fa
jalali
1396
6
1
gregorian
2017
9
1
4
2
online
1
fulltext
fa
سخن سردبیر: از آغاز تا امروز
Chiefeditor
1
2
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-25-10&slc_lang=fa&sid=1
2017/09/27
1396/7/5
2017/09/27
1396/7/5
fa
ارزیابی تفاوت های جنسی از نظر سطوح فاجعه پنداری درد در والدین کودکان مبتلابه سردرد
Sex Differences in Parental Pain Catastrophizing among Parents of Children with Headache
زمینه و هدف: یکی از عواملی که در روابط بینفردی و بستر روانی- اجتماعی کودک و والدین در حوزه درد مزمن، دارای اهمیت است، الگوی تفکر فاجعه پندار است. هدف این پژوهش بررسی تفاوت های وابسته به جنس در میزان فاجعه پنداری مادران و پدران با کنترل اثر شدت سردرد کودکان بود.
روش: طرح پژوهش حاضر توصیفی، از نوع علی مقایسهای بود. جامعه آماری شامل تمامی والدین کودکان مبتلابه سردرد شهر تهران در سال 1395 بود. در این مطالعه 210 مادر و پدر (117 مادر و 93 پدر) دارای فرزند مبتلابه سردرد مزمن، نسخه والدین پرسشنامه فاجعه پنداری درد (گوبرت و همکاران، 2006) را تکمیل کردند و بهوسیله مقیاس درجه بندی عددی، شدت سردرد کودک خود در سهماهه قبل از پژوهش را گزارش کردند. تحلیل داده ها با استفاده از روش های تی مستقل، تحلیل واریانس چندمتغیره و یک متغیره و همچنین تحلیل کوواریانس انجام شد.
یافتهها: یافته ها حاکی از آن بود که مادران نسبت به پدران فاجعه پندارتر بودند (018/0=p). تحلیل واریانس چندمتغیره تفاوت معنادرای را از لحاظ جنسیت والدین در خرده مقیاس های نشخوار و بزرگنمایی/ درماندگی نشان نداد؛ اما تحلیل واریانس یک متغیره نشان داد که مادران و پدران در خرده مقیاس بزرگپنداری/ درماندگی تفاوت معناداری با یکدیگر داشتند (021/0 = p). با کنترل اثر شدت سردرد، همچنان تفاوت معناداری در متغیر فاجعه پنداری بین مادران و پدران مشاهده شد (037/0 = p).
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که تفاوت مادران در فاجعه پنداری نسبت به پدران میتواند دارای عللی به غیر از شدت درد کودک باشد.
Background and Purpose: One of the factors that are important in interpersonal relationships and the psychosocial context of children and parents in the field of chronic pain is the catastrophic thinking model. The aim of this study was to investigate the gender-related differences in the rate of catastrophizing of mothers and fathers by controlling the effect of headache in children.
Method: This research was a causal comparative design. The statistical population included all parents of children with headache in Tehran in 2016. In this study 210 parents (117 mothers and 93 fathers) of 132 children with chronic or recurrent pain participated and answered to the Pain Catastrophizing Scale (Goubert et al, 2006) and Numeric Pain Rating Scale, asking for the average of pain severity in last three months before the research. Data analysis was performed using independent T-test, multivariate analysis and one-way variance analysis as well as covariance analysis.
Results: Results indicated a significant difference between mothers and fathers according to their levels of pain catastrophizing (P= 0.018). Multivariate variance analysis showed no statistical significant difference in subscales of catastrophizing (rumination and magnification/ helplessness) according to the sex of parents; but univariate variance analysis showed a significant difference in using magnification/helplessness thinking patterns between mothers and fathers (P= 0.02). Covariance analyses demonstrated that, by controlling the effects of pain severity, still mothers were significantly higher in catastrophizing about their children’s pain (P= 0.037).
Conclusion: Results of this study indicated that the difference in levels of parental pain catastrophizing between mothers and fathers can be due to other than child's pain intensity.
Pain catastrophizing, parents, sex differences, pain severity
فاجعه پنداری درد, والدین, تفاوت های جنسی, شدت درد
3
13
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-347-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/09/272016/12/13
1395/9/23
2017/09/272017/02/24
1395/12/6
Ghazaleh
Akbarzadeh
غزاله
اکبرزاده
ghazal.akbarzade@yahoo.com
0031947532846002764
0031947532846002764
No
دانشگاه شهید بهشتی
Hojjat
Daniali
حجت
دانیالی
hojat.danial@gmail.com
0031947532846002765
0031947532846002765
Yes
دانشگاه شاهد
Mojtaba
Habibi
مجتبی
حبیبی
babakhabibius@yahoo.com
0031947532846002766
0031947532846002766
No
دانشگاه علوم پزشکی ایران
Mohsen
JavadZadeh
محسن
جوادزاده
0031947532846002767
0031947532846002767
No
دانشگاه شهید بهشتی
Seyran
Ranjbar
سیران
رنجبر
seyran.ranjbar@gmail.com
0031947532846002768
0031947532846002768
No
دانشگاه شهید بهشتی
Amir
Azoore
امیر
آزوره
Amir.azoore@gmail.com
0031947532846002769
0031947532846002769
No
دانشگاه شاهد
fa
تأثیر مداخله مبتنی بر نظریه ذهن و آموزش مهارتهای اجتماعی بر نشانههای کودکان مبتلابه اختلال رفتار هنجاری
The Effectiveness of Teaching Based on Theory of Mind and Social Skills Training on Syptoms of Children with Coduct Disorder
زمینه و هدف: با توجه به مشکلات کودکان با اختلال رفتار هنجاری در شناخت اجتماعی و نظریه ذهن، هدف از اجرای این پژوهش بررسی تأثیر مداخله مبتنی بر نظریه ذهن و آموزش مهارتهای اجتماعی بر نشانههای کودکان مبتلابه اختلال رفتار هنجاری بود.
روش: روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه است. جامعه آماری شامل تمامی کودکان پسر مبتلابه اختلال رفتار هنجاری 11-7 سال شهر مشهد در سال 1395 بود که از بین آنها 22 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای دومرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل آزمون نظریه ذهن (استیرنمن، 1999) و مقیاس مهارتهای اجتماعی (ماتسون، 1983) فرم کودکان بود. آزمودنیهای گروه آزمایش در 12 جلسه 45 دقیقهای بهصورت گروهی تحت آموزش قرار گرفتند. دادهها سه هفته بعد از اتمام جلسات با استفاده از آزمون تحلیل واریانس تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که مداخله نظریه ذهن و آموزش مهارتهای اجتماعی توانسته است مهارتهای اجتماعی و مؤلفههای نظریه ذهن کودکان را افزایش دهد و این تغییرات موجب کاهش نشانههای اختلال رفتار هنجاری در آزمودنیها شد (001/0p < ).
نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر میتوان استنباط کرد که آموزش نظریه ذهن و مهارتهای اجتماعی با افزایش شناخت اجتماعی و مهارتهای بینفردی باعث میشود نشانههای اختلال رفتار هنجاری کاهش یابد.
Background and Purpose: Regarding the problems of children with conduct disorder in social cognition and theory of mind, the purpose of this study was to investigate the effect of intervention based on the theory of mind and social skills training on the symptoms of these children.
Method: The research method is a semi-experimental with pre-test and post-test with control group. The statistical population consisted of all children with conduct disorder aged 11-7 years old in Mashhad in 2017, thdt 22 of them were selected using multi-stage random cluster sampling. The research tool includes the theory of mind test (Styrmanman, 1999) and the social skills scale (Matson, 1983). Subjects were trained in group sessions in 12 sessions. Data were analyzed three weeks after the training by ANOVA.
Reaults: The findings of this study showed that the intervention of mind theory and social skills training increased social skills and components of the theory of mind (P < 0/001).
Conclusion: Based on the results of this study, it can be concluded that the training of the theory of mind and social skills by increasing social cognition and interpersonal skills reduce the symptoms of conduct disorder in chidren.
Theory of mind, social skills, conduct disorder
نظریه ذهن, مهارتهای اجتماعی, اختلال رفتار هنجاری
14
24
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-345-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/09/272016/12/132016/11/10
1395/8/20
2017/09/272017/02/242017/02/17
1395/11/29
Hossein
Farrokhi
University of Allameh Tabatabai
حسین
فرخی
Hossein.farrokhi110@gmail.com
0031947532846002770
0031947532846002770
Yes
دانشگاه علامه طباطبایی تهران
Vahid
Mostafapour
University of Allameh Tabatabai
وحید
مصطفی پور
vhd.m2207@gmail.com
0031947532846002771
0031947532846002771
No
دانشگاه علامه طباطبایی تهران
Faramarz
Sohrabi
University of Allameh Tabatabai
فرامرز
سهرابی
asmar567@yahoo.com
0031947532846002772
0031947532846002772
No
دانشگاه علامه طباطبایی تهران
fa
مدل ساختاری نقش کنش های اجرایی در عملکرد یادگیری دانش آموزان با ناتوانی یادگیری خاص
The Structural Model of the Role of Executive Functions in Learning Performance of Students with Specific Learning Disabilities
زمینه و هدف: یکی از تبیین های اساسی و جدید در درمان ناتوانی های یادگیری خاص، مدل کنش های اجرایی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش کنش های اجرایی (انتقال، بازداری، بهروز رسانی، عملکرد پیوسته، و برنامه ریزی- سازماندهی) در پیش بینی عملکرد یادگیری دانش آموزان با ناتوانی یادگیری خاص بود.
روش: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان مقطع ابتدایی پایه اول تا ششم مبتلابه ناتوانی یادگیری خاص شهر مشهد در سال تحصیلی 95-96 بودند. تعداد 116 دانش آموز از جامعه مذکور با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری مورد استفاده در این پژوهش شامل آزمون ویسکانسین (هیتون و همکاران، 1993)، تکلیف پیچیده استروپ (استروپ، 1935)، آزمون برج لندن (شالیس، 1982)، آزمون حافظه فعال (وکسلر، 2003)، و آزمون عملکرد پیوسته (رزولد و همکارانش، 1956) بود. برای بررسی توان پیش بینی عملکرد تحصیلی از طریق متغیرهای کنش های اجرایی از مدل ساختاری لیزرل استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد مدل با دادههای پژوهش، برازش مناسبی دارد. نتایج تحلیل ساختاری نیز نشان داد که از میان کنش های اجرایی، متغیر بازداری پاسخ و حافظه فعال سهم بیشتری در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری در حوزه های خواندن، نوشتن و ریاضی دارند (01/0 ≥ p).
نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، کنش های اجرایی بازداری پاسخ، حافظه فعال، و انعطاف پذیری ذهنی بهعنوان فعالیت های شناختی مورد نیاز در یادگیری خواندن، نوشتن، و ریاضیات ضروری هستند که باید در برنامه های آموزشی و توان بخشی این دانش آموزان مورد توجه قرار گیرد.
Background and Purpose: One of the basic and new explanations for the treatment of learning disabilities is the model of executive functions. The purpose of this study was to investigate the role of executive functions (transfer, inhibition, updating, continuous functioning and planning-organizing) in predicting the learning performance of students with learning disabilities.
Method: The present study is a descriptive-correlational study. The statistical population consisted of all primary school students with learning disabilities in Mashhad in the academic year of 2016-2017. 116 students were selected through a random sampling method. Wisconsin test (Heaton et al., 1993), the stroop complex assignment (Stroup, 1935), the London tower test (Shallis, 1982), the working memory test (Wechsler, 2003), and continuous performance test (Rooseveld et al., 1956) were used as research tools. To evaluate the predictive power of academic performance through the variables of executive actions, the LaserL structural model was used.
Results: The results showed that the model is fitted with research data. The results of structural analysis showed that among executive functions, response inhibitory variable and active memory have a greater role in predicting the academic performance of students with learning disabilities in reading, writing and maths (P < 0.01).
Conclusion: Based on the results of this study, executive functions such as responsive inhibition, working memory, and mental flexibility are required as cognitive activities in reading, writing, and mathematics, which should be considered in the educational and rehabilitation curriculum of these students.
Learning disability, transmission, response inihibition, scheduling, organization
ناتوانی یادگیری خاص, انتقال, بازداری پاسخ, برنامه ریزی, سازمانده
25
36
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-357-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/09/272016/12/132016/11/102016/10/16
1395/7/25
2017/09/272017/02/242017/02/172017/01/4
1395/10/15
Hadi
Taghizadeh
Islamic Azad University of Kerman
هادی
تقی زاده
az9156643515@gmail.com
0031947532846002773
0031947532846002773
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان
Amanallah
Soltani
Islamic Azad University of Kerman
امان اله
سلطانی
soltanimani@yahoo.com
0031947532846002774
0031947532846002774
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان
Hamdolla
Manzari Tavakoli
Islamic Azad University of Kerman
حمد اله
منظری توکلی
h_manzari33@yahoo.com
0031947532846002775
0031947532846002775
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان
Zahra
Zeinaddiny Maymand
Islamic Azad University of Kerman
زهرا
زین الدینی میمند
zeinaddiny@gmail.com
0031947532846002776
0031947532846002776
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان
fa
تأثیر رضایت از نام بر اضطراب کلاس درس، حرمت خود، کمرویی، و عملکرد تحصیلی دانشآموزان
The Impact of Satisfaction with the First Name on the Classroom Anxiety, Self-Esteem, Shyness, and Academic Performance of Students
زمینه و هدف: بر طبق تجارب معلمی، تصور میشود نام و شهرتی که از طریق آن دانشآموزان مورد خطاب قرار میگیرند بر هیجان ها، عواطف و عملکرد آنها مؤثر باشد. هدف این پژوهش ارزیابی اثرات میزان رضایت از نام بر اضطراب کلاس درس، حرمت خود، کمرویی، و عملکرد تحصیلی دانشآموزان بود.
روش: پژوهش حاضر به روش مقطعی- تحلیلی اجرا شد. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر و پسر دورۀ اول متوسطه شهر رشت در سال تحصیلی 95-1394 بود که از میان آنها 521 دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای اضطراب کلاس درس (ریچموند، 2013)، حرمت خود (روزنبرگ، 1979)، و کمرویی (استنفورد- زیمباردو، 1977) پاسخ دادند. میزان رضایت از نام نیز در قالب یک سنجه بهصورت کم، متوسط، و زیاد درجهبندی شد. همچنین آخرین معدّل کل اکتسابی دانشآموزان بهعنوان شاخصی از عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد. دادهها از طریق تحلیل واریانس تکمتغیری در قالب طرح فاکتوریل 2×3 پردازش شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که رضایت کمتر از نام با اضطراب کلاس درس بیشتر، حرمت خود کمتر، کمرویی بیشتر و عملکرد تحصیلی ضعیفتر همراه است (01/0P<). سرانجام تحلیل طبقات جنسیتی آشکار ساخت بهاستثنای ارزیابیهای عملکرد تحصیلی (که در آن گروه پسران در مقایسه با دختران همواره ضعیفتر بودند)، در سایر متغیرهای وابسته هیچ تفاوت معنیداری از نظر جنسیت مشاهده نشد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج میتوان گفت که رضایت از نام میتواند در برخی مواقع بهعنوان منبعی برای بهبود اضطراب کلاس درس، حرمت خود، کمرویی، و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در محیط مدرسه در نظر گرفته شود.
Background and Purpose: According to teachers’ experience, there is assumed that the name and reputation through which students are addressed to could be effective on their emotions, affections and performance. The main objective of this study was to evaluate the impact of satisfaction with the first name on classroom anxiety, self-esteem, shyness and academic performance of students.
Methods: This study was conducted cross-sectional. The population consisted of all boy and girl students of the junior high school in Rasht during 2015-2016. 521 students were selected by using cluster random sampling method and responded to self-esteem questionnaire of Rosenberg (1979), shyness questionnaire of Stanford-Zimbardo (1977), and questionnaire of anxiety in the classroom which was constructed by Richmond (2013). Satisfaction of the name was also determined by a measure for low, mild and high scores. The last Acquired students' GPA was considered as an indicator of their academic performance. The data were processed by univariate analysis of variance in the form of a 2 × 3 factorial design.
Results: The results revealed that less satisfied with first name is paralleled with more anxiety in classroom, less self-esteem, higher level of shyness, and weaker academic achievement. The analysis of gender classes revealed that with the exception of assessments of academic performance (in which boys’ group is weaker than girls’ group); there is no significant difference in other dependent variables in terms of gender.
Conclusion: According to the results, it could be said that satisfaction with the first name can be used in some cases as a source for the improvement of classroom anxiety, self-esteem, shyness and academic performance in the school environment.
First name, classroom anxiety, self-esteem, shyness, academic performance
نام, اضطراب کلاس درس, حرمت خود, کمرویی, عملکرد تحصیلی
37
48
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-35-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/09/272017/02/242017/02/172017/01/42017/08/30
1396/6/8
Seyyed Vali-allah
Mousavi
University of Guilan
سید ولی اله
موسوی
0031947532846002777
0031947532846002777
No
دانشگاه گیلان
Simin
Safari
Islamic Azad University
سیمین
صفری
0031947532846002778
0031947532846002778
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
Sajjad
Rezaei
University of Guilan
سجاد
رضائی
0031947532846002779
0031947532846002779
Yes
دانشگاه گیلان
fa
تأثیر درمان مبتنی بر کیفیت زندگی بر بهبود سرمایه روانشناختی و ابعاد آن در مادران کودکان کمتوان ذهنی
The Effectiveness of Quality of Life Therapy on Psychological Capitals and its Dimensions among Mothers of Children with Intellectual Disability
زمینه و هدف: تولد یک کودک کمتوان ذهنی، بهعنوان یک بحران میتواند تأثیرات نامطلوبی بر مادران داشته و آنها را تحت تنشهای جسمی، روانی، و اجتماعی قرار دهد. هدف از پژوهش حاضر تأثیر درمان مبتنی بر کیفیت زندگی بر بهبود سرمایه روانشناختی و ابعاد آن در بین مادران کودکان کمتوان ذهنی بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی مادران کودکان کمتوان ذهنی شهر سمیرم در سال 1395 بود. نمونه مورد مطالعه 30 مادر دارای فرزند کمتوان ذهنی بودند که به شکل در دسترس انتخاب شده و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) جایدهی شدهاند. گروه آزمایش طی نه جلسه 90 دقیقه ای درمان کیفیت زندگی را دریافت کردند، درحالیکه که گروه گواه در فهرست انتظار قرار داشت. هردو گروه در دو مرحله پیش آزمون و پسآزمون توسط پرسشنامه سرمایه روانشناختی (لوتانز،2007) مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافته ها: نتایج آزمون کوواریانس نشان داد که درمان مبتنی بر کیفیت زندگی بر بهبود سرمایههای روانشناختی و ابعاد آن بهجز خوشبینی و تابآوری مؤثر بوده است (0/01p < ).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که درمان مبتنی بر کیفیت زندگی با تقویت مهارت های حل مسئله مادران و تشویق آنها به مثبت نگری باعث بهبود شاخص های سلامت روانی می شود.
Background and Purpose: The birth of a child with intellectual disability as a crisis can have adverse effects on mothers and place them under physical, psychological and social stress. The purpose of the research was to examine the effectiveness of quality of life therapy on psychological capitals and its dimension among mothers with children with intellectual disability.
Method: The present study was a quasi-experimental with a pre-test post-test design with control group. The statistical population of this study was all mothers of children with intellectual disability in Semirom in 2016. The sample consisted of 30 mothers of children with intellectual disability who were selected by convenient sampling and assigned to the experimental (15) and control group (15) randomly. The experimental group received quality of life training during nine 90-minute sessions, while the control group was on the waiting list.
Both groups were evaluated in two stages of pre-test and post-test by Psychological Capital Inventory (Lotans, 2007). For data analysis, covariance analysis was used.
Results: The results of data analysis using covariance test showed that quality of life therapy was effective on improving the psychological capital and its dimensions except optimism and resiliency (P < 0.01).
Conclusion: According to the results of this study, it can be concluded that education based on quality of life by strengthening the mother's problem solving skills and encouraging them to positive thinking improve the mental health indicators.
Psychological capitals, quality of life therapy, mothers of children with intellectual disability
سرمایه روانشناختی, درمان مبتنی بر کیفیت زندگی, مادران کودکان کمتوان ذهنی
49
59
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-342-2&slc_lang=fa&sid=1
2017/09/272017/02/242017/02/172017/01/42017/08/302017/08/30
1396/6/8
Sedighe
Aghaei
Islamic Azad University, Khorasgan Branch
صدیقه
آقایی
0031947532846002780
0031947532846002780
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
Zahra
Yousefi
Islamic Azad University, Khorasgan Branch
زهرا
یوسفی
z.yousefi1393@khuisf.ac.ir
0031947532846002781
0031947532846002781
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
fa
مطالعه کیفیت زندگی والدین دارای بیش از یک فرزند با نیازهای ویژه
Studying Quality of Life of Parents with More than one Child with Special Needs
زمینه و هدف: داشتن یک کودک با نیاز ویژه برای خانواده تنش هایی را به وجود می آورد و بر کارکرد خانوادگی و روابط والدین با یکدیگر تأثیر منفی می گذارد، ازاینرو هدف پژوهش حاضر مطالعه کیفیت زندگی والدین دارای بیش از یک کودک با نیاز ویژه بود.
روش: مطالعه حاضر از نوع علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل تمامی والدین کودکان با بیش از یک فرزند با نیازهای ویژه و والدین کودکان بهنجار استان کردستان در سال تحصیلی 95-1394 بودند که از بین آنها 160 زوج والدین (82 زوج والدین کودکان با نیاز ویژه و 78 زوج والدین کودکان بدون نیازهای ویژه) از طریق نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان سلامت جهانی (1996) استفاده شد. تحلیل داده های پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری انجام شد.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد کیفیت زندگی والدین دارای بیش از یک فرزند با نیاز ویژه تفاوت معناداری نسبت به والدین کودکان بهنجار داشت؛ بدین معنا که والدین کودکان با نیاز ویژه در ابعاد سلامت جسمانی (0/0001(p < ، روابط اجتماعی (0/0001(p < ، سلامت روانی (0/0001(p < ، و سلامت محیط (0/0001(p < تفاوت معناداری در مقایسه با والدین کودکان بهنجار داشتند.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر حضور کودکان دارای نیازهای ویژه در خانواده بر سلامت روانی و کیفیت زندگی والدین و سایر اعضای خانواده تأثیر منفی می گذارد، بنابراین شناسایی نیازهای این خانواده ها و حمایت از آنها دارای اهمیت است.
Background & Purpose: Having a child with a special need creates tensions for the family and negatively effects on family functioning and parent relationships. Therefore, the aim of this study is investigating the quality of life of parents with more than one child with special needs.
Method: This study was a causal-comparative study. The statistical population consisted of 160 couples of parents (82 couples of parents of children with special needs and 78 couples of parents of children without special needs) from Kurdistan province in 2015-2016, who were selected through convenience sampling method. Quality of Life questionnaire (World Health Organization, 1996) was used to collect of data. Data analysis was carried out by MANOVA test.
Results: Findings showed that the quality of life of parents with more than one child with special needs had a significant difference compared to normal children's parents. Parents of children with a specific need for quality of life in the dimensions of physical health (P < 0/0001), social relationships (P < 0/0001), mental health (P < 0/0001) and environmental health (P < 0/0001) have significant difference compared to the parents of normal children.
Conclusion: According to the results of this study, the presence of children with special needs in the family has a negative effect on the mental health and quality of life of parents and other family members, thus identifying the needs of these families and supporting them is important.
Quality of life, parents, children with special needs
کیفیت زندگی, والدین, کودک با نیاز ویژه
60
70
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-348-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/09/272017/02/242017/02/172017/01/42017/08/302017/08/302017/08/30
1396/6/8
Maryam
Tehranizadeh
Karaj Payam- Noor University
مریم
طهرانی زاده
tehranizadeh_maryam@yahoo.com
0031947532846002782
0031947532846002782
Yes
دانشگاه پیام نور
Mohammad Saeed
Mardookhi
Karaj Payam- Noor University
محمد سعید
مردوخی
mardookhi_ms@yahoo.com
0031947532846002783
0031947532846002783
No
دانشگاه پیام نور
Roghieh
Haji Rostamloo
Islamic Azad University, Karaj Branch
رقیه
حاجی رستملو
rostamloor95@gmail.com
0031947532846002784
0031947532846002784
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
fa
مقایسه ویژگی های ترسیمی کودکان در خانواده های تک فرزند و چند فرزند بر اساس آزمون ترسیم خانواده
A Comparison of Drawing Characteristics of Children in Single Child and Several Child Families Based on Family Drawing Test
زمینه و هدف: آزمون ترسیم خانواده برای بررسی عملکرد خانواده، کیفیت دلبستگی کودک- والد، و رابطه کودک با سایر اعضای خانواده مفید است. هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسه ویژگی های ترسیمی کودکان خانواده های تک فرزند و چندفرزند بر اساس آزمون ترسیم خانواده بود.
روش: طرح پژوهش توصیفی، از نوع علّی مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان خانواده های تک فرزند و چندفرزند (دختر و پسر) 7 تا 10 ساله مراجعه کننده به مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی شهر ساری در بهار سال 1396 بود. نمونه شامل 14 کودک تکفرزند و 16 کودک دارای خواهر و برادر هستند که با توجه به تمایلشان برای ترسیم نقاشی خانواده از بین تمامی کودکان مراجعه کننده با روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش، آزمون ترسیم خانواده بود. جهت تحلیل داده ها از مجذور خی استفاده گردید.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین کودکان در خانواده های تک فرزند و چندفرزند در اولین شخص ترسیمشده (05/0 ˂ p) و افزودن فردی جدید (0/05 ˂ p) تفاوت معنادار وجود دارد. در شاخص های ترسیمی تفاوت معناداری بین کودکان دو گروه مشاهده نگردید.
نتیجه گیری: ترتیب تولد و تعداد فرزندان یکی از عوامل مؤثر در شکل گیری شخصیت، ویژگی های عاطفی و رفتاری کودکان است و آزمون ترسیم خانواده ابزار مناسبی است تا کودکان در فضایی امن، انگیزه ها، ترس ها، و تمایلاتشان را بیان کنند.
Background and Purpose: Family drawing test is useful for investigate family performance, quality of child-parent attachment, and child relationship with other family members. The purpose of this study was a comparison of drawing characteristics of children in single child and several child families based on family drawing test.
Method: Current study was causal-comparative and the statistical population consisted of all single child and several child families (girl and boy) referred to counseling and psychological services center in Sari city during spring of 2017. The sample consists of 14 single children and 16 children with brothers and sisters that were selected according their desire to draw a family drawing. The research tool was a family drawing test. Chi square was used for data analysis.
Results: The results showed that there was a significant difference in the first person is drawn (P = 0.04) and drawing a new person (P = 0.011) between children in single child and several child families.
Conclusion: The order of birth and the number of children is one of the effective factors in the formation of personality, emotional and behavioral characteristics of children, and the family drawing test is an appropriate tool for children expressing their motives, fears and their desires in a safe environment.
Drawing characteristics, single child, family drawing test
ویژگی های ترسیمی, تک فرزند, ترسیم خانواده
71
81
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-382-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/09/272016/12/132016/11/102016/10/162017/06/13
1396/3/23
2017/09/272017/02/242017/02/172017/01/42017/08/302017/08/302017/08/302017/07/28
1396/5/6
Hossein
Kavianfar
University of Mazandaran
حسین
کاویان فر
hosseinkavianfar@gmail.com
0031947532846002785
0031947532846002785
No
دانشگاه مازندران
Habiballah
Naderi
University of Mazandaran
حبیب الله
نادری
h.naderi@umz.ac.ir
0031947532846002786
0031947532846002786
No
دانشگاه مازندران
Adeleh
Aslipoor
University of Isfahan
عادله
اصلی پور
adelehaslipoor@gmail.com
0031947532846002787
0031947532846002787
Yes
دانشگاه اصفهان
fa
تأثیر آموزش تنظیم هیجان بر شناخت اجتماعی و کنش های اجرایی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم
The Effect of Emotional Regulation Training on Social Cognition and Executive Functions of Children with Autism Spectrum Disorder
زمینه و هدف: بروز اختلال طیف اوتیسم باعث آسیب شدید به مهارتهای اجتماعی، کنشهای شناختی، و روانشناختی کودکان میشود؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش تنظیم هیجان بر شناخت اجتماعی و کنش های اجرایی کودکان مبتلابه اختلال طیف اوتیسم بود.
روش: روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش، شامل تمام کودکان مبتلابه طیف اوتیسم اصفهان در سال 1395 بود. برای این منظور تعداد 30 نفر از این کودکان بهصورت در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند (هر گروه 15 نفر). گروه آزمایش، آموزش تنظیم هیجان را بهصورت گروهی در 9 جلسه (هفتهای 2 جلسه 60 دقیقهای) دریافت کردند و به گروه گواه آموزشی داده نشد. همه آزمودنی ها قبل از آغاز آموزش و پس از آن، آزمون عصبروانشناختی (عابدی و ملک پور، 1389) و مجموعه تکالیف نظریه ذهن(هاچینز، پریلاک و چیس، 2008) را تکمیل کردند. برای تجزیهوتحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافتهها: تحلیل داده ها نشان داد که آموزش تنظیم هیجان منجر به افزایش شناخت اجتماعی و کنشهای اجرایی (امتیاز، زمان، و خطا) در کودکان مبتلابه اختلال طیف اوتیسم گردیده است (05/0p < ).
نتیجهگیری: بنا بر یافتههای حاصل از این پژوهش، میتوان از روش تنظیم هیجان در جهت بهبود شناخت اجتماعی و مهارت های فراشناختی مختلف کودکان مبتلابه اختلال طیف اوتیسم بهره برد.
Background and Purpose: The occurrence of autism spectrum disorder causes severe deficits in social skills, cognitive and psychological functions of children. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effect of emotional regulation training on social cognition and executive functions in children with autism spectrum disorder.
Method: The research method was experimental with pre-test-post-test design with control group. The statistical population of the study included all children with autism spectrum in Isfahan in 2016. For this purpose, 30 children with autism were selected by convenient sampling and assigned into two experimental and control groups randomly (each group 15). The experimental group received emotion regulation training in 9 sessions (Every week 2 sessions for 60 minutes), while the control group did not receive training. All subjects completed Nero psychological test (Abedi and Malekpour, 2010) and the task set of the theory of mind (Hutchins, Prelock & Chace, 2008) before and after the training. To analyze the data, covariance analysis was used.
Results: The analysis of the data showed that emotional regulation training resulted in a significant increase in the components of social cognition and executive functions (score, time and error) in children with autism spectrum disorder (P < 0.05).
Conclusion: According to the findings of this study, emotional regulation can be used to improve social cognitive and metacognitive skills of children with autism spectrum disorder.
Emotional regulation, social cognition, executive functions, autism
تنظیم هیجان, شناخت اجتماعی, کنشهای اجرایی, اوتیسم
82
91
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-346-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/09/272016/12/132016/11/102016/10/162017/06/132017/01/7
1395/10/18
2017/09/272017/02/242017/02/172017/01/42017/08/302017/08/302017/08/302017/07/282017/04/17
1396/1/28
Arezoo
Rezaei
Islamic Azad University, Najafabad Branch
آرزو
رضایی
arezoorezaei9696@gmail.com
0031947532846002868
0031947532846002868
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحدنجف آباد، نجف آباد
Malihe Sadat
Kazemi
Islamic Azad University, Najafabad Branch
ملیحه سادات
کاظمی
malihe_kazemi@hotmail.com
0031947532846002869
0031947532846002869
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی واحدنجف آباد، نجف آباد
fa
رابطه شوخ طبعی و سبک های مقابله ای پدران با سطح سازش یافتگی فرزندان
The Relationship between Father Humor and Coping Styles with the Level of Children Adaptation
زمینه و هدف: رابطه گرم و عاطفی والدین و مدیریت تنش در خانواده می تواند نقش مهمی در سازش یافتگی فرزندان داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه شوخطبعی و سبک های مقابله پدر با سازش یافتگی دانش آموزان انجام شد.
روش: طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان گالیکش در سال تحصیلی 96-95 بود. نمونه موردمطالعه شامل 250 دانش آموز (122 پسر و 128 دختر) بود که به شیوه نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. آزمودنی ها به پرسشنامه سبک های مقابله با (اندلر و پارکر،1990)، پرسشنامه سازش یافتگی اجتماعی (پیکل و ویسمن، 1999)، و مقیاس شوخ طبعی (مارتین و لفکورت، 1983) پاسخ دادند. داده ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که شوخ طبعی با سازش یافتگی دانش آموزان رابطه مثبت دارد (0/05p ≤ ). همچنین سبک مقابله ای مسئله مدار با سازش یافتگی، رابطه مثبت و سبک های مقابله ای اجتنابی و هیجان مدار با سازش یافتگی، رابطه منفی دارد (0/05p ≤ ). بین شوخطبعی با سبک مقابله ای مسئله مدار نیز رابطه مثبت، و بین شوخ طبعی با سبک های مقابله ای اجتنابی و هیجان مدار رابطه منفی وجود دارد (0/05p ≤ ).
نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که با افزایش سطح شوخ طبعی و سبک های مقابله ای مسئله مدار در پدران، سازش یافتگی فرزندان افزایش می یابد.
Background and Purpose: The warm and emotional relationship between parents with children and the management of tension in the family can play an important role in children's reconciliation. The purpose of this study was to investigate the relationship between father’s humor and coping styles with adaptation of students.
Method: The present study was a descriptive-correlational study. Statistical population of this study consisted of all elementary students have been studying in Galikesh city in the academic year of 2016 -2017. The sample consisted of 250 students (122 boys and 128 girls) selected by sampling method. The participants responded to coping inventory for stressful situation (Endler & Parker, 1990), social adjustment scale (Paykel and Weissman, 1999) and sense of humor scale (Martin & Lecfort, 1983). The data were analyzed by correlation coefficient and multiple regression analysis.
Results: The results showed that there is a significant positive correlation between father humor with students' adjustment. Also, there is a positive correlation between problem-oriented coping style with adaptation of children, and avoidant and emotional coping styles with adaptation have a significant negative relationship (P ≤ 0/05). There is also a significant positive correlation between problem-oriented coping style with humor, and a significant negative correlation between humor with avoidant coping styles.
Conclusion: According to the findings of this study, it can be concluded that increasing the level of humor and problem-solving styles in fathers leads to improvement of children's
Humor, adjustment, coping styles
شوخ طبعی, سازش یافتگی, سبک های مقابله ای
92
103
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-311-2&slc_lang=fa&sid=1
2017/09/272016/12/132016/11/102016/10/162017/06/132017/01/72017/01/23
1395/11/4
2017/09/272017/02/242017/02/172017/01/42017/08/302017/08/302017/08/302017/07/282017/04/172017/05/5
1396/2/15
Robabe
Ghorbani
Islamic Azad University, Azadshahr Branch
ربابه
قربانی
0031947532846002790
0031947532846002790
No
Ali
Hosseinaei
Islamic Azad University, Azadshahr Branch
علی
حسینایی
A.Hosseinaei@gmail.com
0031947532846002791
0031947532846002791
Yes
Behnoush
Elahi
University of Kharazmi, Tehran Branch
بهنوش
الهی
Behnush.elahi@yahoo.com
0031947532846002792
0031947532846002792
No
fa
تأثیر آموزش سبک های والدگری مبتنی بر پذیرش و تعهد به مادران بر اضطراب جدایی و نافرمانی کودکان
The Effectiveness of Parenting Styles Training Based on Acceptance and Commitment Therapy (ACT) to Mothers on Decreasing Sepration Anxiety and Oppositional Defiant Disorder of Children
زمینه و هدف: کارکرد خانواده هایی که دارای فرزند مبتلابه اختلال نافرمانی و اضطراب جدایی هستند ممکن است در معرض خطر قرار بگیرد ازاینرو هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر آموزش سبک های والدگری مبتنی بر پذیرش و تعهد به مادران بر کاهش اضطراب جدایی و نافرمانی کودکان پیش دبستانی شهر اصفهان بود.
روش: طرح این پژوهش، شبه تجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مادران کودکان پیش دبستانی شهر اصقهان در سال 95-1394 بود که 40 نفر از آنها بهطور در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه کنترل و آزمایش (هر گروه 20 نفر) جایدهی شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه علائم مرضی کودک (اسپرافکین و گادو، 1994) بود. برای گروه آزمایشی، آموزش سبک های والدگری مبتنی بر پذیرش و تعهد در 9 جلسه 90 دقیقه ای برگزار شد درحالیکه گروه گواه هیچگونه مداخله ای را دریافت نکردند. داده های بهدستآمده با استفاده روش تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد آموزش سبک های والدگری مبتنی بر پذیرش و تعهد به مادران بر کاهش اضطراب جدایی و نافرمانی مؤثر بوده است (0/01p < ).
نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر می توان گفت ازآنجاکه بخش عمده ای از نافرمانی مقابله ای و اضطراب کودکان می تواند مرتبط با سبک والدگری مادران باشد، بنابراین با آموزش سبک های والدگری، مادران موفق شده اند روش تربیتی خود را ارتقا بخشند.
Background and Purpose: The function of families with a child with a anxiety disorder may be at risk. Therefore, the purpose of this study was to determine the effect of parenting styles training based on acceptance and commitment therapy to others on decreasing sepration anxiety and oppositional defiant disorder of children.
Method: The research was quasi-experimental and pre-test, post-test, follow-up with the control group. The statistical population of the study consisted of all mothers of preschool children in Isfahan city during 2015-2016, that 40 of them were selected by convenieat sampling method and assigned in control and experimental groups randomly (20 mother in each group). The research tools was clinical syndrome scale (Sprafkin and Gadu,1994). the experimental group were recived parenting style training based on acceptance and commitment in eight 90-minute sessions, while the control group were in the waiting list.
Results: The results showed that education of parenting style based on acceptance and commitment to mothers were effective in reducing the severity of anxiety and oppositional defiant disorder (P < 0.01).
Counclusion: Based on the results of this study, it can be said that since the majority of behavioral disorders of children can be related to the parenting style of mothers, therefore, by educating parenting styles, mothers can improve their Style of raising children.
Sepration anxiety, oppositional defiant disorder, parenting styles, acceptance and commitment
اضطراب جدایی, نافرمانی, سبک های والدگری, پذیرش و تعهد
104
115
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-316-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/09/272016/12/132016/11/102016/10/162017/06/132017/01/72017/01/232016/09/17
1395/6/27
2017/09/272017/02/242017/02/172017/01/42017/08/302017/08/302017/08/302017/07/282017/04/172017/05/52017/04/28
1396/2/8
Mahere
Salimi Souderjani
Islamic Azad University, Khorasgan Branch
ماهره
سلیمی سودرجانی
ar_roostaee@yahoo.com
0031947532846002793
0031947532846002793
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
Zahra
Yousefi
Islamic Azad University, Khorasgan Branch
زهرا
یوسفی
zyousefi@khusif.ac.ir
0031947532846002794
0031947532846002794
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
fa
مطالعه همدلی شناختی در دانش آموزان با پرخاشگری ارتباطی و آشکار
Comparison of Cognitive Empathy in Students with Relational and Explicit Aggression
زمینه و هدف: پرخاشگری یکی از مشکلات رفتاری است که در دوره کودکی بروز یافته و میتواند به همدلی با دیگران آسیب جدی وارد کند. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف مقایسه همدلی شناختی بین دو گروه پرخاشگری ارتباطی و پرخاشگری آشکار صورت پذیرفت.
روش: طرح پژوهش، توصیفی از نوع علّی ـ مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل دانشآموزان دارای پرخاشگری دوره متوسطه اول شهر اصفهان در سال تحصیلی 93-1392 بود. بهمنظور این پژوهش 120 دانشآموز از جامعه مذکور به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای مورداستفاده، مقیاس همدلی اساسی جولیف و فارینگتون (2006) و مقیاس گزینش همسالان کرک و گرات پیتر (1995) بود. دادههای پژوهش با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین میانگین نمره همدلی شناختی دو گروه پرخاشگر ارتباطی و پرخاشگر آشکار تفاوت معنادار وجود دارد (0/05 > p)؛ بدین معنا که میزان همدلی شناختی در گروه دانشآموزان دارای پرخاشگری ارتباطی بیشتر از گروه پرخاشگری آشکار بود.
نتیجهگیری: بر اساس یافته های پژوهش حاضر همدلی شناختی در گروه پرخاشگری آشکار کمتر از گروه پرخاشگری ارتباطی بود که می تواند ناشی از آن باشد که افراد با پرخاشگری آشکار به دلیل عدم بهرهمندی از همدلی کافی، میزان پرخاشگری بیشتری را بروز میدهند.
Background and Purpose: Aggression is a behavioral problem that occurs during childhood and can seriously harm empathy with others. Accordingly, the present study aimed to compare cognitive empathy between two groups of relational and explicit aggression.
Method: The study design was descriptive and causal-comparative. The statistical population of the present study included all high school students with aggression in Isfahan during the academic year 2013-2014. 120 high school students with aggression were selected through clustere random sampling method. The tools used were basic empathy scale (Jolieff and Farlington, 2006) and peer selection scale (Kirk's and Gratt, 1995). Data were analyzed using ANOVA.
Results: The results of this study showed that there is a significant difference between the score of cognitive empathy in two groups of relational and explicit aggression (P < 0.05); this means that the cognitive empathy level in the students with relational aggression is more than other group.
Conclusion: Based on the findings of this research, cognitive empathy in the explicit aggression group was less than relational aggression group that could be due to the fact that people with explicit aggression exhibited more aggression due to lack of adequate empathy.
