Quarterly Journal of Child Mental Health
فصلنامه سلامت روان کودک
J Child Ment Health
Literature & Humanities
http://childmentalhealth.ir
1
admin
2423-3552
2476-5740
10.61186/jcmh
fa
jalali
1398
1
1
gregorian
2019
4
1
6
1
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش حل مسئله خانواده/ مدرسه محور بر سبکهای حل مسئله دانش آموزان دوره ابتدایی
The Impact of Family / School-Based Problem Solving Training on Problem-Solving Styles of Elementary Students
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">زمینه و هدف:</span></span></strong></span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> حل مسئله، یکی از برنامههای ساختاریافته شناختی است که طیفی از پاسخ­ های کارآمد را برای مقابله با موقعیت­ های مشکل­ ساز زندگی فراهم می­ کند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش حل مسئله خانواده/مدرسه محور بر سبکهای حل مسئله دانش ­آموزان انجام شد.</span></span></span><br>
<span style="color:#0000FF;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> <strong>روش: </strong></span></span></span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">طرح این پژوهش، تجربی از نوع پیشآزمون-پسآزمون- پیگیری با گروه گواه بود. تعداد 120 دانش ­آموز با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و با انتساب تصادفی به دو گروه آزمایشی (60 نفر) و گواه (60 نفر) تقسیم شدند. پس از آموزش10 جلسه دو ساعته <span style="letter-spacing:-.2pt;">به والدین</span> و معلمان، گروه آزمایش به مدت سه ماه تحت </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">آموزش </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">برنامه حل مسئله خانواده/ مدرسه محور قرار گرفتند. برای جمع­ آوری </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">داده ها </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> در سه فرم دانش ­آموزان، والدین، و معلمان از نسخه کوتاه حل مسئله اجتماعی (دزوریلا و همکاران، 2004) استفاده شد. </span></span></span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">یافته ها</span></span></strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">:</span></span></span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> طبق گزارش دانش ­آموزان (شرکتکنندگان)، والدین، و معلمان در سه مرحله پیش ­آزمون- پسآزمون (فاصله سهماهه) و پیگیری (فاصله یکماهه)، نتایج نشان داد در گروه آزمایشی، بین نمرات پیشآزمون- پسآزمون در زیرمقیاسهای حل مسئله تفاوت معناداری وجود داشت اما بین نمرات پسآزمون- پیگیری در زیر مقیاسهای حل مسئله، تفاوت معنادار نبود </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">(0/05</span></span> <span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">≥</span></span> <span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">P</span></span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">)</span></span></span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجه­ گیری</span></span></strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">:</span></span></span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> آموزش حل مسئله خانواده/مدرسه محور بر سبکهای حل مسئله دانش­ آموزان اثربخش است، بنابراین استفاده از این شیوه بهعنوان یک برنامه پیش گیرانه به والدین و معلمان در اتخاذ سبک حل مسئله کارآمد از سوی دانش ­آموزان، از اهمیت فراوانی برخوردار است.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#0000FF;"><strong>Background and Purpose</strong>:</span><span style="color:#000000;"> Problem solving is one of the structured cognitive programs that provides a range of efficient responses to deal with the problematic situations of life. The purpose of this study was to determine the effect of family / school-based problem solving training on problem-solving styles of elementary students.</span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Method</strong>: </span><span style="color:#000000;">The present study was an experimental research with pretest, post-test, follow up design with a control group. A sample of 120 students were selected using random sampling method and were randomly assigned to experimental (60 subjects) and control (60 subjects) groups. After 10 two-hour sessions of education for the parents and teachers, the experimental group received a family/school oriented problem-solving program for three months. A <em>short version of the social problem solving</em> (D’Zurilla, Nezu & Maydeu-Olivares, 2004) was used to collect data in three forms of students, parents, and teachers.</span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Results:</strong> </span><span style="color:#000000;">According to the reports by the students (participants), parents, and teachers, the results showed that in the experimental group, there was a significant difference between pretest and posttest scores on the subscales of problem solving, but there was no significant difference between the scores of posttest and follow-up on the subscales of problem solving (P ≤ 0.05)</span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Conclusion:</strong> </span><span style="color:#000000;">Family/school problem-solving training is effective on student's problem solving styles, so using this method is important as a preventive program for parents and teachers to adopt an effective problem-solving style for students.</span></div>
حل مسئله خانواده/ مدرسهمحور, سبکهای حل مسئله, دانشآموزان دوره ابتدایی
Family/school oriented problem solving, problem solving styles, elementary students
14
27
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-555-1&slc_lang=fa&sid=1
Keivan
Kakabaraee
کیوان
کاکابرایی
Kakabraee@gmail.com
10031947532846008141
10031947532846008141
Yes
Department of Psychology, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran
گروه روان شناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران