Quarterly Journal of Child Mental Health
فصلنامه سلامت روان کودک
J Child Ment Health
Literature & Humanities
http://childmentalhealth.ir
1
admin
2423-3552
2476-5740
10.61186/jcmh
fa
jalali
1396
12
1
gregorian
2018
3
1
4
4
online
1
fulltext
fa
پیشبینی تنیدگی تحصیلی بر اساس ویژگیهای شخصیتی با واسطهگری سبکهای مقابله ای
Prediction of Academic Stress Based on Personality Traits with the Mediation of Coping Styles
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p style="text-align: justify;"><span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family: b zar;"><span style="font-size: 14pt;">زمینه و هدف: </span></span></strong></span><span style="color: rgb(0, 0, 0);"><span style="font-family: b zar;"><span style="font-size: 12pt;"> تنیدگی از مسائل اجتنابناپذیر زندگی است که نمود آن در موقعیتهای تحصیلی تحت عنوان تنیدگی تحصیلی مفهومسازی شده است. این پژوهش با هدف مطالعه عوامل درون­فردی تنیدگی تحصیلی، به آزمون مدلی میپردازد که بر اساس آن ویژگیهای شخصیتی میتواند باواسطهگری سبکهای مقابلهای، تنیدگی تحصیلی را پیشبینی کند</span></span></span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family: b zar;"><span style="font-size: 14pt;">روش:</span></span></strong></span><span style="color: rgb(0, 0, 0);"> <span style="font-family: b zar;"><span style="font-size: 12pt;">این پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی است. شرکتکنندگان پژوهش شامل 327 نفر (172دختر و155 پسر) دانشآموز دبیرستانی</span></span> <span style="font-family: b zar;"><span style="font-size: 12pt;">شهرستان سپیدان، استان فارس در سال تحصیلی 95-1394 بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. پرسشنامه تنیدگی تحصیلی (دیره، 1374)، ویژگیهای شخصیتی (گلدبرگ، 1991) و سبکهای مقابلهای (اندلر و پارکر، 1990) برای جمع­آوری داده­ها اجرا شد. در این پژوهش برای تحلیل دادهها از تحلیل مسیر در مدل معادلات ساختاری استفاده شد</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family: times new roman, serif;"><span style="font-size: 12pt;">.</span></span></span></span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family: b zar;"><span style="font-size: 13pt;">یافتهها:</span></span></strong></span><span style="color: rgb(0, 0, 0);"> <span style="font-family: b zar;"><span style="font-size: 12pt;">نتایج نشان داد که ویژگیهای شخصیتی هم به صورت مستقیم و هم با واسطه سبکهای مقابلهای میتواند ابعاد تنیدگی تحصیلی را پیشبینی کند. در این میان نقش عامل روان­آزردگی­گرایی در پیشبینی مثبت تنیدگی ناشی از عوامل حساسیتزا و گشودگی به تجربه در پیشبینی منفی تنیدگی ناشی از عدم توانمندی قابلتوجه است. همچنین سبک</span></span> <span style="font-family: b zar;"><span style="font-size: 12pt;">مقابلهای هیجانمدار نقش برجستهای در پیشبینی تنیدگی ناشی از عوامل حساسیتزا دارد (</span></span><span style="font-family: b zar;"><span style="font-size: 12pt;"> 0/05></span></span><span dir="LTR"><span style="font-family: times new roman, serif;"><span style="font-size: 12pt;">P</span></span></span><span style="font-family: b zar;"><span style="font-size: 12pt;">).</span></span></span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family: b zar;"><span style="font-size: 12pt;">نتیجهگیری:</span></span></strong><span style="font-family: b zar;"><span style="font-size: 12pt;"> </span></span></span><span style="color: rgb(0, 0, 0);"><span style="font-family: b zar;"><span style="font-size: 12pt;">نتایج این پژوهش نشان داد که </span></span> <span style="font-family: b zar;"><span style="font-size: 12pt;">ویژگیهای شخصیتی میتوانند هم به شکل مستقیم و هم با اثرگذاری بر سبکهای مقابلهای، تنیدگی تحصیلی تجربهشده را تحت­تأثیر قرار دهند بنابراین میتوان اذعان نمود که دانشآموزان با ویژگیهای شخصیتی خاص سبکهای مقابلهای را برمیگزینند که میتواند بر تجربه تنیدگی تحصیلی آنها اثرگذار باشد.</span></span></span></p>
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#0000FF;"><strong>Background and Purpose: </strong></span><span style="color:#000000;">Stress is one of the inevitable problems of life, which is conceptualized as academic stress in educational situations. This study aimed to study the internal factors of academic stress, and prediction of academic stress based on personality traits with the mediation of coping styles.</span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Methods: </strong></span><span style="color:#000000;">This descriptive study is of correlational type. Participants of the study were 327 high school students (172 girls and 155 boys) in Sepidan city, Fars province in the academic year 2014-2015 that were selected by multistage cluster sampling. <em>Academic stress questionnaire</em>, <em>f</em><em>ive big personality traits questionnaire</em>, and <em>coping styles questionnaire</em> were used to gather of data.</span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Results:</strong> </span><span style="color:#000000;">The results showed that personality traits can predict the dimensions of academic stress either directly or through the interplay of coping styles. the role of the neuroticism factor in the positive prediction of stress due to sensitization factors and openness to experience in the negative prediction of stress due to lack of ability is significant. Also, the emotional coping style has a prominent role in the prediction of stress due to allergenic factors (P <0.05).</span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Conclusion: </strong></span><span style="color:#000000;">The results of this study showed that personality traits can affect academic stress both directly and through coping styles. Therefore, it can be admitted that students with specific personality traits choose coping styles that can affect their academic stressful experience.</span></div>
ویژگیهای شخصیت, تنیدگی تحصیلی, سبکهای مقابلهای
onality traits, academic stress, coping styles
81
92
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-361-2&slc_lang=fa&sid=1
Farideh
Amini
فریده
امینی
khormaee_78@yahoo.com
10031947532846004546
10031947532846004546
Yes
Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Shiraz, Shiraz, Iran
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
Farhad
Khormaei
فرهاد
خرمایی
10031947532846004547
10031947532846004547
No
Faculty of psychology and Educational Sciences, University of Shiraz, Shiraz, Iran
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران