Quarterly Journal of Child Mental Health
فصلنامه سلامت روان کودک
J Child Ment Health
Literature & Humanities
http://childmentalhealth.ir
1
admin
2423-3552
2476-5740
10.61186/jcmh
fa
jalali
1398
8
1
gregorian
2019
11
1
6
3
online
1
fulltext
fa
اثربخشی بازیدرمانی بر عملکرد خواندن، مهارت های سازشی و مشکلات رفتاری دانش آموزان نارساخوان
The Effectiveness of Play Therapy on Reading Performance, Adaptive Skills and Behavioral Problems in Students with Dyslexia
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">زمینه و هدف:</span></span></strong></span><span style="color:#000000;"> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">نارساخوانی یکی از مشکلات دانش</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">­آ</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">موزان در دوران تحصیل است. این اختلال در زمینههای مختلف، تأثیرات منفی بر جای میگذارد و مانع پیشرفت تحصیلی میشود. هدف این پژوهش،</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> اثربخشی بازیدرمانی بر عملکرد خواندن، مهارتهای انطباقی و مشکلات رفتاری دانش آموزان نارساخوان</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> بود.</span></span></span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">روش: </span></span></strong></span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">پژوهش حاضر نیمه­آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش­آموزان نارساخوان پایه دوم ابتدایی شهر رشت در سال تحصیلی 96-95 بود که از بین آنها، 30 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب، و</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">بر حسب شرایط ورود به پژوهش بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند.</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">برای جمعآوری دادهها </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">از آزمون نارساخوانی کرمی نوری و مرادی (1384)، مقیاس هوشی وکسلر کودکان (1974)، و </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">مقیاس درجهبندی مهارت اجتماعی گرشام و الیوت (1990)</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> استفاده شد. برنامه مداخله بازیدرمانی در طول 10 جلسه به مدت 2 ماه بر روی گروه آزمایش اجرا شد و گروه گواه این مداخله را دریافت نکرده است. </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون آماری تحلیل کواریانس استفاده شد.</span></span></span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">یافتهها:</span></span></strong> </span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بازیدرمانی بر بهبود مؤلفههای عملکرد خواندن و مهارتهای انطباقی و همچنین کاهش مشکلات رفتاری در گروه آزمایش بهطور معنیدار مؤثر بوده است </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">(0/001></span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:nbzar,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">)</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">.</span></span></span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجهگیری</span></span></strong>: </span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">بر اساس نتایج مطالعه حاضر می­توان نتیجه گرفت که بازیدرمانی از طریق برقراری پیوند میان اطلاعات ادراکی و حرکتی و تعمیم دادن آنها به محیط اطراف خود، چهارچوبی مؤثر برای یادگیریهای بیشتر فراهم می سازد</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">.</span></span></span><br>
</div>
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#0000FF;"><strong>Background and Purpose:</strong></span><span style="color:#000000;"> Dyslexia is one of the problems of students during their studies. This disorder has negative effects in various fields and impedes academic progress. The purpose of this study was to investigate the effectiveness of play therapy on reading performance, adaptive skills and behavioral problems in students with dyslexia.</span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Method:</strong> </span><span style="color:#000000;">The present study was a quasi-experimental with pretest-posttest design and control group. The statistical population consisted of all students with dyslexia in Rasht city in the academic year 2016-2017, among them 30 students were selected by convenient sampling method and randomly divided into the experimental and control groups. Data were collected using the <em>dyslexia test</em> (Karami-Nouri & Moradi, 2008), W<em>echsler intelligence scale for children</em> (1974), and <em>social skills rating scale</em> (Gersham and Elliot, 1990). The intervention program was administered to the experimental group during 10 sessions for 2 months and the control group did not receive this intervention. Statistical analysis of covariance was used for data analysis.</span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Results:</strong></span><span style="color:#000000;"> The results of covariance analysis showed that play therapy significantly improved the components of reading performance and adaptive skills as well as reducing behavioral problems in the experimental group (P <0.001).</span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Conclusion:</strong> </span><span style="color:#000000;">Based on the results of the present study, it can be concluded that play therapy provides an effective framework for further learning by linking perceptual skills with motor information and generalizing it to the environment.</span><br>
</div>
نارساخوانی, بازیدرمانی, عملکرد خواندن, مهارتهای انطباقی, مشکلات رفتاری
Dyslexia, play therapy, reading performance, adaptive skills, behavioral problems
200
214
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-626-1&slc_lang=fa&sid=1
Roghayeh
Karimi Lichahi
رقیه
کریمی لیچاهی
karimi.lichahi75@gmail.com
10031947532846009250
10031947532846009250
Yes
Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran
واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
Alma
Azarian
آلما
آذریان
10031947532846009251
10031947532846009251
No
Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran
واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
Bahman
Akbari
بهمن
اکبری
10031947532846009252
10031947532846009252
No
Department of Psychology, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran
گروه روان شناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران