زمینه و هدف: تعامل مطلوب والدین با فرزندان در سازشیافتگی رفتاری، اجتماعی، و تحصیلی کودکان نقش بسیار مهمی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین تعامل والد- فرزند با میزان رفتارهای پرخاشگرانه دانش آموزان انجام شده است.
روش: مطالعه حاضر از نوع همبستگی در قالب طرح پیشبین است. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر پایه پنجم مشغول به تحصیل در دبستانهای دولتی شهر ساری در سال تحصیلی 94-93 بود که تعداد 254 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدهاند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه رابطه ولی- فرزندی (فاین، ارمورلند و اندروشوبل، 1983) و پرسشنامه پرخاشگری کودکان دبستانی (شهیم، 1385) استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه صورت گرفته است.
یافتهها: نتایج تحلیل همبستگی حاکی از وجودرابطه منفی و معنادار بین تعامل والد-فرزند (p < 0/005 ، r = -0/79) و ابعاد آن با پرخاشگری کل و خردهمقیاسهای آن بود. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که تعامل والد- فرزند میتواند با 99 درصد اطمینان پرخاشگری کودکان را پیشبینی کند.
نتیجه گیری:با توجه به رابطه معنادار بین نوع رابطه والد- فرزند با میزان رفتارهای پرخاشگرانه فرزندان، میتوان نتیجه گرفت که چگونگی تعامل والدین با فرزندان عامل مهم و تعیینکننده در نوع رفتار کودکان از جمله پرخاشگری آنها است.
mirzaei F, Shakerinia I, Asghari F. The Associations between Parent-Child Relationship and Aggressive Behavior among Students. J Child Ment Health 2016; 2 (4) :21-34 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-80-fa.html
میرزاییکوتنایی فرشته، شاکری نیا ایرج، اصغری فرهاد. رابطه تعامل والد- فرزند با سطح رفتارهای پرخاشگرانه دانش آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1394; 2 (4) :21-34