Quarterly Journal of Child Mental Health
فصلنامه سلامت روان کودک
J Child Ment Health
Literature & Humanities
http://childmentalhealth.ir
1
admin
2423-3552
2476-5740
10.61186/jcmh
fa
jalali
1399
11
1
gregorian
2021
2
1
7
4
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش تکنیک های کاتا بر عادت های خواب پسران با اختلال طیف اوتیسم
The Effect of Kata Techniques Training on Sleep Habits in Boys with Autism Spectrum Disorder
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><strong><span style="color:blue;"><span style="font-family:B Zar;">زمینه و هدف:</span></span></strong> <span style="font-family:B Zar;">مطالعات</span> <span style="font-family:B Zar;">پیشین</span> <span style="font-family:B Zar;">نشان</span> <span style="font-family:B Zar;">داده­اند</span> <span style="font-family:B Zar;">که </span><span style="font-family:B Zar;">اجرای ورزش­ های رزمی</span><span style="font-family:B Zar;"> می­تواند</span> <span style="font-family:B Zar;">جهت بهبود مشکلات رفتاری و ارتباطی کودکان</span><span style="font-family:B Zar;"> با اختلال اوتیسم</span><span style="font-family:B Zar;"> به ­کار رود،</span> <span style="font-family:B Zar;">اما</span> <span style="font-family:B Zar;">در زمینه تأثیر</span> <span style="font-family:B Zar;">آن</span> <span style="font-family:B Zar;">بر</span> <span style="font-family:B Zar;">عادت­های خواب</span> <span style="font-family:B Zar;">در</span> <span style="font-family:B Zar;">این کودکان، </span><span style="font-family:B Zar;">مطالعات کمی انجام شده است. بنابراین، پژوهش</span> <span style="font-family:B Zar;">حاضر با هدف بررسی</span> <span style="font-family:B Zar;">اثربخشی</span><span style="font-family:B Zar;"> تمرین تکنیک ­های کاتا </span><span style="font-family:B Zar;">بر</span> <span style="font-family:B Zar;">عادت­ های خواب</span> <span style="font-family:B Zar;">پسران</span> <span style="font-family:B Zar;">با </span><span style="font-family:B Zar;">اختلال طیف اوتیسم</span><span style="font-family:B Zar;"> انجام شد</span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">.</span></span><br>
<strong><span style="color:blue;"><span style="font-family:B Zar;">روش:</span></span></strong> <span style="font-family:B Zar;">پژوهش حاضر</span> <span style="font-family:B Zar;">با استفاده</span> <span style="font-family:B Zar;">از</span> <span style="font-family:B Zar;">طرح</span> <span style="font-family:B Zar;">پیش آزمون-پس ­آزمون و گروه­ های تصادفی</span> <span style="font-family:B Zar;">انجام شد.</span> <span style="font-family:B Zar;">به</span> <span style="font-family:B Zar;">این</span> <span style="font-family:B Zar;">منظور، 20</span> <span style="font-family:B Zar;">کودک با اختلال طیف اوتیسم از بین کودکان 8 تا 14 ساله انجمن خیریه اوتیسم گیلان در سال 1397</span> <span style="font-family:B Zar;">انتخاب و</span> <span style="font-family:B Zar;">به­طور</span> <span style="font-family:B Zar;">تصادفی</span> <span style="font-family:B Zar;">در</span> <span style="font-family:B Zar;">دو</span> <span style="font-family:B Zar;">گروه</span> <span style="font-family:B Zar;">آزمایشی</span> <span style="font-family:B Zar;">و</span> <span style="font-family:B Zar;">گواه</span> <span style="font-family:B Zar;">جایدهی</span> <span style="font-family:B Zar;">شدند</span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">.</span></span><span style="font-family:B Zar;"> والدین کودکان، قبل و پس از پایان 10 هفته مداخله، پرسشنامه عادت­های خواب کودکان </span><span style="font-family:B Zar;">اونز (2000) </span><span style="font-family:B Zar;">را تکمیل کردند. از آزمون شاپیروویلک جهت تعیین نرمال بودن داده­ها، و از آزمون تحلیل کوواریانس جهت مقایسه میانگین گروه­ها قبل و بعد از مداخله استفاده شد.</span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><br>
<strong><span style="color:blue;"><span style="font-family:B Zar;">یافته ­ها</span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="color:blue;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">:</span></span></span></strong> <span style="font-family:B Zar;">ده هفته تمرین تکنیک ­های کاتا</span> <span style="font-family:B Zar;">تأثیر</span> <span style="font-family:B Zar;">معنا­داری</span> <span style="font-family:B Zar;">بر نمره کل پرسشنامه</span> <span style="font-family:B Zar;">عادت ­های خواب</span> <span style="font-family:B Zar;">و خرده ­مقیاس ­­های </span><span style="font-family:B Zar;">مقاومت در به خواب رفتن (0/02></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">p</span></span><span style="font-family:B Zar;">، 7/28=</span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">F</span></span><span style="font-family:B Zar;">)، </span><span style="font-family:B Zar;">مدت خواب </span><span style="font-family:B Zar;">(001/0></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">p</span></span><span style="font-family:B Zar;">، 08/26=</span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">F</span></span><span style="font-family:B Zar;">)</span><span style="font-family:B Zar;">، اضطراب خواب </span><span style="font-family:B