[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 1 - ( دوره نهم شماره اول بهار 1401 - 1401 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 83-67 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی آموزش نظریه خودتعیین گری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کیفیت خواب و امید تحصیلی در دانش آموزان با اختلال بازی اینترنتی با و بدون همبودی اختلال نارسایی توجه/ فزون-کنشی
حجت الله نجفی خرم آباد1 ، حمدالله جایروند* 1، فاطمه سادات مرعشیان1
1- گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
چکیده:   (386 مشاهده)
زمینه و هدف: به موازات همه­ گیر شدن استفاده از اینترنت، استفاده بیش از حد آن توسط دانش­آموزان می­تواند به مشکلاتی شبیه اعتیاد و وابستگی منجر شود و پیامدهای نامطلوبی بر عملکرد تحصیلی و شخصی آنان داشته باشد. بدین ترتیب مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش نظریه خودتعیین­ گری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کیفیت خواب و امید تحصیلی در دانش ­آموزان با اختلال بازی اینترنتی با و بدون همبودی اختلال نارسایی توجه/فزون­کنشی انجام شد.
روش: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه ­آزمایشی با طرح پیش­آزمون - پس­آزمون و پیگیری با گروه گواه است. جامعه آماری پژوهش حاضر، تمامی دانش ­آموزان 12 تا 14 ساله با اختلال بازی اینترنتی در سال 1399 شهرستان خرم­ آباد با تعداد 5200 نفر بود. تعداد نمونه 42 نفر بود که به روش نمونه­ گیری هدفمند انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه جایدهی شدند (هر گروه 14 نفر). ابزارهای گردآوری داده­ های این پژوهش شامل آزمون اختلال بازی اینترنتی- 20 (پونتس، 2014)، پرسشنامه ارزیابی سلامت روان کودکان و نوجوانان (اسپرافیگن و گادو، 1994)، مقیاس امید به تحصیل (خرمائی و کمری، 1396) و پرسشنامه کیفیت خواب پترزبورگ (بویس و همکاران، 1989) بود. همچنین گروه ­­های مداخله تحت 9 جلسه دو ساعته برنامه مداخله ­­ای آموزش نظریه خودتعیین­ گری (گروه مداخله یکم) و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (گروه مداخله دوم) قرار گرفتند. تحلیل داده­ ها با استفاده از تحلیل کوواریانس در محیط SPSS26  انجام شد.
یافته ­ها: نتایج تحلیل داده ­ها نشان داد که در هر دوگروه­ آموزش نظریه خودتعیین­ گری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد تفاوت معناداری بین دو مرحله پس ­آزمون و پیگیری در کیفیت خواب و امید تحصیلی وجود داشت (001/0p<). همچنین با کنترل اثر پیش­ آزمون، تعامل دو متغیر عضویت گروهی و گروه همبودی نارسایی توجه/ فزون­کنشی در امید تحصیلی دانش­آموزان معنادار است (0/001p<).
نتیجه­ گیری: هر دو روش آموزش نظریه خود­تعیین­ گری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، به یک اندازه می­ توانند با تأثیر معنادار بر کیفیت خواب و امید تحصیلی به دانش آموزان با اختلال بازی اینترنتی کمک کنند.
شماره‌ی مقاله: 5
واژه‌های کلیدی: آموزش نظریه خودتعیین گری، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، کیفیت خواب، امید تحصیلی، اختلال بازی اینترنتی، نارسایی توجه/ فزون کنشی
متن کامل [PDF 1277 kb]   (138 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/6/28 | پذیرش: 1400/12/4 | انتشار: 1401/3/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafi Khorramabad H, Jayervand H, Sadat Marashian F. Comparison of the Effectiveness of Self-determination Theory Training and Acceptance and Commitment Therapy on Sleep Quality and Academic Hope in Students with Internet Gaming Disorder with and without Comorbidity of Attention Deficit / Hyperactivity Disorder. J Child Ment Health. 2022; 9 (1) :67-83
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1197-fa.html

نجفی خرم آباد حجت الله، جایروند حمدالله، سادات مرعشیان فاطمه. مقایسه اثربخشی آموزش نظریه خودتعیین گری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کیفیت خواب و امید تحصیلی در دانش آموزان با اختلال بازی اینترنتی با و بدون همبودی اختلال نارسایی توجه/ فزون-کنشی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1401; 9 (1) :83-67

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1197-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( دوره نهم شماره اول بهار 1401 - 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4463