Quarterly Journal of Child Mental Health
فصلنامه سلامت روان کودک
J Child Ment Health
Literature & Humanities
http://childmentalhealth.ir
1
admin
2423-3552
2476-5740
10.61186/jcmh
fa
jalali
1398
1
1
gregorian
2019
4
1
6
1
online
1
fulltext
fa
رابطه هیجانهای تحصیلی دانشآموزان، معلمان و والدین با عملکرد تحصیلی درس علوم
The Relationships between Emotions of Students, Teachers and Parents with Academic Performance in Science Course
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">زمینه و هدف</span></span></strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">:</span></span></span><span style="color:#000000;"> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">کیفیت عملکرد تحصیلی دانشآموزان تحت تأثیر عوامل مختلفی است. </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">دانش</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">­</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">آموزان در مدرسه نه</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">­</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">تنها دانش و مهارت</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">­</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">های شناختی کسب میکنند، که هیجان های خوشایند و ناخوشایند مرتبط با یادگیری و پیشرفت را نیز تجربه می</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">کنند. هدف</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">پژوهش حاضر بررسی روابط هیجان های تحصیلی دانشآموزان، والدین، و معلمان با عملکرد تحصیلی درس علوم بود.</span></span></span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">روش: </span></span></strong></span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">طرح این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">جامعه شامل تمامی دانشآموزان دختر پایه هشتم مشغول به تحصیل در مدارس شهرستان میاندوآب در سال تحصیلی 97-1396 بودند</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">که 330 نفر از آنها با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامه­های هیجان تحصیلی دانشآموزان (پکران و همکاران، 2002)، و هیجان تحصیلی والدین و معلمان ( فرنزل و همکاران، 2009) پاسخ دادند. همچنین کارنامه نوبت اول درس علوم برای تعیین عملکرد تحصیلی استفاده شد. تحلیل دادهها</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">با استفاده از روش همبستگی و رگرسیون همزمان انجام شد.</span></span></span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">یافتهها:</span></span></strong></span><span style="color:#000000;"> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">نتایج آزمون همبستگی نشان داد که بین لذت و اضطراب دانشآموزان، لذت والدین و معلمان با عملکرد تحصیلی رابطه معنیداری وجود دارد (0/05</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">> </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">p</span></span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">). همچنین، بین هیجان های والدین و معلمان بهجز اضطراب معلم با هیجان های دانشآموزان، رابطه معنیداری وجود دارد (0/05</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">> </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">p</span></span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">). نتایج رگرسیون هم نشان داد که هیجان های لذت و اضطراب دانشآموز، لذت والدین و معلمان، سهم بیشتری در پیش</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">بینی عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارند.</span></span></span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجهگیری</span></span></strong>: </span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">واکنشهای هیجانی والدین و معلمان به</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">ویژه لذت و اضطراب، پیامدهای تحصیلی برای دانشآموزان دارد</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">در نتیجه معلمان و والدین باید از تجربیات هیجانی خود،آگاه باشند و به اهمیت و کیفیت هیجان های خود توجه کنند.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#0000FF;"><strong>Background and Purpose:</strong> </span><span style="color:#000000;">The quality of academic performance of students is influenced by various factors. Students in school not only acquire knowledge and cognitive skills, but also experience the pleasant and unpleasant excitements associated with learning and progress. The purpose of the present study was to investigate the relationships between emotions of students, teachers and parents with academic performance in science course.</span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Method:</strong></span><span style="color:#000000;"> The present study was descriptive and correlational. The statistical papulation included all the 8<sup>th</sup> grade female students studying in the schools of the Miandoab city during the academic year of 2017-2018, 330 of them were selected using cluster sampling method and completed the questionnaires of <em>academic emotions</em> <em>of students</em> (Pekrun et al., 2002) and <em>academic emotions for the parents and teachers</em> (Frenzel et al., 2009). Also, the first semester's score on science course was used to determine the academic performance. Data analysis was performed using correlation and regression method.</span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Results:</strong></span><span style="color:#000000;"> The results of correlation test showed that there is a significant relationship between students' enjoyment and anxiety, and parents' and teachers' enjoyment and academic performance(p<0.05). Also with the exception of teachers'anxiety, there was a significant relationship between the emotions of parents and teachers and the students' emotions (p<0.05). Regression results showed that the students's enjoyment and anxiety and the enjoyment of teachers and parents were more contributing to the prediction of the students' academic performance.</span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Conclusion:</strong> </span><span style="color:#000000;">Emotional responses of parents and teachers, especially enjoyment and anxiety, have educational implications for students. As a result, teachers and parents should be aware of their emotional experiences and pay attention to the importance and quality of their excitement.</span></div>
هیجان تحصیلی, والدین, معلم, عملکرد تحصیلی
Academic emotion, parents, teacher, academic performance
188
199
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-611-1&slc_lang=fa&sid=1
Nahid
Solaimani Shebailo
ناهید
سلیمانی شبیلو
solimani96@roshdmail.ir
10031947532846008106
10031947532846008106
Yes
Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran
دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، ایران
Shahram
Vahedi
شهرام
واحدی
Vahedi117@yahooo.com
10031947532846008107
10031947532846008107
No
Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran
گروه روان شناسی و علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، ایران
Shahrooz
Nemati
شهروز
نعمتی
sh.nemati@tabrizu.ac.ir
10031947532846008108
10031947532846008108
No
Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran
گروه روان شناسی و علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، ایران