Quarterly Journal of Child Mental Health
فصلنامه سلامت روان کودک
J Child Ment Health
Literature & Humanities
http://childmentalhealth.ir
1
admin
2423-3552
2476-5740
10.61186/jcmh
fa
jalali
1397
11
1
gregorian
2019
2
1
5
4
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش مثبتاندیشی بر اضطراب اجتماعی و اجتناب شناختی مادران کودکان با ناتوانی های یادگیری خاص
Effect of Positive Thinking Education on Social Anxiety and Cognitive Avoidance of Mothers of Children with Specific Learning Disabilities
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">زمینه و هدف:</span></span></strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> </span></span></span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">حضور یک کودک دارای ناتوانی یا بیماری، برای والدین و بهخصوص مادران بسیار تنش ­آور است زیرا که آنها تنیدگی، احساس ­گناه، و خستگی بیشتری را تجربه میکنند. هدف از اجرای این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مهارت مثبت­ اندیشی بر اضطراب اجتماعی و اجتناب شناختی مادران کودکان با ناتوانی­ های یادگیری خاص بود.</span></span></span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">روش: </span></span></strong></span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی و طرح تکگروهی با پیش ­آزمون- پس ­آزمون بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران کودکان با ناتوانی یادگیری خاص شهر طارم در سال 1396 بود که از بین آنها 20 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه اضطراب اجتماعی (کانور و همکاران، 2000) و پرسشنامه اجتناب شناختی (سکستون و داگاس، 2004) بود. مثبتاندیشی بهصورت 7 جلسه 120 دقیقهای به گروه آزمایش آموزش داده شد. تحلیل دادهها با استفاده از ضریب </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">d</span></span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">کوهن و ضریب </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">g</span></span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> هدگس بررسی شد.</span></span></span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">یافتهها:</span></span></strong></span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> تحلیل دادهها با استفاده از ضریب کوهن و ضریب </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">g</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> نشان داد نمرات گروه آزمایش در مقایسه با نمرات گروه گواه، در متغیر اضطراب اجتماعی و اجتناب شناختی به طور معناداری کاهش یافته است (0/01</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;"><</span></span> <span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">p</span></span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">).</span></span></span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجهگیری:</span></span></strong></span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> بر اساس نتایج پژوهش حاضر مهارت مثبتاندیشی با ایجاد تفکرات و روانبنههای ذهنی مثبت توانسته است اضطراب اجتماعی و اجتناب شناختی مادران کودکان با ناتوانی یادگیری خاص را بهبود بخشد.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#0000FF;"><strong>Background and Purpose:</strong></span><span style="color:#000000;"> The presence of a child with a disability or illness is very stressful for parents, and especially for mothers, because they experience tension, feelings of guilt, and fatigue. The purpose of this study was to investigate the effect of positive thinking skills training on social anxiety and cognitive avoidance of mothers of children with specific learning disabilities.</span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Method:</strong> </span><span style="color:#000000;">The research method was semi-experimental and one-sample design with pre-test-post-test. The statistical population consisted of all mothers of children with special learning disabilities in Tarom city in 1396, among them 20 children were selected using convenient sampling method. The research instrument was <em>social anxiety Inventory</em> (Connor and et al, 2000) and <em>cognitive avoidance questionnaire</em> (Sexton and Dugas, 2004). Positive thinking was taught in 7 sessions of 120 minutes to experimental group. Data analysis was performed using Cohen's coefficient and Hedges coefficient.</span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Results:</strong></span><span style="color:#000000;"> Data analysis using Cohen coefficient and g coefficient showed that the scores of the experimental group significantly decreased in the social anxiety and cognitive avoidance compared to the control group scores (p <0.01).</span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Conclusion:</strong> </span><span style="color:#000000;">Based on the results of this study, positive thinking skills have been effective to improve social anxiety and cognitive avoidance of mothers of children with special learning disabilities by creating mental and positive schema.</span></div>
اجتناب شناختی, اضطراب اجتماعی, مادران کودکان با ناتوانی یادگیری, مثبتاندیشی
Cognitive avoidance, social anxiety, mothers of children with learning disabilities, positive thinking
148
158
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-540-1&slc_lang=fa&sid=1
Navab
Kazemi
نواب
کاظمی
navab_us@yahoo.com
10031947532846007350
10031947532846007350
Yes
Faculty of Human Sciences, Shaid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran
دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
Vahid
Rasoulzadeh
وحید
رسول زاده
vahidrasoulzade@yahoo.com
10031947532846007351
10031947532846007351
No
Faculty of Human Sciences, Shaid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran
دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
Seyyed Taghi
Mohammadi
سید تقی
محمدی
mohammadii@ut.ac.ir
10031947532846007352
10031947532846007352
No
Faculty of Human Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران