Quarterly Journal of Child Mental Health
فصلنامه سلامت روان کودک
J Child Ment Health
Literature & Humanities
http://childmentalhealth.ir
1
admin
2423-3552
2476-5740
10.61186/jcmh
fa
jalali
1397
6
1
gregorian
2018
9
1
5
2
online
1
fulltext
fa
تأثیر برنامه درمانی گربه مقابله گر برکاهش نشانه های اختلال اضطرابی در کودکان
The Impact of Coping Cat Program on Symptoms Reduction in Children with Anxiety Disorders
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family: b zar;"><span style="font-size: 12pt;">زمینه و</span></span></strong> <strong><span style="font-family: b zar;"><span style="font-size: 12pt;">هدف:</span></span></strong></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> اختلال</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:bzar;"><span style="font-size:12.0pt;">­</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">های اضطرابی در کودکان یکی از مهم­ ترین علل سازش ­­نایافتگی کودکان است. هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">برنامه درمانی گربه مقابلهگر بر کاهش نشانه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:bzar;"><span style="font-size:12.0pt;">­­</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">های اختلال اضطرابی در کودکان دبستانی بود</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:bzar;"><span style="font-size:12.0pt;">.</span></span></span></span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family: b zar;"><span style="font-size: 12pt;">روش:</span></span></strong></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> طرح پژوهش</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">حاضر، نیمه ­آزمایشی، پیش ­آزمون - پس­ آزمون، پیگیری با گروه گواه بود. جامعه پژوهش حاضر را دختران و پسران 9 تا 11 سال مبتلا به مشکلات اضطرابی تشکیل دادند. </span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">روش نمونه ­گیری بهصورت در دسترس بود، به این صورت که از بین مدارس شهر تهران و با استفاده از مقیاس چندبعدی اضطراب کودکان</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">(مارچ و همکاران، 1997)، 32 کودک که دارای نشانههای اختلالهای اضطرابی بودند انتخاب و سپس به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جای دهی شده­اند (16 کودک در هر گروه). کودکان گروه آزمایش تحت برنامه درمانی گربه مقابله­ گر قرار گرفتند ولی گروه گواه هیچ مداخلهای را دریافت نکردند. پس از پایان مداخله از هر دو گروه آزمایش و گواه، پس ­آزمون و بعد از یک ماه پیگیری تأثیر درمان انجام شد.</span></span></span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family: b zar;"><span style="font-size: 12pt;">یافتهها</span></span></strong><span style="font-family: b zar;"><span style="font-size: 12pt;">:</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> برای تحلیل داده­ های حاصله از روش تحلیل اسپانوا استفاده شد که نتایج نشان داد به­ طورکلی برنامه درمانی گربه مقابله­ گر در کاهش اختلال ­های اضطرابی در کودکان تأثیر معنادار داشته و تأثیر این شیوه درمانی بر تمامی نشانه ­های اختلالهای اضطرابی در دوره پیگیری یکماهه، پایدار بوده است (</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">0/05</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">></span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">p</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">)</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">.</span></span></span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family: b zar;"><span style="font-size: 12pt;">نتیجه­ گیری:</span></span></strong></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> برنامه درمانی گربه مقابله­ گر می­ تواند با تشخیص نشانه­ های تحریک اضطراب ناخواسته به کودکان و استفاده از این نشانه­ ها بهعنوان راهنما در جهت به­ کارگیری راهبردهای مدیریت اضطراب به کاهش اختلالهای اضطرابی در کودکان منجر شود.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#0000FF;"><strong>Background and Purpose:</strong> </span>Anxiety disorder in children is one of the most important causes of maladjustment in children. The present study was designed for evaluating the effectiveness of the Coping Cat treatment program on reducing symptoms of anxiety disorder in elementary school children.<br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Method:</strong> </span>This is semi-experimental, pre and post-test design with control group. Study population consisted of 9-11 age male and female children with anxiety disorders. Utilizing <em>Multidimensional Anxiety Scale for Children</em> (March and et al, 1997), and through a purposeful sampling method, 32 children from Tehran province were recruited and randomly assigned to 16 children in each group. The Coping Cat intervention administered for the experiment group, while there was no intervention for the control group. After intervention, post-test, and then after one month, the follow-up test was administered for the both groups.<br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Results: </strong></span>SPANOVA analysis revealed that coping cat treatment program had a significant effectiveness on amelioration of symptoms of anxiety disorders in children. Also, this program has a significant effect on anxiety disorders variables on 1 month follow-up period (P<0.05).<br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Conclusion: </strong></span>Accordingly, we can conclude that the Coping Cat program can lead to reduction of anxiety disorder in children by identifying signs of unwanted anxiety and using these signs as a guide for applying anxiety management strategies.</div>
برنامه درمانی گربه مقابله گر, اضطراب, کودکان
Coping cat program, anxiety, children
1
13
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-466-1&slc_lang=fa&sid=1
Hanie
Shokri Mirhosseini
هانیه
شکری میرحسینی
10031947532846006200
10031947532846006200
No
Department of Psychology, Faculty of Human Science, Islamic Azad University, Saveh Branch, Save, Iran
دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه، ایران
Hamid
Alizade
حمید
علیزاده
Alizadeh@atu.ac.ir
10031947532846006201
10031947532846006201
Yes
Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Education Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
Nourali
Fasrrokhi
نورعلی
فرخی
10031947532846006202
10031947532846006202
No
Department of Psychology, Faculty of Psychology, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران