[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 4 - ( دوره هشتم شماره چهارم زمستان 1400 - 1400 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 54-43 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی درمان مبتنی بر یکپارچگی حسی بر حافظه شنیداری و حساسیت شنیداری دانش آموزان با اختلال خواندن
رائده نقیب السادات1 ، هادی هاشمی رزینی* 2، افشین صلاحیان3
1- واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه روان شناسی عمومی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3- گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (411 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال خواندن یکی از انواع اختلالات یادگیری ویژه است که به مشکلات تحصیلی و رفتاری در دانش ­آموزان منجر می­شود و در مدارس میزان شیوع بسیار بالایی دارد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر یکپارچگی حسی در حافظه شنیداری و حساسیت شنیداری دانش ­آموزان با اختلال خواندن انجام شد.
روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات نیمه­ آزمایشی با طرح پیش ­آزمون، پس ­آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کودکان پسر 7 تا 12 سال دارای اختلال خواندن بود که به مراکز روان­شناسی و مشاوره و کلینیک ­های روان ­پزشکی تهران در سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ مراجعه کردند. از جامعه آماری مورد نظر تعداد 30 دانش­آموز به روش نمونه ­گیری هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه گواه قرار گرفتند. در طی فرایند مداخله گروه آزمایش برنامه درمان مبتنی بر یکپارچگی حسی را به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ­ای دریافت کردند. ابزار گردآوری داده ­ها در این پژوهش شامل خرده­آزمون سنجش حافظه شنیداری برنامه رایانه ­ای حافظه کاری ان­بک و نسخه تجدیدنظرشده آزمون حساسیت شنیداری را تکمیل کردند. تحلیل داده‌های پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس یک­ راهه اندازه­گیری مکرر با نرم‌افزار spss26 انجام شد.
یافته ­ها: نتایج نشان دادند که برنامه درمان مبتنی بر یکپارچگی حسی بر حافظه شنیداری و حساسیت شنیداری در گروه آزمایش اثربخش است؛ همچنین اثربخشی این برنامه در مرحله پیگیری یک‌ماهه نیز پایدار مانده است (0/001p<).
نتیجه ­گیری: بر اساس یافته ­های به­ دست­ آمده در این مطالعه می­ توان نتیجه گرفت که برنامه یکپارچگی حسی با تأکید بر حافظه شنیداری و حساسیت شنیداری در درمان اختلال خواندن مؤثر است و در نتیجه می­ تواند به‌عنوان یکی از محورهای مداخله­ ای دانش ­آموزان با این اختلال مورد توجه قرار گیرد.
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: اختلال خواندن، درمان مبتنی بر یکپارچگی حسی، حافظه شنیداری، حساسیت شنیداری
متن کامل [PDF 1241 kb]   (229 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/6/7 | پذیرش: 1400/9/20 | انتشار: 1400/11/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naghibosaddat R, Hashemi Rezoni H, Salehian A. The Effectiveness of Sensory Integration-Based Therapy on Auditory Memory and Auditory Sensitivity of Students with Dyslexia. J Child Ment Health. 2021; 8 (4) :43-54
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1189-fa.html

نقیب السادات رائده، هاشمی رزینی هادی، صلاحیان افشین. اثربخشی درمان مبتنی بر یکپارچگی حسی بر حافظه شنیداری و حساسیت شنیداری دانش آموزان با اختلال خواندن. فصلنامه سلامت روان کودک. 1400; 8 (4) :54-43

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1189-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 4 - ( دوره هشتم شماره چهارم زمستان 1400 - 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4414