Quarterly Journal of Child Mental Health
فصلنامه سلامت روان کودک
J Child Ment Health
Literature & Humanities
http://childmentalhealth.ir
1
admin
2423-3552
2476-5740
10.61186/jcmh
fa
jalali
1398
8
1
gregorian
2019
11
1
6
3
online
1
fulltext
fa
پیشبینی مشکلات رفتاری کودکان بر اساس شیوههای والدگری مادران: نقش میانجی سازش یافتگی کودک
Predicting Children's Behavioral Problems based on Maternal Parenting Styles: The Mediating Role of Child Adjustment
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">زمینه و هدف:</span></span></strong></span><span style="color:#000000;"> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">مطالعات پیشین نشان دادند که</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">شیوههای والدگری مادر نقش</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;"> </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">اساسی در سلامت روان کودک دارند و هر یک از سبک­های والدگری، تأثیرات متفاوتی بر سرنوشت روان­شناختی فرزندان به جا می­گذارند. بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف پیشبینی مشکلات رفتاری کودکان بر اساس شیوههای والدگری مادران با میانجیگری سازش­یافتگی کودک انجام شده است.</span></span></span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">روش:</span></span></strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> </span></span></span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانش­آموزان مراکز پیشدبستانی شهر زنجان در منطقه یک و دو آموزش و پرورش شهر زنجان در سال تحصیلی 97-1396 (2201 دختر و 2688 پسر) بودند.</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> نمونه پژوهش، شامل 447 نفر(191دختر و 256 پسر) دانشآموز پیشدبستانی از جامعه مذکور بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها در این مطالعه از پرسشنامههای شیوههایوالدگری (۱۹73)، سازش</span></span><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">یافتگی کودک دخانچی (1377) ، و </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">چکلیست رفتار کودک- نسخه گزارش</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">معلم آخنباخ (2001) استفاده شد. برای تحلیل داده­های به­دست آمده از روش همبستگی و تحلیل مسیر استفاده شد.</span></span></span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">یافتهها:</span></span></strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> </span></span></span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">یافتهها نشان داد مؤلفههای شیوههای والدگری مادران به طور مستقیم بر مشکلات رفتاری کودکان تأثیر دارد. همچنین نتایج نشان داد شیوههای والدگری مادران از طریق سازش­یافتگی کودک بر مشکلات رفتاری کودکان، تأثیر غیرمستقیم دارد (0/01=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">P</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">).</span></span></span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجهگیری:</span></span></strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> </span></span></span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">نتایج این پژوهش نشان داد که متغیر سازش­یافتگی کودک</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> در رابطه</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> شیوههای والدگری مادران با مشکلات رفتاری کودکان پیشدبستانی، از نقش غیر قابل انکاری برخوردار است؛ بنابراین آموزش شیوههای والدگری صحیح به مادران و در نتیجه بهبود سطح سازش­یافتگی کودکان، می تواند در کاهش مشکلات رفتاری بسیار مؤثر باشد.</span></span></span><br>
</div>
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#0000FF;"><strong>Background and Purpose:</strong></span><span style="color:#000000;"> Previous studies have shown that maternal parenting styles play a key role in the child's mental health and that each parenting style has different effects on the psychological well-being of children. Thus, the present study aimed to predict children's behavioral problems based on maternal parenting styles with mediating role of child adjustment.</span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Method:</strong> </span><span style="color:#000000;">This research is a correlation study. The statistical population of this study included all preschool students of city in the academic year 2017-2018 (2201 girls and 2688 boys). The sample consisted of 447 (191 girls and 256 boys) preschool students from the mentioned papulation who were selected through multistage cluster sampling. <em>Parenting</em><em> style inventory</em> (Baumrind 1973), <em>child adjustment questionnaire</em> (1998), and <em>c</em><em>hild behavior checklist of the teacher report of ASEBA</em> (2001) were used to collect data in this study. Correlation and path analysis were used to analyze the data.</span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Results:</strong> </span><span style="color:#000000;">The findings showed that the components of mothers' parenting styles directly affect children's behavioral problems. The results also showed that maternal parenting styles had a direct effect on children's behavioral problems through child adjustment (P = 0.01).</span><br>
<span style="color:#0000FF;"><strong>Conclusion:</strong></span><span style="color:#000000;"> The results of this study showed that the variable of child adjustment in relation to maternal parenting styles with behavioral problems in preschool children plays an undeniable role. Therefore, educating mothers about proper parenting practices and thus improving the levels of the level of child adjustment can be very effective in reducing behavioral problems.</span><br>
</div>
شیوههای والدگری, سازشیافتگی, مشکلات رفتاری
Parenting style, adjustment, behavioral problems
269
280
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-1163-1&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad Kazem
Salamat
محمدکاظم
سلامت
mksalamat@gmail.com
10031947532846009268
10031947532846009268
No
Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran
واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
Masoud
Hejazi
مسعود
حجازی
masod1357@yahoo.com
10031947532846009269
10031947532846009269
Yes
Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran
گروه روان شناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
Zekrollah
Morovati
ذکر اله
مروتی
z.morovati@znu.ac.ir
10031947532846009270
10031947532846009270
No
Department of Psychology, Faculty of Psychology, Zanjan University, Iran
گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی، دانشگاه زنجان، ایران
Sirous
Isadpanah
سیروس
ایزدپناه
cyrosizadpanah@yahoo.com
10031947532846009271
10031947532846009271
No
Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran
گروه آموزش زبان انگلیسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران