Quarterly Journal of Child Mental Health
فصلنامه سلامت روان کودک
J Child Ment Health
Literature & Humanities
http://childmentalhealth.ir
1
admin
2423-3552
2476-5740
10.61186/jcmh
fa
jalali
1399
5
1
gregorian
2020
8
1
7
2
online
1
fulltext
fa
مقایسه مشکلات هیجانی - رفتاری و پرخاشگری در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص
The Comparison of Emotional-Behavioral Problems and Aggression in Students with/without Specific Learning Disability
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><strong><span style="color:blue;"><span style="font-family:B Zar;">زمینه و هدف:</span></span></strong> <span style="font-family:B Zar;">توانایی خواندن و ریاضی در زندگی دانشآموزان نقشی محوری دارد و غفلت از آن میتواند با مشکلات هیجانی-رفتاری همراه شود. با توجه به فراوانی مشکلات سازشی در دانش­آموزان با انواع اختلال­ های یادگیری خاص، پژوهش حاضر با هدف مقایسه مشکلات هیجانی- رفتاری و پرخاشگری در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص انجام شد. </span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="color:blue;"><span style="font-family:B Zar;">روش:</span></span></strong> <span style="font-family:B Zar;">طرح پژوهش توصیفی از نوع تحلیلی- مقطعی بود. جامعه آماری این پژوهش،</span> <span style="font-family:B Zar;">تمامی دانش ­آموزان مقطع ابتدایی با و بدون اختلالات یادگیری (ریاضی و خواندن) شهرستان رشت در سال تحصیلی 98-1397 بودند. دانش</span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">­</span></span><span style="font-family:B Zar;">آموزان دو گروه مبتلا به اختلال نارساخوانی (14 نفر) و حسابنارسایی (16 نفر) به شیوه نمونهگیری در دسترس و دانشآموزان گروه غیرمبتلا (28 نفر) به روش نمونهگیری هدفمند، انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر، پرسشنامه پرخاشگری کودکان دبستانی(شهیم، 1385) و مقیاس درجهبندی والدین کانرز- فرم والدین (1996) بود.</span><br>
<strong><span style="color:blue;"><span style="font-family:B Zar;">یافتهها:</span></span></strong> <span style="font-family:B Zar;">نتایج تحلیل واریانس یک­طرفه نشان داد که بین مشکلات هیجانی- رفتاری در گروههای مختلف، تفاوت معنادار وجود دارد (0/01></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">P</span></span><span style="font-family:B Zar;">،43/72</span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">F=</span></span><span style="font-family:B Zar;">). همچنین نتایج نشان داد که از نظر پرخاشگری، تفاوت در گروههای سهگانه معنادار است (0/01></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">P</span></span><span style="font-family:B Zar;">،10/88</span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">F=</span></span><span style="font-family:B Zar;">). با توجه به نتایج آزمون تعقیبی گیمز- هاول، این تفاوت به نفع گروه غیرمبتلا بود؛ اما تفاوتی از نظر سطوح پرخاشگری و مشکلات هیجانی-رفتاری بین دو گروه دانشآموزان با اختلال نارساخوانی و حساب­نارسایی مشاهده نشد (0/05</span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">P></span></span><span style="font-family:B Zar;">). </span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="color:blue;"><span style="font-family:B Zar;">نتیجهگیری:</span></span></span></strong> <span dir="RTL"><span style="font-family:B Zar;">بر اساس یافته ­های این پژوهش، دانش ­آموزان با اختلالات یادگیری خاص مشکلاتی در رفتار هنجاری، تکانشگری، مهارت ­های بینفردی، و ارتباطی دارند و ممکن است به دلیل همین مشکلات، عملکرد تحصیلی پایینی را تجربه کنند. علاوه بر این</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:B Zar;"> چون دانش ­آموزان با اختلالات یادگیری به طور مداوم شکست را تجربه می­ کنند، در نتیجه در برابر مشکلات هیجانی- رفتاری، آسیب ­پذیرتر بوده و مشکلات بیشتری را تجربه می­ کنند.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background and Purpose:</strong> Reading and mathematics abilities play a significant role in the life of students and can be associated with emotional-behavioral problems. Due to the frequency of adaptive problems in students with specific learning disorders, the present study was conducted to compare the emotional-behavioral problems and aggression in students with and without specific learning disabilities (SLD).<span dir="RTL"></span><br>
<strong>Method:</strong> This research was a descriptive cross-sectional study. The study population included all the primary school students with and without (reading and math) learning disability in Rasht city in the academic year 2018-2019. Two groups of students with dyslexia (14 students) and dyscalculia (16 students) were selected by convenience sampling and a group of students without learning disability (28 students) was selected by purposive sampling. Aggression Questionnaire for Primary School Students (Shahim, 2006) and Conners' Parent Rating Scale (1996) were used to gather the data. <br>
<strong>Results:</strong> One-way analysis of variance showed that there was a significant difference between the groups in terms of emotional-behavioral problems (F= 43.72, P<0.01). Results also showed that there was a significant difference between the groups in terms of aggression (F=10.88, P<0.01). According to the results of the Games-Howell post-hoc test, this difference was in favor of the normal group. But no significant difference was observed between the two groups of students with dyslexia and dyscalculia in terms of aggression level (P>0.05)<span dir="RTL">.</span><br>
<strong>Conclusion:</strong> Results indicate that students with SLD have conduct problems, impulsivity, interpersonal and communication problems and because of these problems, they may experience educational deficiencies. In addition, whereas these students experience continuous failures, they are more susceptible to emotional-behavioral problems. </div>
مشکلات هیجانی - رفتاری, اختلال یادگیری خاص, پرخاشگری
Emotional-behavioral problems, specific learning disability, aggression
169
182
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-824-3&slc_lang=fa&sid=1
Sajjad
Rezaei
سجاد
رضائی
100319475328460011121
100319475328460011121
No
Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran
گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
Shadi
Sefidkar
شادی
سفیدکار
100319475328460011122
100319475328460011122
No
Faculty of Humanities, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran
واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
Amir
Qorbanpoor Lafmejani
امیر
قربان پور لفمجانی
100319475328460011123
100319475328460011123
Yes
Department of Educational Sciences and Counseling, faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran
گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران