[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 4 - ( دوره هشتم شماره چهارم زمستان 1400 - 1400 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 75-55 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی نقاشی درمانی، گل بازی، و روش تلفیقی بر تاب آوری کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی
سالومه سخا1 ، محمد مظفری* 1، سیامک سامانی1 ، سجاد امینی منش1
1- گروه روان شناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
چکیده:   (522 مشاهده)
زمینه و هدف: عدم بازداری رفتاری در کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزون­ کنشی نحوه  پاسخ­ دهی آنان را با مشکل مواجه می­ کند. این کودکان توانایی منتظر ماندن را ندارند، بدین سبب تاب­ آوری در آنان از اهمیت زیادی برخوردار است. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی نقاشی ­درمانی، گل ­بازی و روش تلفیقی (روش تلفیق هر دو روش نقاشی ­درمانی و گل ­بازی با هم) بر تاب­ آوری کودکان نارسایی توجه/ فزون­ کنشی انجام شد.      
روش: روش پژوهش حاضر آزمایشی از نوع تک­ آزمودنی با طرحABA  بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان 8 تا 11 سال با اختلال نارسایی توجه فزون­ کنشی بود که در سال تحصیلی 1400- 1399 در مراکز درمانی شهر تهران خدمات دریافت می­ کردند. از بین آنها تعداد 6 کودک (سه پسر و سه دختر) بر اساس ملاک های ورود و خروج و به شیوه نمونه ­گیری هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی در سه گروه 2 نفری جای­ دهی­ شدند. مداخلات نقاشی ­درمانی، گل ­بازی، و روش تلفیقی (تلفیق دو روش نقاشی ­درمانی و گل ­بازی) برای هر کودک و مادر طبق برنامه بازی­درمانی کودک­ محور با روی­ آورد لندرث و براتون (2006)، به صورت 2 جلسه (یک ساعته) در هفته و به مدت 2 ماه طی 8 هفته (16 جلسه) اجرا شد. ابزار پژوهش شامل مقیاس توانمندی­ های اجتماعی- هیجانی و تاب­ آوری (مرل، 2008) بود. تحلیل دیداری داده­ ها در دو سطح درون­ موقعیتی و بین­ موقعیتی بر اساس سه شاخص سطح یا طراز، روند و تغییرپذیری انجام شد.       
یافته ­ها: یافته­ های پژوهش نشان داد که مداخلات درمانی در دو گروه نقاشی­ درمانی و روش تلفیقی (روش تلفیق هر دو روش نقاشی­ درمانی و گل ­بازی با هم) اثربخش بوده است. کارآمدترین روش در ارتقاء تاب­ آوری، روش تلفیقی (روش تلفیق هر دو روش نقاشی­ درمانی و گل­بازی با هم) بود (0/05P<). درصد بهبودی کلی گل­ بازی کمتر از مداخلات درمانی دیگر بوده و اثربخشی معناداری بر تاب­ آوری کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزون­ کنشی نداشت (0/05P>).    
نتیجه­ گیری: با توجه به یافته­ های پژوهش می ­توان نتیجه گرفت که مداخلات نقاشی­ درمانی و روش تلفیقی (روش تلفیق هر دو روش نقاشی­ درمانی و گل­ بازی با هم) می­ تواند سبب افزایش تاب­ آوری کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزون­ کنشی شود. تبیین­ های لازم برای نتایج به دست آمده در مقاله مورد بحث قرار گرفته است.     
شماره‌ی مقاله: 5
واژه‌های کلیدی: نقاشی درمانی، گل بازی، روش تلفیقی (روش تلفیق هر دو روش نقاشی درمانی و گل بازی با هم)، تاب آوری، اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی
متن کامل [PDF 1814 kb]   (207 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/3/3 | پذیرش: 1400/8/6 | انتشار: 1400/12/2
فهرست منابع
1. El- Nemr FM, Badr HS, Salem MS. Prevalence of attention deficit hyperactivity disorder in children. Science Journal of Public Health. 2015; 3(2): 274-280. [Link] [DOI:10.11648/j.sjph.20150302.28]
2. American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing; 3013, pp: 79-90. [Link]
3. Willcut EG. The prevalence of dsm-5 attention-deficit/ hyperactivity disorder: a meta- analytic review. Neurotherapeutics. 2012; 9(3): 490-499. [Link] [DOI:10.1007/s13311-012-0135-8]
4. Bakhshayesh A, Mirhosseini RS. Effectiveness of play therapy on the reduction of children's severity symptoms with attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD) and promotion of their academic performance. scientific journal of ilam university of medical sciences (sjimu). 2015; 22 (6): 1-13. [Persian]. [Link]
5. Ahmadi N, Chaudhry S, Olango G, Molla M. 3.43 The relation of parent-child interaction therapy (PCIT) in well-being of young children with attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD) and oppositional defiant disorder. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2017; 56(10, Supplement): S218. [Link] [DOI:10.1016/j.jaac.2017.09.191]
6. Shan W, Zhang Y, Zhao J, Zhang Y, Cheung EFC, Chan RCK, et al. Association between maltreatment, positive parent-child interaction, and psychosocial well-being in young children. J Pediatr. 2019; 213: 180-186. [Link] [DOI:10.1016/j.jpeds.2019.06.050]
7. Vandermaas-Peeler M, Westerberg L, Fleishman H. Bridging known and new: inquiry and intersubjectivity in parent-child interactions. Learn Cult Soc Interact. 2019; 21: 124-135. [Link] [DOI:10.1016/j.lcsi.2019.02.011]
8. Chronis-Tuscano A, Lewis-Morrarty E, Woods KE, O'Brien KA, Mazursky-Horowitz H, Thomas SR. Parent-child interaction therapy with emotion coaching for preschoolers with attention-deficit/hyperactivity disorder. Cogn Behav Pract. 2016; 23(1): 62-78. [Link] [DOI:10.1016/j.cbpra.2014.11.001]
9. Abdollahi Baqrabadi G. Effectiveness of lego therapy on social skills in children with autism. Rooyesh. 2016; 5 (3): 153-164. [Persian] [Link]
10. Hosseini Ghomi T, Salimi Bajestani H. Effectiveness of resilience training on stress of mothers whose children, suffer from cancer in imam khomeini hospital of tehran. Health Psychology. 2013; 1(4): 97-109. [Persian] [Link]
11. Jamshidi eini A, Razavi V. Effectiveness of resilience training on stress and psychological well-being of nurses in a military hospital in Kerman. EBNESINA. 2018; 19 (4): 38-44. [Persian] [Link]
12. Nodjoumi S, Bahrami H. The role of personality traits in predicting military students' resilience. EBNESINA. 2013; 15 (3): 35-42. [Persian] [Link]
13. Carle AC, Chassin L. Resilience in a community sample of children of alcoholics: its prevalence and relation internalizing symptomatology and positive affect. J Appl Dev Psychol. 2004; 25(5): 577-596. [Link] [DOI:10.1016/j.appdev.2004.08.005]
14. Abdi R, Narimani A. Comparison of personality traits and resiliency in mothers of children with autism disorder and attention deficit /hyperactivity disorder with normal children's mothers. MEJDS. 2018; 70(8): 1-6. [Persian] [Link]
15. Kaveh M, Alizadeh H, Delavar A, Borjali A. Development of a resilience fostering program against stress and its impact on quality of life components in parents of children with mild intellectual disability. JOEC. 2011; 11 (2): 119-140. [Persian] [Link]
16. Kordich-Hall D, Pearson J. Resilience, giving children the skills to bounce back. Journal of Education and Health. 2005; 23(1): 12-15. [Link]
17. Mohebb N, Amiri Sh, Behravesh A. The effectiveness of short time structured play therapy on attention -deficit hyperactivity disorder in pre-school children (six years). Journal of Instruction and Evaluation. 2013; 6(22): 27-43. [Persian]. [Link]
18. Lee PC, Niew WI, Yang HJ, Chen VCH, Lin KC. A meta-analysis of behavioral parent training for children with attention deficit hyperactivity disorder. Res Dev Disabil. 2012; 33(6): 2040-2049. [Link] [DOI:10.1016/j.ridd.2012.05.011]
19. Christian DD, Perryman KL, Portrie-Bethke TL. Improving the parent-adolescent relationship with adventure-based counceling: an adlerian perspective. Journal of Child and Adolescent Counceling. 2017; 3(1): 44-58. [Link] [DOI:10.1080/23727810.2017.1281693]
20. Van der Geest IM, Van den Heuvel-Eibrink MM, Passchier J, Van den Hoed- Heerschop C, Pieters R, Darlington ASE. Parenting stress as a mediator of parents' negative mood state and behavior problems in children with newly diagnosed cancer. Psychooncology. 2014; 23(7): 758-765. [Link] [DOI:10.1002/pon.3475]
21. Kazemi MR, Mohammadi MR, Akhondzadeh SH. Amantadine versus methylphenidate in children and adolescents with attention deficit/hyperactivity disorder: a randomized, double-blind trial. EBNESINA. 2011; 14 (3): 10-16. [Persian] [Link] [DOI:10.1002/hup.1154]
22. VanFleet R, Sywulak AE, Sniscak CC. Child-centered play therapy. New York: Guilford Press; 2011, pp: 63-65. [Link]
23. Blanco PJ, Muro JH, Holliman R, Stickley VK, Carter K. Effect of child-centered play therapy on performance anxiety and academic achievement. J Child Adolesc Couns. 2015; 1(2): 66-80. [Link] [DOI:10.1080/23727810.2015.1079117]
24. Shoshtari M, Abedi A, Golshani F, Ahromi R. Effectiveness of early interventions based on child-oriented games on the rate of hyperactivity/ impulsivity of preschool children. Psychology of Exceptional Individuals. 2011; 1(2): 103-118. [Persian] [Link]
25. Holmqvist G, Roxberg A, Larsson I, Lundqvist-Persson C. What art therapists consider to be patient's inner change and how it may appear during art therapy. The Art in Psychology. 2017 [DOI:10.1016/j.aip.2017.07.005]
26. 56(November, 2017): 45-52. [Link] [DOI:10.1108/SL-01-2017-0005]
27. Schaefer ch, Kaduson H. 101 play therapy techniques (Vol. 1). Mohammad ismail M. (Persian translator). Third edition. Tehran: Publishing Danjeh: 2020; pp: 15-200. [Persian] [Link]
28. Malchiodi C. Creative art therapy: brain-wise approaches to violence. Psychology Today [Serial Online]. 2013 Oct. Available from: [Link]
29. Ayaz H. Using art as therapy with a child with attention deficit/hyperactivity disorder - comorbid intellectual disability: a case study. Journal of Basic & Applied Sciences. 2018;14: 156-160. [Link] [DOI:10.6000/1927-5129.2018.14.23]
30. Levick MF. They could not talk & so they drew: Children's styles of coping & thinking. Illinois: Charles. C. Thomas; 2014, pp: 124-38. [Link]
31. Ferraris AO. Children's painting and its concepts. Sarafan AR. (Persian translator). 14th edition. Tehran; 2019, p: 7-13. [Link]
32. Newcomer KL, Krug HE, Mahowald ML. Validity and reliability of the timed-stands test for patients with rheumatoid arthritis and other chronic diseases. J Rheumatol. 1993; 20(1): 21-27. [Link]
33. Mohammad Ismail E. Play therapy: theories, methods and clinical applications. Fifth edition. Tehran: Publishing Danzheh; 2017, pp: 94-106. [Persian]. [Link]
34. Momeni Kh, Shalani B. The effectiveness of group drawing on aggression reduction in hyperactive-aggressive students. Journal of Deveplopmental Psychology Iranian Psychologists. 2016; 13(49): 71-77. [Persian]. [Link]
35. Moaref S, Sohrabi N. A comparison play therapy with the clay therapy of the treatment of children with attention defici. Journal of Psychological Achievements (JPAs). 2017; 4, 24(2): 65-80. [Persian] [Link]
36. Hassanpour F, Jalali MR, Sha'iri MR, Khaza'I M. Effectiveness of work with clay in reducing primary school children's aggression. Clinical Psychology Studies. 2013; 3(10): 140-153. [Persian] [Link]
37. Etemadi A, Gitipasand Z, Moradi M. The effects of using solution - focused group therapy procedure on reduction mother - daughter conflicts in mothers. Journal of Family Counseling and Psychotherapy (FCPJ). 2013; 3(4): 565-591. [Persian] [Link]
38. Rastle M. Individual art therapy counseling with at-risk children in school setting [master's thesis]. [Perth, USA]: Ursuline's campus features, Ursuline college; 2008. [Link]
39. Delavar A. Theoretical and practical foundations of research in humanities and social sciences. one edition (New). Tehran: Publishing Roshd; 2020; pp: 373-391. [Persian]. [Link]
40. Merrell KW. Social and emotional assets and resiliency scales (SEARS). Eugene: School psychology program. University of Oregon. 2008. [Link]
41. Nese RNT, Doerner E, Romer N, Kaye NC, Merrell KW, Tom KM. Social emotional assets and resilience scales: development of a strength-based short-form behavior rating scale system. Journal for Educational Research Online. 2012; 4(1): 124-139. [Link]
42. Hosseini Yazdi A. Evaluation of the effectiveness of divorce visa program (CODIP) on improving self-concept of increasing resilience and reducing externalized problems in children. [Thesis for Master of Science]. [Mashhad, Iran]: Faculty of Psychology and Educational Sciences, Ferdowsi University; 2013, 1. [Persian] [Link]
43. Sakha S. Compare of effectiveness painting, clay therapy and combined methods on impulsivity, emotion regulation and resilience of children with attention deficit/ hyperactivity disorder. [Thesis for PhD]. [Shiraz, Iran]: Faculty of Economics and Management, Islamic Azad University; 2021, 86-190. [Persian]. [Link]
44. VanFleet R, Sywulak AE, Sniscak CC. Child-centered play therapy. Ghoreishi M, (Persian translator). 14th edition. Tehran: Publishing Farabi: 2016; pp: 51-300. [Persian] [Link]
45. Landarth G, Bratton S, Kalam T, Blackard S. Improving the parent-child relationship through play: Therapists' Handbook (Vol. 1). Mahmoudi Qaraei J, Alirezaei N, Mostafavi S. (Persian translator). Two edition. Tehran: Publishing Ghatreh: 2016; pp: 51-300. [Persian] [Link]
46. Landreth GL, & Bratton SC. Child parent relationship therapy (CPRT) treatment manual: an evidence-based 10-session filial therapy model. New York: Pub. Location: 2019; pp: 62-311. [Link] [DOI:10.4324/9781315537948]
47. Gast DL. (2010). Single subject research methodology in behavioral sciences. New York: Routledge; 2010, pp: 365-391. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sakha S, Mozafari M, Samani S, Aminimanesh S. Comparison of the Effectiveness of Painting Therapy, Clay Therapy and a Combined Method on Resiliency in Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. J Child Ment Health. 2021; 8 (4) :55-75
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1141-fa.html

سخا سالومه، مظفری محمد، سامانی سیامک، امینی منش سجاد. مقایسه اثربخشی نقاشی درمانی، گل بازی، و روش تلفیقی بر تاب آوری کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1400; 8 (4) :75-55

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1141-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 4 - ( دوره هشتم شماره چهارم زمستان 1400 - 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4422