Quarterly Journal of Child Mental Health
فصلنامه سلامت روان کودک
J Child Ment Health
Literature & Humanities
http://childmentalhealth.ir
1
admin
2423-3552
2476-5740
10.61186/jcmh
fa
jalali
1394
9
1
gregorian
2015
12
1
2
3
online
1
fulltext
fa
رابطه سبک های فرزندپروری والدین با رفتار سازشی دانش آموزان کم توان ذهنی
The Relationship Between Parenting Styles with Adaptive Behavior among Students with Intellectuall Disability
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>زمینه و هدف:</strong> سبک­ های فرزندپروری والدین مهمترین نقش را در تربیت فرزندان به عهده دارند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف پیش ­بینی رفتار سازشی دانش ­آموزان کم ­توان ذهنی بر اساس سبک­ های فرزندپروری مادران آنها انجام شد.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>روش:</strong> این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه مورد مطالعه را تمامی مادران کودکان کم­توان ذهنی مقطع ابتدایی شهر رشت در سال تحصیلی 94-1393 تشکیل می­ دادند که از میان آنها 110 نفر با روش نمونه ­گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع ­آوری داده ­ها در این پژوهش از پرسشنامه رفتار سازشی واینلند (1953) و پرسشنامه شیوه فرزندپروری بامریند (1973) استفاده شد.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"> <strong>یافته­ ها:</strong> تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین سبک مقتدرانه با رفتار سازشی همبستگی مثبت معنی ­دار و بین سبک ­های مستبدانه و سهل­ گیرانه با رفتار سازشی همبستگی منفی معنی دار وجود دارد (01/0><span dir="LTR">P</span>). همچنین تجزیه و تحلیل داده ­ها با استفاده از رگرسیون چندگانه نشان داد که سبک تربیتی مقتدرانه پیش­ بینی­ کننده مثبت و معنی دار رفتار سازشی است (01/0><span dir="LTR">P</span>) و سبک های تربیتی سهل­ گیرانه و استبدادی پیش ­بینی ­کننده منفی و معنی­دار رفتار سازشی است (01/0><span dir="LTR">P</span>).</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"> <strong>نتیجه ­گیری:</strong> با توجه به یافته ­های به دست آمده طراحی و برگزاری برنامه­ ها و کارگاه ­های آموزش خانواده در زمینه آگاه ­سازی اولیا از سبک­ های فرزندپروری و تأثیر هر یک از آنها بر فرزندان بسیار ضروری است تا از این طریق بتوان با تغییر نگرش مادران و بهبود روابط اعضای خانواده، رفتار سازشی دانش ­آموزان کم­ توان ­ذهنی را بهبود بخشید.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Background and purpose</strong>: Parenting styles plays an important role in the upbringing of children. Therefore, present study aimed to predict adaptive behavior among students with intellectual disability based on their mothers’ parenting styles.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Method:</strong> This research was a descriptive-correlational study. The study population comprised all mothers of elementary students with intellectual disability that were studying in schools of Rasht City in 1393-94 academic year. The study sample comprised 110 subjects that were selected using convenience sampling method. Data were collected using the Vineland Social Maturity Scale (1953) and parenting style questionnaire (Baumrind, 1973).</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Results:</strong> Data analysis using Pearson correlation coefficient revealed a significant positive correlation between authoritative parenting style with adaptive behavior, and significant negative correlations between authoritarian and permissive parenting styles with adaptive behavior (<em>p</em> < 0.01). Moreover, data analysis using multiple regression analysis revealed that authoritative parenting style was the significant positive predictor of adaptive behavior, while permissive and authoritarian parenting styles were the significant negative predictors of adaptive behavior (<em>p</em> < 0.01).</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Conclusion:</strong> According to our findings, it is essential to design and provide family training programs on parenting styles and their influences on children’s behavior, in order to change mothers’ attitudes and improve family relationships, which can in turn enhance adaptive behavior among students with intellectual disability.</p>
سبک های فرزندپروری, مادران, رفتار سازشی, کم توان ذهنی
Parenting styles, mothers, adaptive behavior, intellectual disability
49
58
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-111-1&slc_lang=fa&sid=1
Farahnaz
Ghotbzadeh Asrar
فرحناز
قطب زاده اسرار
far_gh_a@yahoo.com
10031947532846003128
10031947532846003128
Yes
Iraj
Shakerinia
ایرج
شاکری نیا
10031947532846003129
10031947532846003129
No