Zar;">(01/0></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">p</span></span><span style="font-family:B Zar;">، 12/10=</span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">F</span></span><span style="font-family:B Zar;">)</span><span style="font-family:B Zar;">، بیدار شدن در شب </span><span style="font-family:B Zar;">(002/0></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">p</span></span><span style="font-family:B Zar;">، 58/17=</span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">F</span></span><span style="font-family:B Zar;">)</span><span style="font-family:B Zar;">، پاراسومنیا </span><span style="font-family:B Zar;">(01/0></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">p</span></span><span style="font-family:B Zar;">، 07/8=</span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">F</span></span><span style="font-family:B Zar;">) </span><span style="font-family:B Zar;">و خواب­آلودگی روزانه</span> <span style="font-family:B Zar;">(003/0></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">p</span></span><span style="font-family:B Zar;">، 74/15=</span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">F</span></span><span style="font-family:B Zar;">) </span><span style="font-family:B Zar;">در</span> <span style="font-family:B Zar;">کودکان</span> <span style="font-family:B Zar;">اوتیسم</span> <span style="font-family:B Zar;">داشت</span><span style="font-family:B Zar;">.</span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="color:blue;"><span style="font-family:B Zar;">نتیجه­ گیری:</span></span></span></strong> <span dir="RTL"><span style="font-family:B Zar;">براساس یافته ­های پژوهش حاضر می­ توان نتیجه گرفت که ورزش ­های رزمی می­تواند با ایجاد تغییرات هورمونی، زیستی و بیوشیمیایی در بدن موجب کاهش عادت­ های نامناسب خواب در کودکان با اختلال اوتیسم شود و به عنوان مداخله ­ای ارزشمند به برنامه ­های روزانه این کودکان جهت بهبود الگوی خواب اضافه شود.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background and Purpose:</strong> Previous studies have shown that martial arts can be used to reduce behavioral and communication problems in children with autism spectrum disorder (ASD); however, few studies have been conducted about its effect on the sleep habits in in these children. Therefore, the aim of this study was to investigate the effect of practicing kata techniques on sleep habits of boys with ASD.<br>
<strong>Method</strong>: This study was performed by a random assignment pre-test-post-test design. For this purpose, 20 children with ASD were selected from children aged between 8 and 14 years in the charity of the Guilan Autism Association in 2018 and were randomly divided into the experimental or control group. Parents of children completed Children's Sleep Habits Questionnaire (Owens, 2000) before and after the 10-week intervention. Shapiro-Wilk test was used to determine the normality of the data, and analysis of covariance was used to compare the means of the groups before and after the intervention.<br>
<strong>Results:</strong> Ten weeks of Kata techniques training had a significant effect on total score of sleep habits questionnaire and subscales of bedtime resistance (F=7.28, p<0.02), sleep duration (F=26.08, p<0.002), sleep anxiety (F=10.12, p<0.01), nighttime awakening (F=17.58, p<0.002), parasomnia (F=8.07, p<0.01) and daytime sleepiness (F=15.74, p<0.003) in children with ASD.<br>
<strong>Conclusion: </strong>Based on the findings of the present study, it can be concluded that martial arts can reduce inappropriate sleeping habits in children with ASD by causing hormonal, biological and biochemical changes in the body and can be added as a valuable intervention to children's daily programs to improve sleep patterns in children with ASD.</div>
عادت های, کودکان با اختلال طیف اوتیسم, هنرهای رزمی
Sleep habits,
children with autism spectrum disorder, marital arts
112
128
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-757-1&slc_lang=fa&sid=1
Fahimeh
Adib Saber
فهیمه
ادیب صابر
adibsaberf@gmail.com
100319475328460013721
100319475328460013721
No
Department of Physical Education, Tehran Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Ira
گروه تربیت بدنی، واحد علوم و تحقیقات تهران دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
Masoumeh ShojaeiMasoumeh
Shojaei
معصومه
شجاعی
m.shojaei@alzahra.ac.ir
100319475328460013722
100319475328460013722
Yes
Department of Physical Education, Alzahra University, Tehran, Iran
گروه تربیت بدنی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
Afkham
Daneshfar
افخم
دانشفر
a.daneshfar@alzahra.ac.ir
100319475328460013723
100319475328460013723
No
Department of Physical Education, Alzahra University, Tehran, Iran
گروه تربیت بدنی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
Abbas Ali
Hossein Khanzadeh
عباسعلی
حسین خانزاده
abbaskhanzade@gmail.com
100319475328460013724
100319475328460013724
No
Department of Psychology, University of Guilan, Rasht, Iran
گروه روان شناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران