[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 9، شماره 1 - ( دوره نهم شماره اول بهار 1401 - 1401 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 66-53 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین بسته آموزشی توانمندسازی روانی - اجتماعی مبتنی بر نظریه انتخاب و تعیین اثربخشی آن بر کاهش پرخاشگری
شیرین ولی زاده1 ، اسماعیل سعدی پور* 2، فریبرز درتاج2 ، علی دلاور3 ، کامران شیوندی چلیچه2
1- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2- گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3- گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده:   (1165 مشاهده)
زمینه و هدف: نوجوانان به ‌دلیل تأثیر از همسالان و قرارگیری در موقعیت‌های اجتماعی متنوع،­ بیشتر مستعد رفتارهای پرخاشگرانه‌ هستند؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته آموزشی توانمندسازی روانی- اجتماعی مبتنی بر نظریه انتخاب و تعیین اثربخشی آن بر کاهش پرخاشگری نوجوانان انجام شد.
روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، نیمه ­آزمایشی با طرح پیش­ آزمون-پس ­آزمون با گروه آزمایش، گواه و پیگیری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش ­آموزان دختر مدارس مقطع متوسطه منطقه 3 شهر تهران در سال 99-1398 بود که 30 نفر از آنها به ‌صورت در دسترس انتخاب و به‌ طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. گروه آزمایش 8 جلسه آموزش توانمندسازی روانی- اجتماعی مبتنی بر نظریه انتخاب گلاسر (1999) را دریافت کردند، در حالی­که گروه گواه هیچ مداخله ­ای دریافت نکردند. ابزار جمع ­آوری داده­ ها پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992) بود. تحلیل داده ­ها با تحلیل کوواریانس تک­ متغیری و چندمتغیری یک ­راهه اندازه­گیری مکرر با نرم‌افزار spss26 بود.
یافته‌ها: نتایج نشان داد اثر گروه بر متغیر پرخاشگری و مؤلفه ­های پرخاشگری بدنی، کلامی، خشم، و خصومت در دانش­ آموزان دختر مدارس مقطع متوسطه معنا­دار بود (0/001p<)؛ همچنین تفاوت بین دو گروه با توجه به متغیر پرخاشگری و مؤلفه­ های آن در مجموع معنادار و میزان این تفاوت در جامعه بالاتر از 0/1 بود.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد توانمندسازی روانی- اجتماعی مبتنی بر نظریه انتخاب بر میزان پرخاشگری نوجوانان دختر و تمامی مؤلفه‌های آن تأثیر معنا­داری داشته و پرخاشگری آنان را کاهش داده است و این اثر تا مرحله پیگیری تداوم داشت؛ بنابراین می­توان از این بسته در کنار سایر شیوه ­های درمانی موجود به ‌عنوان گزینه مناسب برای کاهش رفتارهای پرخاشگرانه نوجوانان استفاده کرد.
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: توانمندسازی روانی اجتماعی، نظریه انتخاب، پرخاشگری
متن کامل [PDF 1331 kb]   (580 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/1/9 | پذیرش: 1401/3/2 | انتشار: 1401/3/18
فهرست منابع
1. Enigk DK, Emery Thompson M, Machanda ZP, Wrangham RW, Muller MN. Female‐directed aggression by adolescent male chimpanzees primarily constitutes dominance striving, not sexual coercion. American journal of physical anthropology. 2021; 176(1): 66-79.‌ [Link] [DOI:10.1002/ajpa.24296]
2. Detullio D, Kennedy TD, Millen DH. Adolescent aggression and suicidality: A meta-analysis. Aggression and Violent Behavior. 2021; 101576.‌‌ [Link] [DOI:10.1016/j.avb.2021.101576]
3. Castillo-Eito L, Armitage CJ, Norman P, Day MR, Dogru OC, Rowe R. How can adolescent aggression be reduced? A multi-level meta-analysis. Clinical psychology review. 2020; 78: 101853.‌ [Link] [DOI:10.1016/j.cpr.2020.101853]
4. Lickley RA, Sebastian CL. The neural basis of reactive aggression and its development in adolescence. Psychology, Crime & Law. 2018; 24(3): 313-333.‌ [Link] [DOI:10.1080/1068316X.2017.1420187]
5. Groves CL, Anderson CA. Aversive events and aggression. Aggression and violence. 2016: 149-164.‌ [Link] [DOI:10.4324/9781315524696-16]
6. Ackermann K, Kirchner M, Bernhard A, Martinelli A, Anomitri C, Baker R, ... Freitag CM. Relational aggression in adolescents with conduct disorder: sex differences and behavioral correlates. Journal of abnormal child psychology. 2019; 47(10): 1625-1637.‌ [Link] [DOI:10.1007/s10802-019-00541-6]
7. Noferesti A, sade G, Fahimdanesh F. The Effectiveness of Choice Theory and Reality Therapy Training on Reducing Aggression and Negative Emotion of Female Adolescents. Journal of Applied Psychological Research. 2022; 5(1): 33-45. [Persian].‌ [Link]
8. Glasser W. Choice theory: A new psychology of personal freedom. HarperPerennial.‌ 1999; pp: 12-30. [Link]
9. Casstevens WJ. Using reality therapy and choice theory in health and wellness program development within psychiatric psychosocial rehabilitation agencies. International Journal of Choice Theory and Reality Therapy. 2010; 29(2): 55.‌ [Link]
10. Bradley EL. Choice theory and reality therapy: an overview. International Journal of Choice Theory and Reality Therapy. 2014; 5(1): 6-14.‌ [Link]
11. Pouravari M, Zandipour T, Pouravari M, Salehi S. The Effectiveness of Group Choice Theory and Reality Therapy Training on Reducing the Aggression in Female Students. International Journal of Applied Behavioral Sciences. 2018; (4): 50-56.‌ [Link]
12. Robles-Haydar CA, Martínez-González MB, Flórez-Niño YA, Ibáñez-Navarro LM, Amar-Amar JJ. Personal and environmental predictors of aggression in adolescence. Brain sciences. 2021; 11(7): 933.‌ [Link] [DOI:10.3390/brainsci11070933]
13. Labella MH, Masten AS. Family influences on the development of aggression and violence. Current opinion in psychology. 2018; 19: 11-16. [Link]‌ [DOI:10.1016/j.copsyc.2017.03.028]
14. Delaver A. Research methods in educational sciences and psychology. Payam Noor university of Tehran. 2009; PP: 64-71.
15. Buss AH, Perry M. The aggression questionnaire. Journal of personality and social psychology. 1992 Sep; 63(3):452. [Link]‌ [DOI:10.1037/0022-3514.63.3.452]
16. Samani S. Study of Reliability and Validity of the Buss and Perry's Aggression Questionnaire. IJPCP. 2008; 13 (4):359-365. [Persian] [Link]‌
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vali Zadeh S, Sadi Pour E, Dortaj F, Delavar A, Sheivandi Cholicheh K. Developing a Psychosocial Empowerment Educational Package Based on the Choice Theory and Investigating its Effectiveness in Reducing Agression in Adolescents. J Child Ment Health 2022; 9 (1) : 4
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1269-fa.html

ولی زاده شیرین، سعدی پور اسماعیل، درتاج فریبرز، دلاور علی، شیوندی چلیچه کامران. تدوین بسته آموزشی توانمندسازی روانی - اجتماعی مبتنی بر نظریه انتخاب و تعیین اثربخشی آن بر کاهش پرخاشگری. فصلنامه سلامت روان کودک. 1401; 9 (1) :53-66

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1269-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( دوره نهم شماره اول بهار 1401 - 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4645