaviors of children and adolescent up to 30 July, 2016 were evaluated. Selected studies were combined on the basis of the existing theories and models related to functional behavior assessment.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Results:</strong> In different situations (especially in education), challenging behaviors may either interfere with individual learning and development or harm to the child itself and others. Functional behavior assessment, as an approach against behavior topography, seeks to identify the function of challenging behaviors by designing the reinforcement-based interventions using the assessment results. This approach has been examined in relationship with various problem behaviors in numerous studies over the past 70 years.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Conclusion:</strong> A review of the research literature on functional behavior assessment suggests considerable evidence regarding the effectiveness of this approach, which is therefore of paramount importance to use especially in the areas of general education and special education.</p>
ابزارهای مستقیم و غیرمستقیم, رفتارهای چالشانگیز, سنجش کنشی رفتار, طرح حمایت رفتاری
Direct and indirect instruments, challenging behaviors, functional behavior assessment, positive behavioral intervention
89
100
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-291-1&slc_lang=fa&sid=1
Mirmahmoud
Mirnasab
میرمحمود
میرنسب
10031947532846003003
10031947532846003003
No
دانشگاه تبریز
Mina
Mohebbi
مینا
محبی
Minamohebbi66@yahoo.com
10031947532846003004
10031947532846003004
Yes
دانشگاه تبریز