1- دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران 2- گروه روان شناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
چکیده: (773 مشاهده)
زمینه و هدف:والدگری ذهن آگاهانه باعث افزایش ظرفیت والدگری توأم با آرامش، ثبات و سازش یافتگی بیشتر، گرمتر شدن رابطه والد-کودک، و عملکرد مناسب والدین از نظر تربیتی میشود. هدف از این پژوهش بررسی رابطه والدگری ذهن آگاهانه با کنشهای اجرایی با در نظر گرفتن نقش وسطه ای امواج مغزی در کودکان است. روش: روش این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها از نوع همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری بود.جامعه آماری شامل تمامی کودکان مراجعه کننده به کلینیک اندیشه و رفتار شهر مشهد در سال 99-1398 بودکه با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، 133 شرکت کننده دختر و پسر (60 دختر، 73 پسر) 6 تا 12 سال به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های والدگری ذهن آگاهانه (مک کافری و همکاران، 2015)، کنش های اجرایی کودکان و نوجوانان (بارکلی، 2012) و دستگاه نوروفیدبک استفاده شد. تحلیل داده ها با روش مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار SPSS23و LISREL8/8انجام شد. یافته ها:برآیندها نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش خوبی با داده ها برخوردار است. نتایج بین والدگری ذهن آگاهانه و کنش های اجرایی یک رابطه مستقیم (0/32 =β، 5/34=t) نشان داد. همچنین رابطه غیرمستقیم بین والدگری ذهن آگاهانه و کنشه ای اجرایی از طریق موج آلفا (0/18 =β، 3/58=t) و (0/63 =β، 12/31=t)، موج بتا (0/15 =β، 3/16=t) و (0/57 =β، 9/32=t)، و موج تتا (0/12 =β، 1/25=t) و (0/22 =-β، 4/14-=t) وجود دارد. نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده والدگری ذهن آگاهانه هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم از طریق امواج مغزی، با کنش های اجرایی در ارتباط است. نتایج این پژوهش حاوی تلویحات کاربردی برای ارتقاء کنش های اجرایی کودکان در رابطه با والدگری است.
Zarenezhad S, Soltani Kouhbanani S. Investigating the Relationship between Mindful Parenting and Children's Executive Functions: The Mediating Role of Brain Waves. J Child Ment Health. 2021; 8 (4) :29-42 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1032-fa.html
زارع نژاد سمیه، سلطانی کوهبنانی سکینه. رابطه والدگری ذهن آگاهانه با کنش های اجرایی کودکان: نقش واسطه ای امواج مغزی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1400; 8 (4) :42-29