Quarterly Journal of Child Mental Health
فصلنامه سلامت روان کودک
J Child Ment Health
Literature & Humanities
http://childmentalhealth.ir
1
admin
2423-3552
2476-5740
10.61186/jcmh
fa
jalali
1398
1
1
gregorian
2019
4
1
6
1
online
1
fulltext
fa
غفلت و بیتوجهی دوران کودکی و اختلالات درون نمود: نقش میانجی تنظیم هیجان
Child Neglect and Internalizing Disorders: The Mediating Role of Emotion Regulation
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">زمینه و هدف</span></span></strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">:</span></span></span><span style="color:#000000;"> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">غفلت دوران کودکی با پیامد</span></span><span style="font-family:b zar;">های</span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> منفی زیادی در نوجوانی و جوانی ارتباط دارد. از جملۀ این پیامدها میتوان به افزایش میزان اختلالات رفتاری درون­نمود اشاره کرد. شناسایی مکانیزم ارتباط بین غفلت و اختلالات درون­نمود به شناسایی حلقههای مفهومی کمک می­کند که میتوانند محور مداخلات درمانی قرارگیرند؛ بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای تنظیم هیجان در رابطه بین غلفت و علائم اختلالات درون­نمود انجام شد.</span></span></span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">روش:</span></span></strong></span><span style="color:#000000;"> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. نمونه پژوهش، شامل 200 دانشآموز دختر مقطع متوسطه دوم شهر تهران بود که به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای خود­­گزارشی کودکآزاری (محمدخانی و همکاران، 1381)، دشواری در نظمبخشی هیجان (گراتز و روئمر، 2004) و فرم خودگزارش­دهی نوجوان (آخنباخ، 1991) پاسخ دادند. برای تحلیل داده­های به­دست امده از روش همبستگی و تحلیل مسیر استفاده شد.</span></span></span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">یافتهها:</span></span></strong></span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> نتایج نشان داد که غفلت دوران کودکی به طور غیرمستقیم و از طریق عدم آگاهی هیجانی میتواند علائم اختلالات درون­نمود در دختران نوجوان را در سطح 001/0پیشبینی کند. همچنین مدل مفروض این پژوهش از برازندگی مناسب برخوردار بود.</span></span></span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجهگیری:</span></span></strong></span><span style="color:#000000;"> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">در مجموع، نتایج نشان میدهد که بخشی از واریانس مشترک بین حلقههای مفهومی غفلت دوران کودکی و اختلالات درون­نمود، نتیجۀ تغییرپذیری در تنظیم هیجان است.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#0000FF;"><strong>Background and Purpose:</strong></span><span style="color:#000000;"> Child neglect is associated with negative and long-term consequences in adolescence and adulthood such as internalizing disorders. Identifying the mechanism of the relationship between child neglect and internalizing disorders helps to identify the therapeutic interventions. The aim of this study was to examine the mediating effect of emotion regulation in the relationship between child neglect and internalizing disorders like mood disorders, anxiety disorders, and somatoform disorders.</span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Method:</strong> </span><span style="color:#000000;">This study was correlational research<strong>. </strong>The sample of this study consisted of 200 high school </span>female <span style="color:#000000;">students in Tehran that were selected by multistage random cluster sampling. To collect data, <em>self-reported child abuse,</em> <em>difficulties in emotion regulation scale</em> and y<em>outh self-report scale</em>, were used. Correlation and path analysis were used to analyze the data.</span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Results:</strong></span><span style="color:#000000;"> The results showed that neglect of childhood indirectly and through emotional awareness can predict the symptoms of internalizing disorders in adolescent girls (P=0.001)</span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Conclusion:</strong> </span><span style="color:#000000;">In sum, results show that part of the common variance between the conceptual models of child neglect and internalizing disorders, is the result of the variability in emotional regulation.</span></div>
غفلت دوران کودکی, اختلالات درون نمود, تنظیم هیجان
Child neglect, internalizing disorders, emotion regulation
112
123
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-548-1&slc_lang=fa&sid=1
Fatemeh
Erfanifar
فاطمه
عرفانی فر
psy.fa93@gmail.com
10031947532846008087
10031947532846008087
Yes
Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
Fariba
Zarani
فریبا
زرانی
fzarani@yahoo.com
10031947532846008088
10031947532846008088
No
Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education, Shsahid Beheshti University, Tehran, Iran
گروه روان شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
Omid
Shokri
امید
شکری
oshokri@yahoo.com
10031947532846008089
10031947532846008089
No
Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education, Shsahid Beheshti University, Tehran, Iran
گروه روان شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
Shadi
Kabiri Agh ziarat
شادی
کبیری آق زیارت
10031947532846008090
10031947532846008090
No
Department of Psychology, Islamic Azad University of Roodehen, Tehran, Iran
دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، تهران، ایران