Quarterly Journal of Child Mental Health
فصلنامه سلامت روان کودک
J Child Ment Health
Literature & Humanities
http://childmentalhealth.ir
1
admin
2423-3552
2476-5740
10.61186/jcmh
fa
jalali
1398
4
1
gregorian
2019
7
1
6
2
online
1
fulltext
fa
عاطفه مثبت و منفی، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، و ناگویی هیجانی در دختران مبتلا به سردرد میگرنی
Positive/ Negative Affect, Strategies of Cognitive Emotion Regulation and Alexithymia in Female Patients with Migraine Headache
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">زمینه و هدف:</span></span></strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> </span></span></span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">شایع ­ترین نوع سردرد، میگرن است با دردی </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">تکرار شونده، ضربان دار، و همراه با حالت تهوع که می­ تواند به مدت 4 تا 72 ساعت ادامه داشته باشد</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">. از آن جایی که میگرن دارای علل چندگانه زیستی، روان شناختی، و محیطی است، به عنوان یک بیماری مزمن مورد توجه روان</span></span><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">­</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">شناسان سلامت است. پژوهش حاضر با </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">هدف بررسی و مقایسه­ به دنبال پاسخ­گویی به این مسئله اساسی که آیا عواطف مثبت و منفی، راهبردهای شناختی تنظیم هیجان، و ناگویی هیجانی به عنوان سازوکارهای روانی در دختران نوجوان مبتلا و غیرمیتلا به میگرن متفاوت است؟</span></span></span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">روش: </span></span></strong></span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">طرح پژوهش حاضر توصیفی و از نوع علی مقایسه ­ای است</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">. </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">نمونه مورد مطالعه در این پژوهش شامل دو گروه دختران مبتلا و غیر مبتلا به سردرد به میگرن از مراکز درمانی شهر اراک در سال 1396 (هر گروه 40 نفر نوجوان) بودند که به روش نمونه­ گیری در دسترس و به صورت هدفمند انتخاب شدند. </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">شرکت­ کنندگان به پرسشنامه های مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو (بگبی، پارکر و تیلور، 1994)، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی، کراجی و اسپنهاون، 2002) و مقیاس عاطفه مثبت و منفی (واتسون، کلارک و تلگن، 1998) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از آزمون </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">t</span></span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">و تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. </span></span></span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">یافته ­ها:</span></span></strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> </span></span></span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">نتایج پژوهش حاضر نشان داد</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">دختران مبتلا به میگرن در مقایسه با دختران غیرمبتلا در</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">ناگویی هیجانی، عواطف منفی، نشخوار فکری، و فاجعهپنداری</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">به طور معنادار نمرات</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">بالاتری دارند و نمره­ های عواطف مثبت و تمرکز جدید بر برنامه ­ریزی آنها، </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">به طور</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">معنادار</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">پایین­ تر</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">است (</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">0/05></span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">).. نمرههای</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">دو</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">گروه</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">در سرزنش خود و دیگران، ارزیابی مجدد مثبت، تمرکز مجدد مثبت، اتخاذ دیدگاه، و پذیرش، </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">تفاوت معنادار ندارد (</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">0/05</span></span><span style="font-size:12.0pt;"><</span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">).</span></span></span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجه ­گیری:</span></span></strong></span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> براساس نتایج حاصل از پژوهش حاضر می­ توان گفت دختران مبتلا و غیرمبتلا به سردرد میگرن از نظر سازوکارهای روانی با هم تفاوت معنادار دارند؛ بدین معنا که دختران مبتلا به میگرن در تنظیم هیجان از سازوکارهای روانی منفی استفاده می­ کنند. این یافته ­ها لزوم توجه اساسی به ویژگی­ های روان­ شناختی خاص مبتلایان به سردردهای میگرنی توسط پزشکان و رواندرمانگران در سطوح مختلف پیشگیری و درمان، را آشکار می­ سازد</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#0000FF;"><strong>Background and Purpose: </strong></span><span style="color:#000000;">The most common headache, migraine, is a recurring and pulsing pain together with nausea, which may last for 4 to 72 hours. Since migraine has multiple biological, psychological, and environmental causes, it is considered a chronic disease by health psychologists. This comparative and investigative research aims to answer this essential question that whether positive and negative affections, cognitive emotion regulation strategies, and alexithymia as the psychological mechanisms are different in adolescent girls with and without migraine?</span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Method:</strong></span><span style="color:#000000;"> This research was a descriptive study of casual-comparative design. The sample consisted of two groups of girls with and without migraine, who were selected by convenience sampling and purposeful technique from therapeutic centers of Arak in 2017 (40 individuals per group). The participants completed <em>Toronto Alexithymia Scale-20</em> (Bagbi, Parker, & Taylor, 1994), <em>Cognitive Emotion Regulation Questionnaire</em> (Garfenski, Kraaji, & Spin-hoven, 2002), and <em>Positive and Negative Affect Schedule</em> (Watson, Clark, & Tellegen, 1998). T-test and multivariate analysis of variance were used to analyze the data. </span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Results:</strong> </span><span style="color:#000000;">The results showed that girls with migraine scored significantly higher than the girls without migraine in alexithymia, negative affect, rumination and catastrophizing (p<0.05), but their scores on positive affect and refocus on planning was significantly lower than girls without migraine (p<0.05). There was no significant difference between the groups in terms of self-blaming and other-blaming, positive reappraisal, positive refocusing, perspective taking, and acceptance (P>0.05). </span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Conclusion:</strong> </span><span style="color:#000000;">Based on the results of this study, it can be said that girls with and without migraine are significantly different in terms of psychological mechanisms; in such a way that girls with migraine use negative psychological mechanisms in their emotion regulation. These findings indicate that physicians and psychotherapist should pay essential attention to the special psychological attributes of girls with migraine at the time of prevention and treatment.</span></div>
دختران نوجوان, میگرن, ناگویی هیجانی, عاطفه مثبت و منفی, تنظیم شناختی هیجان
Adolescent girls, migraine, alexithymia, positive and negative affect, cognitive emotion regulation
180
193
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-80-1&slc_lang=fa&sid=1
Azra
Zebardast
عذرا
زبردست
zebardast@guilan.ac.ir
10031947532846008802
10031947532846008802
Yes
Department of Psychology, Faculty of Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran
گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
Mahdiyeh
Shafieetabar
مهدیه
شفیعی تبار
shafieetabar2005@YAHOO.COM
10031947532846008803
10031947532846008803
No
Department of Psychology, Faculty of Humanities, Arak University, Iran
گروه روان شناسی، دانشکده ، دانشگاه اراک، اراک، ایران