[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 1 - ( دوره هشتم شماره اول بهار 1400 - 1400 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 27-42 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر آموزش ایمن‌سازی روانی در برابر تنیدگی بر تنظیم شناختی هیجان و مشکلات روان‌شناختی مادران کودکان نابینا
احسان بهرام فر1 ، محمد عاشوری* 2
1- دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، ایران
2- گروه روان‌شناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، ایران
چکیده:   (1601 مشاهده)
زمینه و هدف: مادران کودکان نابینا در تنظیم هیجان و واکنش‌های روان‌شناختی با مشکل مواجه هستند. به نظر می‌رسد که آموزش ایمن‌سازی روانی برای آنها مفید باشد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر ایمن‌سازی روانی در برابر تنیدگی بر تنظیم شناختی هیجان و مشکلات روان‌شناختی مادران کودکان نابینا بود.
روش‌: پژوهش حاضر، یک مطالعه نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری را مادران کودکان نابینای 7 تا 10 ساله شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل دادند. شرکت‌کنندگان با روش نمونه‌گیری در دسترس از مدارس ویژه نابینایان شهر اصفهان، انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه 17 نفری جایدهی شدند. گروه آزمایش، مداخله را در 10 جلسه 45 دقیقه­ای دریافت کرد، ولی گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکرد. ابزارهای‌ استفاده شده، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و کرایج، 2006) و مقیاس افسردگی، اضطراب و تنیدگی (لاویباند و لاویباند، 1995) بود. داده‌ها با آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش ایمن‌سازی روانی اثر معناداری بر نمرههای افتراقی راهبردهای سازشیافته تنظیم شناختی هیجان در آزمودنی‌ها داشت (01/0P= و 91/6F=) ولی تأثیر معناداری بر راهبردهای سازشنایافته آنها نداشته است (66/0P= و 19/0F=). همچنین این برنامه تأثیر معناداری بر افسردگی (0001/0P= و 42/22F=) و تنیدگی (002/0P= و 99/10F=) آزمودنی‌ها داشته، ولی تأثیر معناداری بر اضطراب آنها نداشت (66/0P= و 19/0F=).
نتیجه‌گیری: برنامه ایمن‌سازی روانی بر تجربه‌های هیجانی و واکنش‌های روان‌شناختی تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین، نقش مهمی در بهبود تنظیم هیجان و مشکلات روان‌شناختی مادران کودکان نابینا دارد.
واژه‌های کلیدی: ایمن‌سازی روانی در برابر تنیدگی، تنظیم شناختی هیجان، کودکان نابینا
متن کامل [PDF 1124 kb]   (244 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/12/27 | پذیرش: 1398/4/16 | انتشار: 1400/3/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahramfar E, Ashori M. The Impact of Stress Inoculation Training on Cognitive Emotion Regulation and Psychological Problems of the Mothers of Blind Children. J Child Ment Health. 2021; 8 (1) :27-42
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-793-fa.html

بهرام فر احسان، عاشوری محمد. اثر آموزش ایمن‌سازی روانی در برابر تنیدگی بر تنظیم شناختی هیجان و مشکلات روان‌شناختی مادران کودکان نابینا. فصلنامه سلامت روان کودک. 1400; 8 (1) :27-42

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-793-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( دوره هشتم شماره اول بهار 1400 - 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4341