Cognitive empathy, communicative aggression, explicit aggression
همدلی شناختی, پرخاشگر ارتباطی, پرخاشگر آشکار
116
124
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-276-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/09/272016/12/132016/11/102016/10/162017/06/132017/01/72017/01/232016/09/172016/08/19
1395/5/29
2017/09/272017/02/242017/02/172017/01/42017/08/302017/08/302017/08/302017/07/282017/04/172017/05/52017/04/282017/04/8
1396/1/19
Saeeideh
Kaji Isfahani
Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch
سعیده
کاجی اصفهانی
Saeedekaji17161@gmail.com
0031947532846002795
0031947532846002795
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
Mozhgan
Arefi
Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch
مژگان
عارفی
mozhganarefi@yahoo.com
0031947532846002796
0031947532846002796
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
Asghar
Aqaei Joshaghani
Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch
اصغر
آقایی جشوقانی
aaghaeipsy@gmail.com
0031947532846002797
0031947532846002797
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
Moslem
Asli Azad
Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch
مسلم
اصلی آزاد
azzad2020@gmail.com
0031947532846002798
0031947532846002798
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان
Tahereh
Farhadi
Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch
طاهره
فرهادی
Farhadi1071@gmail.com
0031947532846002799
0031947532846002799
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان
fa
بررسی نقش واسطه ای اضطراب امتحان در ارتباط اهمال کاری با رفتارهای پرخطر
The Mediating Role of Test Anxiety in Relationship between Procrastination with High Risk Behaviors in Students
زمینه و هدف: با توجه به نقش مهم اضطراب امتحان در بروز برخی از رفتارهای پرخطر، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای اضطراب امتحان در ارتباط بین اهمالکاری با رفتارهای پرخطر بود.
روش: طرح پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر کرج در سال تحصیلی 96-1395 بود که تعداد 320 نفر از آنها با روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه موردمطالعه انتخاب شدند. از مقیاس اهمالکاری تحصیلی سولومون و راث بلوم (1984)، پرسشنامه اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران (1375)، و مقیاس رفتارهای پرخطر برنر، کان و مک مانوس (2002)، برای گردآوری دادهها استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از روش رگرسیون و تحلیل مسیر استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل رگرسیون به شیوه متوالی همزمان و با بهکارگیری مراحل پیشنهادی بارون و کنی نشان داد که اضطراب امتحان میتواند بهصورت معناداری نقش واسطهای در ارتباط بین اهمال کاری با رفتارهای پرخطر ایفا کند (0/01 >p ).
نتیجهگیری: اضطراب امتحان میتواند همراه با اهمال کاری، زمینه ای برای بروز رفتارهای پرخطر فراهم کند؛ بنابراین پیشنهاد میشود در مطالعه رفتارهای پرخطر به نقش پیش بین این عوامل توجه ویژه ای گردد.
Background and Purpose: Regarding the important role of test anxiety in the emergence of some high-risk behaviors, the purpose of this study was to investigate the mediating role of the test anxiety in relation between procrastination and high risk behaviors in students.
Method: The research design was descriptive and correlational. The statistical population of this study included all the high school students in Karaj during the academic year of 2011-2012 that 320 of them were selected through a purposeful sampling method. Data collected by Academic procrastination scale (Solomon and Ruth Bloom, 1984), Test Anxiety Inventory (Abolghasemi, 1375) and high risk behaviors scale (Brenner, Kan and McManus, 2002). Regression and path analysis were used to analyze of data.
Results: The results of regression analysis in a simultaneous way and using the proposed steps of Baron and Kenny showed that test anxiety can play a significant role as a mediator in the relationship between procrastination and high risk behaviors (P < 0.01).
Conclusion: Test anxiety can provide conditions for high risk behaviors along with procrastination; therefore, it is suggested that special attention should be paid to the predictive role of these factors in the study of high risk behaviors.
Test anxiety, procrastination, risky behaviors
اضطراب امتحان, اهمال کاری, رفتارهای پرخطر
125
134
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-374-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/09/272016/12/132016/11/102016/10/162017/06/132017/01/72017/01/232016/09/172016/08/192016/12/1
1395/9/11
2017/09/272017/02/242017/02/172017/01/42017/08/302017/08/302017/08/302017/07/282017/04/172017/05/52017/04/282017/04/82017/05/13
1396/2/23
Sayed Ali
Kazemi Rezaei
Kharazmi University
سید علی
کاظمی رضایی
ali.kazemi8989@gmail.com
0031947532846002800
0031947532846002800
No
دانشگاه خوارزمی
Saber
Saeidpoor
Kharazmi University
صابر
سعید پور
moeinsaeedpoor@yahoo.com
0031947532846002801
0031947532846002801
Yes
دانشگاه خوارزمی
Robabe
Noury
Kharazmi University
ربابه
نوری
rynoury@yahoo.com
0031947532846002802
0031947532846002802
No
دانشگاه خوارزمی
Farshad
Ahmadi
Kharazmi University
فرشاد
احمدی
farshadahmadi22@yahoo.com
0031947532846002803
0031947532846002803
No
دانشگاه خوارزمی
Mahdi
Parooi
Kharazmi University
مهدی
پارویی
0031947532846002804
0031947532846002804
No
دانشگاه خوارزمی
fa
مقایسه راهبردهای مقابله ای و کیفیت دلبستگی دانش آموزان مبتلا و غیرمبتلا به اختلال وسواس - بی اختیاری
The Comparison of Coping Strategies and Quality of Attachment in Students with and without Obsessive-Compulsive Disorder
زمینه و هدف: راهبردهای مقابله ای و کیفیت دلبستگی از متغیرهای مهم در سلامت روانی کودکان و نوجوانان است. هدف پژوهش حاضر مقایسه راهبردهای مقابلهای و کیفیت دلبستگی در دانش آموزان مبتلا و غیرمبتلا به اختلال وسواس- بیاختیاری بود.
روش: طرح پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر پایه چهارم و پنجم شهر شیراز در سال تحصیلی 1395 بود. در این پژوهش از میان 60 دانش آموز دختر دوره ابتدایی، بر اساس نمونه گیری در دسترس، دو گروه 30 نفری مبتلا و غیرمبتلا به اختلال وسواس- بی اختیاری انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از مقیاس وسواس بی اختیاری ییل براون (گودمن و همکاران، 1989)، مقیاس دلبستگی به والدین و همسالان نسخه تجدیدنظر شده (گالون و رابینسون، 2005) و پرسشنامه رفتارهای مقابله ای کودکان (بریتانی وهرناندز، 2008) استفاده شد. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج آزمون t مستقل نشان داد که بین دو گروه در متغیر کیفیت دلبستگی تفاوت معناداری وجود دارد (0/05p < ). بهعبارتدیگر کودکان مبتلابه اختلال وسواس- بی اختیاری نسبت به کودکان غیرمبتلا در متغیر کیفیت دلبستگی نمرات پایین تری کسب کردند. نتایج آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که ازخودبیگانگی و کنار آمدن ویرانگر با مشکل در کودکان مبتلابه اختلال وسواس- بیاختیاری در مقایسه با کودکان غیر مبتلا بیشتر است (0/05p < ). درحالیکه اعتماد و کنار آمدن سازشیافته با مشکل در کودکان مبتلا در مقایسه با کودکان غیرمبتلا کمتر بود (0/05p < ).
نتیجه گیری: تشخیص به موقع اشکال در راهبردهای مقابله ای کودکان و سبک های دلبستگی و مداخله صحیح، در پیشگیری و درمان اختلال وسواس- بی اختیاری مؤثر است.
Background and Purpose: Strategies and quality of attachment are important variables in mental health of children and adolescents. The aim of this study was to compare quality of attachment and coping strategies in students with and without Obsessive - Compulsive Disorder (OCD).
Method: The design of study was descriptive of causal-comparative type. The statistical population was consisted all elementary school female students of fourth and fifth grades in Shiraz city in 2016.In this study, 60 female students including 30 with and 30 without OCD were selected via the convenience sampling method. To collect the data, Yale-Brown Obsessive-Compulsive Scale (Goodman & et.al, 1989), Inventory of Parent and Peer Attachment Revised for children (IPPA-R) (Gullon & Robinson, 2005) and Children’s Coping Behavior Questionnaire (Brittany & Hernandez, 2008) used. Data were analyzed using Multivariable Analyze of Variance.
Results: Result of independent sample t-test showed that there are differences in quality of attachment between the two group students (P < 0.05. (In other words, children with Obsessive- Compulsive Disorder (OCD) had lower scores on quality of attachment variable to the children without OCD. In addition, results of MANOVA revealed that children with Obsessive-Compulsive Disorder (OCD) have greater self-alienation (P < 0.05 (and destructive coping and also lower trust and ameliorative coping than healthy students (P < 0.05).
Conclusion: Diagnosis of coping strategies and quality of attachment in sufficiency and planning suitable interventions accordingly can have a positive effect in prevention and treatment of OCD.
Quality of attachment, coping strategies, obsessive-compulsive disorder
کیفیت دلبستگی, راهبردهای مقابلهای, اختلال وسواسی- بیاختیاری
135
145
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-277-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/09/272016/12/132016/11/102016/10/162017/06/132017/01/72017/01/232016/09/172016/08/192016/12/12016/10/23
1395/8/2
2017/09/272017/02/242017/02/172017/01/42017/08/302017/08/302017/08/302017/07/282017/04/172017/05/52017/04/282017/04/82017/05/132017/03/8
1395/12/18
Farahnaz
Shakehnia
University of Isfahan
فرحناز
شاکه نیا
f.shakehnia@yahoo.com
0031947532846002805
0031947532846002805
Yes
دانشگاه اصفهان
Mohammad Bagher
Kajbaf
University of Isfahan
محمدباقر
کجباف
m.b.kaj@edu.ui.ac.ir
0031947532846002806
0031947532846002806
No
دانشگاه اصفهان
Tahereh
Golkari
University of Isfahan
طاهره
گلکاری
taherehgolkari@yahoo.com
0031947532846002807
0031947532846002807
No
دانشگاه اصفهان
fa
تأثیر درمان مبتنی بر تحریکات بینایی بر کاهش علائم اختلال یادگیری املانویسی
The Effectiveness of Treatment Based on Visual Stimulation in Reducing Spelling-Learning Disorder
زمینه و هدف: نارسایی در تمییز ادراک شنیداری یکی از عوامل اختلال املانویسی محسوب میشود. بر طبق فرضیه کیفیت مغزی نورونهای آینهای در انتقال معنای حرکت از سیستم بینایی به شنیداری نقش دارند. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی تحریک بینایی بر ادراک شنیداری و عملکرد املانویسی در دانشآموزان مبتلابه اختلال یادگیری انجام شد.
روش: طرح پژوهش تجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری تمام دانشآموزان دختر و پسر مبتلابه اختلال املانویسی شهرستان تبریز در سال تحصیلی 1394-1395 با دامنه سنی 7 تا 9 سال بود که 30 نفر از این دانشآموزان (14 دختر و 16 پسر) به شکل در دسترس انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه 15 نفرِ (هر گروه 7 دختر و 8 پسر) جایدهی شدند. ابتدا آزمون های تمییز ادراک شنیداری (وپمن، 1958) و پیشرفت مهارت نوشتن (راغب، 1384) بر روی هر دو گروه اجرا شد. سپس گروه آزمایش، تحریک بینایی را در 12 جلسه 30 دقیقهای و به مدت چهار هفته دریافت کردند. در پایان هر دو گروه مجدداً مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد اجرای تحریکات بینایی موجب کاهش خطای تمییز ادراک شنیداری و بهبود عملکرد املانویسی در دانشآموزان با اختلال املانویسی میشود ( 0/0001 > p).
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر، تحریک بینایی با تقویت فرایندهای ذهنی زیربنایی کودک باعث کاهش مشکلات املانویسی دانش آموزان می شود بنابراین میتوان از این روش درمانی جدید برای بهبود اختلال املانویسی در دانش آموزان استفاده کرد.
Background and Purpose: Auditory discrimination deficiency is considered as one of the effective factors in spelling disorder. According to brain modality, mirror neurons are involved in transferring the motion concept from visual to auditory system. This study examined the effectiveness of visual stimulation on auditory discrimination and development of writing skills in students with spelling disorder.
Methods: The present study is an experimental study and research design is pretest-posttest with control group. The study population consisted of all male and female students with spelling disorder in district 4 of Tabriz in the academic year 2015-2016 in age ranging from 7-9. 30 of these students (14 girls and 16 boys) were randomly selected and assigned into two groups (each group was 7 girls and 8 boys). First, Auditory discrimination test (Wepman, 1958) and writing skills development test (Ragheb, 1384) was conducted on the sample group. The experimental group received visual stimulation in 12 sessions of 30 minutes for four weeks. At the end, both groups were evaluated and the data analyzed using multivariate covariance.
Results: Findings showed that the implementation of visual stimulation can reduce auditory discrimination errors and improve spelling performance in students with learning disabilities (P <0.0001).
Conclusion: Based on the findings of this study, visual stimulation with strengthening of the underlying psychological processes in children reduces the learning problems of students. Therefore, this new therapeutic approach can be used to improve spelling difficulties in students.
Auditory discrimination, visual stimulation, spelling disorders
تمییز ادراک شنیداری, تحریک بینایی, اختلال املانویسی
146
155
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-295-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/09/272016/12/132016/11/102016/10/162017/06/132017/01/72017/01/232016/09/172016/08/192016/12/12016/10/232016/09/9
1395/6/19
2017/09/272017/02/242017/02/172017/01/42017/08/302017/08/302017/08/302017/07/282017/04/172017/05/52017/04/282017/04/82017/05/132017/03/82017/02/6
1395/11/18
Mohammad
Shadbafi
University of Tabriz
محمد
شادبافی
m.shadbafi@gmail.com
0031947532846002808
0031947532846002808
Yes
دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز
Zeynab
Khanjani
University of Tabriz
زینب
خانجانی
zeynabkhanjani@yahoo.com
0031947532846002809
0031947532846002809
No
دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز