Quarterly Journal of Child Mental Health
فصلنامه سلامت روان کودک
J Child Ment Health
Literature & Humanities
http://childmentalhealth.ir
1
admin
2423-3552
2476-5740
10.61186/jcmh
fa
jalali
1399
5
1
gregorian
2020
8
1
7
2
online
1
fulltext
fa
نقش نشخوار فکری و سرسختی روانشناختی در پیشبینی خطرپذیری دانش آموزان
The Role of Rumination and Psychological Hardiness in Predicting High Risk Behaviors in Students
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#3300ff;"><strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;">زمینه و هدف:</span></span></strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> </span></span></span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;">با توجه به اینکه انجام رفتارهای پرخطر باعث ایجاد آسیب­های جدی به فرد و جامعه می­شود، شناسایی این گونه رفتارها و عوامل مؤثر بر آنها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در همین راستا در سالهای اخیر بررسـی الگوهـای تفکـر در ایجاد و تداوم این رفتار مورد توجه روان ­شناسان و متخصصان قرار گرفته است. بدین ترتیب مطالعه حاضر با هدف نقش نشخوار فکری و سرسختی روانشناختی در پیشبینی خطرپذیری نوجوانان انجام شد.</span></span></span><br>
<span style="color:#3300ff;"><strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;">روش:</span></span></strong></span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش­آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر سرایان در سال تحصیلی 1399-1398 بودند که 205 نفر از آنها به روش نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه مورد مطالعه، انتخاب شدند. برای جمع­ آوری داده­های لازم در این پژوهش از پرسش­نامه نشخوار فکری نالن- هوکسما و مارو (1991)، مقیاس سرسختی روانشناختی کیامرئی و همکاران (1377) و پرسشنامه رفتارهای پرخطر زاده­محمدی و همکاران (1390) استفاده شد. جهت تحلیل داده، از روشهای آماری میانگین، انحراف استاندارد، ضریب همبستگی پیرسون، و رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان استفاده شد.</span></span></span><br>
<span style="color:#3300ff;"><strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> یافتهها:</span></span></strong></span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> نتایج نشان داد بین نشخوار فکری با خطرپذیری، رابطه مثبت و معنادار (0/001 > </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;">)، اما بین سرسختی روانشناختی و مؤلفههای آن با خطرپذیری، رابطه منفی و معنادار وجود دارد (0/001 > </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;">). همچنین نشخوار فکری و سرسختی روانشناختی توانستند در مجموع 26/06 درصد (0/01></span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;">) از واریانس خطرپذیری نوجوانان را تبیین کنند.</span></span><strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></strong></span><br>
<span style="color:#3300ff;"><strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجهگیری:</span></span></strong> </span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;">بر اساس نتایج این پژوهش می­توان نتیجه ­گیری کرد که با اصلاح تفسیرهای ذهنی و بهبود شاخص ­های </span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;">روانشناختی مانند تاب­ آوری، می توان میزان خطرپذیری رفتارهای نوجوانان را کاهش داد. </span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background and Purpose:</strong> Whereas high-risk behaviors result in serious individual and social damages, identifying these behaviors and factors influencing them is highly important. In this regard, during the recent years, thinking patterns of the way these behaviors shape and persist has been investigated by the psychologists and clinicians. Therefore, the present study was conducted to investigate the role of rumination and psychological hardiness in predicting high-risk behaviors of adolescents. <br>
<strong>Method:</strong> The present research was a descriptive correlational study. The study population included all the male students studying at the first cycle of secondary school at Sarayan city in the academic year of 2019-2020, among which 205 students were selected as the sample group through convenience sampling. Ruminative Responses Scale (Nolen-Hoeksema& Morrow, 1991), Psychological Hardiness Questionnaire (Kiamarie et al., 1998) and Risky Behavior Questionnaire (Mohammadi et al., 2011) were used to gather the required data. Data were analyzed by the statistical methods of mean, standard deviation, Pearson correlation coefficient, and simultaneous multiple regression.<br>
<strong>Results:</strong> Results showed that there was a significant positive relationship between rumination and high-risk behaviors (P <0.001), while psychological hardiness and its components had a significant negative relationship with high-risk behaviors (P <0.001). Additionally, rumination and psychological hardiness explained 26.6% of adolescent high-risk behaviors variance (P <0.01).<br>
<strong>Conclusion:</strong> Based on the results of this research, it can be concluded that reducing the subjective interpretations and modifying the psychological indicators like resilience can reduce the adolescent risky behaviors.</div>
نشخوار فکری, سرسختی روانشناختی, خطرپذیری
Rumination, psychological hardiness, high-risk behaviors
31
40
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-1583-1&slc_lang=fa&sid=1
Azam
Rahbarian
اعظم
رهبریان
aezamrahbarian@gmail.com
100319475328460010615
100319475328460010615
Yes
Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran
واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
Hamed
Salehi
حامد
صالحی
aezamrahbarian@gmail.com
100319475328460010616
100319475328460010616
No
Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Ira
دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
Majid
Gharibdoust
مجید
غریب دوست
aezamrahbarian@gmail.com
100319475328460010617
100319475328460010617
No
Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
Hossein
Mahmoudi
حسین
محمودی
aezamrahbarian@gmail.com
100319475328460010618
100319475328460010618
No
Faculty of Psychology and Educational Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Iran
دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران