[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 1 - ( دوره نهم شماره اول بهار 1401 - 1401 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 31-15 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش زندگی خانواده در کاهش تنیدگی والدینی مادران دارای کودکان کم توان ذهنی
صوفیا حیدری1 ، محسن مشکبید حقیقی* 2، علی اصغر شجاعی3
1- واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
2- گروه مشاوره، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
3- گروه علوم تربیتی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
چکیده:   (770 مشاهده)
زمینه و هدف: والدگری از جمله سخت­ ترین نقش ­هایی است که بزرگسالان فاقد هرگونه آمادگی خاص، متعهد ایفای آن می­ شوند. به‌ خصوص اگر یکی از کودکان دارای کم ­توانی ذهنی باشد، ممکن است والدین را با مسائل بیشتری مواجه کند. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش زندگی خانواده در کاهش تنیدگی والدینی مادران دارای کودکان کم­ توان ذهنی انجام شد.
روش: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه­ آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه است. نمونه مورد مطالعه شامل 60 نفر از مادران دارای کودکان کم ­توان ذهنی از مدارس کودکان استثنایی شهر رشت در سال 97-1396 بودند که به روش نمونه ­گیری هدفمند انتخاب شدند. این شرکتکنندگان پس از ورود به مرحله ارزیابی و دریافت رضایت آگاهانه در گروه­ های آزمایش (30 مادر) و گواه (30 مادر) جایدهی شدند. افراد نمونه شاخص تنیدگی والدینی آبیدین (1990) را در ابتدا و به‌ عنوان مرحله پیش ­آزمون تکمیل کردند و پس از هشت جلسه درمانی 90 دقیقه­ ای گروهی برای گروه­ آزمایش، در مراحل پسآزمون، هر دو گروه مورد سنجش مجدد قرار گرفتند. داده ­ها به شیوه تحلیل کوواریانس چندمتغیره در محیط نرم­ افزار SPSS-24 تحلیل شد.
یافته­ ها: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش زندگی خانواده منجر به کاهش تقویت­ گری (38/42)، پذیرندگی (28/51)، سازش ­پذیری (18/92)، فزون ­کنشی (30/47)، احساس صلاحیت (17/54)، احساس دلبستگی (16/42)، احساس محدودیت (39/53)، احساس افسردگی (44/49)، روابط با همسر (16/22) و سلامت والد (16/86) در مادران کودکان کم­ توان ذهنی شده است (0/01>p).
نتیجه ­گیری: یافته ­های این پژوهش مشخص کرد با افزایش مهارت­ های مادران دارای کودکان کم­توان ذهنی از طریق برنامه اصلاح رفتار و آشنایی مادر با فنون والدگری می­ توان تنیدگی والدین دارای کودکان کم­توان ذهنی را به میزان قابل توجهی کاهش داد.
شماره‌ی مقاله: 2
واژه‌های کلیدی: آموزش زندگی خانواده، تنیدگی مادران، کودکان کم توان ذهنی
متن کامل [PDF 1463 kb]   (180 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/4/29 | پذیرش: 1400/12/21 | انتشار: 1401/3/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heidari S, Moshkbid Haghighi M M H, Shojaee A A. The Effectiveness of Family Life Education in Reducing Parenting Stress of Mothers of Children with Intellectual Disability. J Child Ment Health. 2022; 9 (1) :15-31
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1171-fa.html

حیدری صوفیا، مشکبید حقیقی محسن، شجاعی علی اصغر. اثربخشی آموزش زندگی خانواده در کاهش تنیدگی والدینی مادران دارای کودکان کم توان ذهنی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1401; 9 (1) :31-15

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1171-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( دوره نهم شماره اول بهار 1401 - 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4463