Quarterly Journal of Child Mental Health
فصلنامه سلامت روان کودک
J Child Ment Health
Literature & Humanities
http://childmentalhealth.ir
1
admin
2423-3552
2476-5740
10.61186/jcmh
fa
jalali
1397
6
1
gregorian
2018
9
1
5
2
online
1
fulltext
fa
فراتحلیل اثربخشی مداخلات روان شناختی و آموزشی بر کاهش نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای
The Meta-Analysis of the Effectiveness of Psychological and Educational Interventions on the Reduction of Symptoms of Oppositional Defiant Disorder
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;">زمینه و هدف:</span></strong></span><span style="font-family:b zar;"> اختلال نافرمانی مقابله ­ای الگویی از لج ­بازی، نافرمانی و رفتار خصومت ­آمیز و دشمنی نسبت به بزرگترها است. درمان­ های متفاوتی تاکنون برای این اختلال استفاده شده ­اند که در گستره­ی روان­ شناختی و آموزشی هستند. هدف پژوهش حاضر بررسی فراتحلیل اثربخشی این الگوهای آموزشی و روان</span><span style="font-family:b zar;">­</span><span style="font-family:b zar;"> شناختی است.</span><br>
<span style="font-family:b zar;"><span style="color:#0000FF;"><strong>روش:</strong></span> در مطالعه حاضر از روش فراتحلیل به عنوان یک فن آماری جهت تعیین، جمع­ آوری، ترکیب و خلاصه کردن یافته ­های پژوهشی مرتبط با این الگوها استفاده شد. از بین همه پژوهش­ های انجام شده در ایران در بازه زمانی سال­های 1387 تا 1395 مقالاتی که </span> <span style="font-family:b zar;">دارای حجم مناسبی بوده و از لحاظ روش­شناختی مانند جامعه، حجم نمونه، روش تحقیق، روش نمونه ­گیری و ابزار اندازه­ گیری مورد پذیرش بودند در این پژوهش گنجانده شدند که در نهایت 15 پژوهش حایز ملاک ­های پژوهش بودند. ابزار پژوهش شامل چک­ لیست فراتحلیل بود که توسط محقق­ ساخته شد و از روش اندازه اثر کوهن برای دست­یابی به مقدار ارتباط کلی استفاده شد. </span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;">یافته</span></strong><strong><span dir="LTR">­</span></strong><strong><span style="font-family:b zar;">ها: </span></strong></span><span style="font-family:b zar;">یافته ­های پژوهش نشان داد که میزان اندازه ­اثر کلی این 15 مطالعه تحت مدل ثابت برابر با 361/0 است که بر اساس تفسیر ملاک کوهن، مقدار بالایی است.</span><br>
<span style="font-family:b zar;"><span style="color:#0000FF;"><strong>نتیجه ­گیری:</strong> </span>باتوجه به اثربخشی بالای مداخلات روان­شناختی و آموزشی می­توان گفت که مداخلات آموزشی و درمان­ های روان</span><span style="font-family:b zar;">­</span><span style="font-family:b zar;"> شناختی می­ توانند در کاهش نشانه­ های اختلال نافرمانی مقابله ­ای سهم عمده­ای داشته باشند.</span></span></div>
<p style="text-align: justify;"><span style="color:#0000FF;"><strong>Background and Purpose:</strong></span> Oppositional defiant disorder is a pattern of disobedience and hostility to adults. Different therapies have been used for this disorder, which are in the psychological and educational range. The purpose of this study is the meta-analysis of the effectiveness of psychological and educational interventions on the reduction of symptoms of coping disobedience disorder.</p>
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#0000FF;"><strong>Method</strong>:</span> For this purpose, the meta-analysis method was used as a statistical method to determine, collect, combine and summarize the research results associated with these patterns.<br>
Among all the studies conducted in Iran between 2008 and 2016, the articles that are appropriate methodologically, such as society, sample size, research method, sampling method and measurement tools, have been included studied in the present study. Finally, 15 studies with the necessary criteria have been analyzed<span dir="RTL">.</span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Results</strong>: </span>The results of the study showed that the overall effect size of these 15 studies under the constant model is equal to 0/361, which is high according to the Cohen criterion interpretation.<br>
<strong><span style="color:#0000FF;">Conclusion:</span></strong> Regarding the high effectiveness of psychological and educational interventions, it can be concluded that the educational interventions and psychological treatments can play a major role in reducing the symptoms of oppositional defiant disorder.</div>
فراتحلیل, اختلال نافرمانی مقابله ای, درمان های روان شناختی
Meta-Analysis, oppositional defiant disorder, psychological interventions
164
173
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-577-1&slc_lang=fa&sid=1
Abolghasem
Yaghoobi
ابوالقاسم
یعقوبی
yaghobi41@yahoo.com
10031947532846006181
10031947532846006181
No
Department of Psychology, Faculty of Economics and Social Sciences, Bu -Ali Sina University, Hamadan, Iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان
Azadeh
Mahdavi
آزاده
مهدوی
Azadeh.mahdavi@ymail.com
10031947532846006182
10031947532846006182
Yes
Faculty of Economics and Social Sciences, Bu- Ali Sina University, Hamadan, Iran
دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
serwe
mohamadzade
سروه
محمدزاده
swa.mohamadzade@gmail.com
10031947532846006183
10031947532846006183
No
Faculty of Economics and Social Sciences, Bu -Ali Sina University, Hamadan, Iran
دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان